План фінансового оздоровлення підприємства - це ефективний інструмент планування фінансово-економічних, технічних і управлінських заходів щодо реформування неспроможного підприємства відповідно до потреб ринку, основні цілі яких - відновлення платоспроможності й підвищення конкурентних переваг підприємства-боржника.
План санації виконує ряд функцій:
- використовується для розробки й реалізації відновлення платоспроможності й конкурентних переваг на ринку;
- є інструментом, за допомогою якого кредитори, інвестори й інші користувачі плану фінансового оздоровлення можуть оцінити поточний і майбутній фінансовий стан підприємства, вірогідність і обґрунтованість планованих заходів, а також проконтролювати процес реалізації плану;
- це основний документ, необхідний для залучення інвестицій у виробництво;
- є потужним рекламним матеріалом передбачуваних заходів.
Склад і структура плану санації залежать в основному від масштабів підприємства й сфери його функціонування. Планування охоплює фінансові, виробничі й трудові ресурси підприємства, процеси господарської діяльності.
У літературі пропонується такий план санації.
Введення. У ньому наводяться:
- мета й завдання плану санації;
- замовник плану санації;
- обґрунтування заходів щодо відновлення платоспроможності.
Мета санації вважається досягнутою, якщо вдалося за рахунок зовнішньої фінансової допомоги або реорганізації нормалізувати виробничу діяльність і уникнути оголошення підприємства-боржника банкрутом з наступним припиненням його діяльності й продажем майна.
- повні відомості про підприємство: повне й скорочене найменування підприємства, його юридична адреса, організаційно-правова форма, форма власності, організаційна структура, коротка історія створення й т.д.
Розділ 1. Аналіз поточного стану. Містить аналіз зовнішніх умов функціонування, характеристику фінансового й техніко-економічного стану підприємства, оцінку причин неплатоспроможності й наявного у підприємства потенціалу.
Розділ 2. Стратегія санації. Містить стратегічні цілі санації, цільові орієнтири, безпосередньо розробку стратегії, а також програму покриття поточних збитків, відновлення платоспроможності й ліквідності.
Розділ 3. План санаційних заходів. Складається з наступних частин, які можуть бути виділені в самостійні розділи плану санації.
План маркетингу. Мета - розробка комплексу заходів впливу на ринок і ситуацію на ньому для збільшення обсягів збуту продукції.
Виробничий план. Мета - оптимізація виробничих процесів у частині поставок сировини й матеріалів, технологічного процесу, виробничих потужностей, контролю якості.
Організаційний план. Мета - створення ефективної організаційної структури підприємства, виявлення необхідності реорганізації або реструктуризації, підвищення мотивації й умов праці працівників.
Фінансовий план. Мета - розробка системи показників, що відображають очікувані фінансові результати діяльності підприємства.
Розділ 4. Ефективність санації й графік заходів щодо реалізації плану. Включає аналіз очікуваних результатів, можливих ризиків і строків виконання. Результати санації (хоча й спрямовані на усунення неплатоспроможності й відновлення фінансової стабільності підприємства) в остаточному підсумку можуть бути оцінені розміром додаткового прибутку (різницею між його сумою після й до здійснення санації), співвіднесеного з величиною вкладень на проведення санації. Додатковий
Порівняння ефективності різних форм санації дозволяє вибрати найбільш оптимальний варіант її здійснення.
Рекомендована література