Господарська діяльність підприємств - це складна сукупність виробничих відносин у взаємозв'язку з продуктивними силами. Вона складається з багатьох процесів, які умовно можна об'єднати у такі групи: матеріально-технічні; економічні (ринкові); соціальні; природоохоронні тощо.
Матеріально-технічні процеси - це технічна і технологічна підготовка виробництва, забезпечення його виробничими ресурсами, функціонування основного та допоміжного виробництва.
Економічні (ринкові) процеси можна поділити на внутрішні та зовнішні. До внутрішніх відносять затрати праці, витрачання інших ресурсів, формування собівартості, розподіл та формування прибутку і т. ін. До зовнішніх - формування ринкових цін на продукцію, деякі види розрахунків (щодо податків і кредитів) тощо. Ці процеси протікають одночасно з матеріально-технічними, але мають зовсім іншу природу, зміст і форму прояву.
Соціальні процеси пов'язані зі створенням відповідних умов праці робітників, їх побуту та відпочинку. Саме ця група обумовлює дію так званого людського (особистісного) чинника виробництва.
Природоохоронні процеси пов'язані зі збереженням та покращанням навколишнього природного середовища. Це заходи щодо недопущення забруднення або очищення ґрунтів, води, повітря, збереження рослинного і тваринного світу.
Усі названі процеси господарської діяльності підприємств відбуваються, як правило, одночасно. Вони тісно взаємопов'язані між собою. Однак, їхня природа, зміст, закономірності здійснення різні. Вони є результатом дії функцій об'єкта управління, в основу яких покладено об'єктивні закони природи та суспільства.
Господарська діяльність вивчається як в цілому, так і за окремими названими частинами (процесами), які також можуть виступати у ролі самостійних об'єктів аналізу. Адже, щоб ефективно управляти нею, необхідно знати її зміст і закономірності функціонування як цілого, так і складових частин. Останнє, в свою чергу, дає можливість глибоко і взаємопов'язано вивчати зміст та розвивати елементи системи управління.
Вище сказане дає можливість зробити деякі висновки щодо ролі аналізу господарської діяльності в сучасних умовах. Управління виробництвом вимагає детальної інформації про тенденції та характер змін в економіці підприємства. її джерелом та методом осмислення є саме аналіз господарської діяльності.
Первинна інформація, що отримується управлінцями з бухгалтерських та інших джерел, є, як правило, голими цифрами, що самі по собі ні про що не свідчать. У процесі аналізу вона проходить спеціальну обробку: проводиться порівняння результатів діяльності підприємства за ряд періодів, з показниками інших підприємств галузі; визначається вплив різних чинників на величину результативних показників; виявляються недоліки, невикористані можливості; намічаються перспективи. Після такої обробки розробляються і обґрунтовуються управлінські рішення.
Таким чином, аналіз господарської діяльності передує рішенням і діям, обґрунтовує їх. Він є основою наукового управління виробництвом та забезпечує його ефективність. Тобто, аналіз господарської діяльності є функцією управління, яка забезпечує наукове обґрунтування рішень і контроль за їх виконанням. Адже у ході визначення ефективності впровадження рішення спочатку контролюють дотримання всіх вихідних умов.
Особлива роль аналізу полягає у визначенні резервів підвищення ефективності виробництва. За його результатами розробляються шляхи більш економного використання ресурсів, упереджуються надлишкові витрати та інші недоліки в роботі підприємства. Аналіз слугує підвищенню ефективності виробництва.
3.1. Організація аналітичної роботи на підприємстві
3.2. Етапи проведення аналізу господарської діяльності на підприємстві
3.3. Система економічної інформації, її особливості
3.4. Сутність процесу забезпечення аналізу господарської діяльності інформацією і вимоги до неї
3.5. Класифікація інформаційного забезпечення аналізу господарської діяльності
3.6. Характеристика основних джерел інформаційного забезпечення аналізу господарської діяльності
Тема 4. Методичні прийоми аналітичних досліджень та їх класифікація
4.1. Сутність, зміст і особливості методу та методики аналізу господарської діяльності
4.2. Класифікація методичних прийомів аналітичних досліджень