План
4.1. Механізм і функції управління підприємством.
4.2. Управлінські технології.
4.3. Організаційні структури управління підприємством.
4.1. Механізм і функції управління підприємством
Управління підприємством - процес планування, організації, мотивації, контролю й регулювання дій персоналу, постановки стратегічних цілей і тактичних завдань підприємства, ухвалення управлінських рішень і забезпечення їх виконання.
Сучасне виробниче підприємство - це складний комплекс, динамізм і злагодженість роботи якого забезпечуються механізмом управління, що встановлює внутрішні зв'язки і враховує діяльність усіх ланок та працівників підприємства - від робітника до директора. Група керівників і фахівців, на яку покладені відповідальність за вироблення і реалізацію управлінських рішень, становлять апарат управління, який розподіляється на категорії (табл. 4.1).
Таблиця 4.1. Управлінський персонал підприємства
Категорії | Керівники | Спеціалісти | Службовці |
Посади | Директор Керуючий Заступники директора, начальники структурних підрозділів Заступники начальників структурних підрозділів | Бухгалтер Інженер з організації праці Інженер з підготовки кадрів Інженер з організації управління виробництвом Техніки з планування Техніки з праці Інженер за якістю Інженер-технолог Технік-технолог тощо | Агент з постачання Секретар - референт Експедитор Касир Оператор диспетчерської служби тощо |
Загальні вимоги до посади | Наявність вищої освіти, стаж роботи у відповідній галузі 3-5 років тощо | Наявність вищої та середньої спеціальної освіти, а в окремих випадках - стаж роботи | Наявність загальної середньої освіти і спеціальної короткострокової підготовки |
Управління в прямому сенсі слова є дія на працівників з метою досягнення мети, яка стоїть перед підприємством і його колективом. Воно ґрунтується, з одного боку, на багатьох галузях знань, таких як економіка і політологія, соціологія й психологія, інженерні дисципліни і статистика, а з іншого - на узагальненні практичного досвіду управління різними підприємствами, організаціями й компаніями.
Система управління включає такі компоненти:
o принципи і завдання управління;
o організаційна структура апарату управління;
o правові основи та економічні методи управління;
o інформація й технічні засоби їх оброблення.
Управління підприємством складається з ряду функціональних підсистем. Ними є:
o стратегічне і поточне управління (підприємством);
o планування;
o управління персоналом;
o управління виробництвом;
o управління маркетингом;
o управління фінансами;
o управління інвестиціями.
Завданням стратегічного управління є забезпечення економічного зростання підприємства, підвищення його конкурентоспроможності. В основі стратегічного управління лежить необхідність:
o стратегічного аналізу змін зовнішнього середовища (на ринку, в політиці, законодавстві тощо) і умов для формування цілей, потенційних можливостей підприємства (ресурси, проекти, ідеї, наявність команди тощо);
o вибору стратегії розвитку підприємства й альтернативних варіантів;
o реалізації вибраної стратегії розвитку.
До завдань поточного управління належить забезпечення неперервності і синхронності роботи всіх ланок підприємства, спрямованих на виконання встановлених поточних завдань.
В завдання управління персоналом відповідно до стратегії розвитку підприємства і поточними потребами виробництва входять:
o забезпечення підприємства кадрами необхідної кваліфікації заданого професійного складу і чисельності;
o навчання працівників відповідно до прийнятої на підприємстві технології й організації виробництва продукції;
o розстановка персоналу за робочими місцями;
o проведення об'єктивної оцінки і оплати результатів діяльності кожного працівника як основи ефективної мотивації його праці;
o забезпечення прав і соціального захисту;
o забезпечення безпеки і нормальних умов праці.
З метою реалізації вказаних завдань до системи управління персоналом на великому підприємстві, як правило, входять відділи кадрів, навчання, оцінки персоналу й оплати праці, техніки безпеки.
Основним завданням підсистеми управління виробництвом є організація виготовлення і постачання продукції необхідної якості й встановленої собівартості в заплановані терміни. На практиці це означає, що органи даної підсистеми управління повинні забезпечувати дотримання технологічної дисципліни, принципів ресурсо зберігання, виробничого режиму шляхом відповідної організації виробництва і праці.
Управління маркетингом є однією з найважливіших підсистем управління підприємством. Від неї залежить, з одного боку, правильність визначення того, яку продукцію виробляти в якій кількості й в який термін, а з іншого - ефективність постачання підприємства факторами виробництва за цінами, що не сприяють зростанню витрат виробництва, формування ринку збуту продукції в необхідному обсязі та за цінами, які забезпечують отримання прибутку.
Управління фінансами підприємства включає організацію і контроль надходження грошових коштів від реалізації продукції або стягування сум за попередніми угодами за надані послуги, а також грошових надходжень від цінних паперів тощо. Найважливішими завданнями управління фінансами є також оплата постачань сировини і матеріалів, призначених для виробництва; платежі за рахунками, які підлягають оплаті за раніше придбані товари; платежі за експлуатаційними витратами (реклама, страхування тощо); виплата заробітної плати працівникам підприємства; виплата податків і здійснення інших платежів до бюджету і позабюджетних фондів.
Управління інвестиціями включає:
o постійне вдосконалення організації виробництва і праці на базі пошуку, відбору, розробки і впровадження інноваційних пропозицій;
o формування банку інноваційних ідей і варіантів їх рішення;
o організацію процесу виявлення проблем розвитку і їх рішення;
o формування на підприємстві клімату новаторства, пошуку нових ідей.
Перераховані підсистеми управління підприємством реалізують такі функції:
1) постановка цілей і завдань відповідно до прийнятої стратегії із специфікою підсистеми;
2) планування необхідних ресурсів для вирішення поставлених завдань;
3) організація і регулювання процесу виконання відповідно з метою і поставленими завданнями, які забезпечують об'єднання зусиль і ресурсів у заданому напрямі;
4) стимулювання працівників, спрямоване на підвищення ефективності їх праці для досягнення поставленої мети;
5) контроль і коригування діяльності підсистеми і прийняття необхідних заходів для отримання результату.
4.3. Організаційні структури управління підприємством
Лінійна структура управління
Функціональна структура управління
Лінійно-функціональна структура управління
Лінійно-штабна структура управління
Дивізіональна структура управління
Інноваційно-виробнича структура управління
Проектна структура управління
Матрична структура управління