Зовнішньоекономічна діяльність - Рум'янцев А.П. - III. Управління ризиками в ЗЕД

На сьогодні 80% суб'єктів господарської діяльності в країнах світового співтовариства здійснюють зовнішньоекономічної операції. Ця діяльність пов'язана з великою кількістю ризиків. В ЗЕД нараховується близько 150 видів ризиків.

Основні види ризиків:

1. Ризики, пов'язані з вибором країни для здійснення зовнішньоекономічних операцій.

2. Ризики, пов'язані з вибором іноземного партнера.

3. Маркетингові ризики.

4. Транспортні ризики.

5. Ризики, пов'язані з укладанням МГК.

6. Комерційні ризики в ЗЕД.

7. Ризики, пов'язані з митним регулюванням.

1. Ризики, пов'язані з вибором країни для здійснення зовнішньоекономічних операцій поділяються на:

Політичні ризики - це можливість виникнення збитків або скорочення розмірів прибутку як наслідок державної політики. Складові політичних ризиків:

o Політична стабільність (імовірність зміни режиму).

o Економічна стабільність (економічне зростання або криза).

o Валютна стабільність (вільна конвертованість валюти, стійкість національної валюти).

o Переведення капіталу та прибутку за кордон.

o Захист технологій (патенти, ліцензії).

o Відношення до іноземних інвестицій (пільги, привабливість, обмеження).

o Культурна взаємодія (позитивне та негативне відношення до експорту/імпорту).

Макроекономічні ризики - це ризики, які характеризують загальний економічний рівень розвитку країни До них відносяться;

o Стан внутрішньої економіки країни-суб'єкта ЗЕД.

o Оцінка економіки країни партнера (конкурентноздатність, частка експорту в ВВП).

o Заборгованість країни.

Ризики, пов'язані з вибором країни оцінюються за індексами:

o Індекс політичного ризику.

o Індекс поточної економічної ситуації.

o Індекс можливостей переведення капіталу та векселів закордон.

o Індекс можливостей отримання прибутку.

Наведені індекси містяться в публікаціях міжнародних консалтингових фірм.

2. Ризики пов'язані з вибором іноземного партнера:

На сьогодні інформацію про діяльність будь-якої іноземної фірми можна знайти в спеціальних довідниках. Наприклад, Довідник "Адре-сЄвро" містить інформацію про 150 тисяч фірм з 15 країн світу. Довідник "Зарубіжні виробники", де вказані координати фірм, товари, які вони виробляють та ін. Така інформація надійна, але недостатньо повна. Тому для того, щоб зменшити ризик, пов'язаний з надійністю інформації про партнера, необхідно знати наступне:

o Характер партнера (його репутація в діловому світі, відповідальність).

o Фінансові можливості партнера (його здатність здійснювати розрахунки).

o Оцінка майна партнера (розмір та структура капіталу).

o Забезпеченість партнера (матеріальні цінності, які можна здати під заставу).

o Конкурентноздатність партнера.

o Створення системи збору та аналізу інформації про можливих партнерів.

3. Маркетингові ризики пов'язані з просуванням та реалізацією товарів на світових ринках. Маркетингові ризики поділяються на 3 види: інформаційний, інноваційний, галузевий ризик.

Інформаційний маркетинговий ризик містить близько 250 показників. Основні з них:

1. Розмір світового ринку.

2. Динаміка торгівлі товарами.

3. Ринкова перспектива.

4. Сезонність.

5. Світові ціни.

6. Потреба в товарі.

7. Участь посередників.

8. Упаковка.

9. Конкуренти.

10. Ринкові дослідження.

11. Політична ситуація.

12. Обмеження на торгівлю.

13. Ефективність реклами.

Інноваційний ризик передбачає врахування можливих втрат при вкладенні капіталу у виробництво нових товарів та послуг.

Галузевий маркетинговий ризик передбачає врахування можливих втрат від змін, які відбуваються в конкретній галузі економіки. При цьому враховуються:

1. Місце фірми-партнера в даній галузі.

2. Аналіз діяльності аналогічних фірм в даній галузі.

3. Аналіз діяльності аналогічних фірм в споріднених, суміжних галузях.

4. Транспортні ризики.

їх класифікація надана в Incoterms 2000. Ці ризики містяться в усіх 13 умовах поставок товарів.

Основний критерій визначення ризику полягає в тому, що його несе продавець або покупець лише в тому випадку, коли товар знаходиться в його розпорядженні і він є його власником.

5. Ризики, пов'язані з укладанням МГК.

Дані ризики мають місце у наступних випадках:

o Неточності в змісті статей контракту.

o Невигідності положень, які включаються до статей контракту, для одного з партнерів. Такі ризики називаються договірними та можуть мати місце в кожній із статей МГК.

6. Комерційні ризики в ЗЕД.

Такі ризики виникають в процесі реалізації товарів та послуг суб'єктами ЗЕД.

Види комерційних ризиків:

o Можливість ризику відмови реєстрації товару в Україні.

o Ризик пов'язаний з несвоєчасністю вигідної купівлі/продажу товару (ризик упущеної вигоди).

o Ризик зниження доходності.

o Ризик фінансових втрат. Причини комерційних ризиків.

o Зменшення обсягу реалізації.

o Зростання закупочної ціни товару.

o Зниження обсягу закупок товару.

o Втрата товару.

o Втрата якості товару.

o Зростання витрат обігу.

7. Ризики, пов'язані з митним регулюванням. Ці ризики обумовлюють:

o Несвоєчасна сертифікація товарів.

o Неправильний розрахунок митних зборів, акцизу, ПДВ.

o Недотримання вимог по заповненню митних документів.

o Недотримання митного законодавства.

o Неправильний вибір транспортних засобів, які не відповідають митним вимогам.

III. Управління ризиками в ЗЕД

Рівень ризиків в ЗЕД може змінюватися. На зростання ризиків впливають:

1. Раптове виникнення проблем (виробничих, політичних, соціальних).

2. Нереальність виконання поставлених задач у зв'язку зі змінами обставин.

3. Недосконале законодавство.

4. Відсутність додаткової інформації.

Управління ризиками направлено на зниження їх рівня. Основними правилами управління ризиками в ЗЕД (зниження ризиків) є наступні:

1. Не можна ризикувати більше, аніж це може дозволити власний капітал.

2. Необхідно думати про наслідки ризику.

3. Не можна ризикувати більшим заради малого.

4. Позитивне рішення про проведення зовнішньоекономічної операції приймається лише за відсутності суттєвих сумнівів.

5. За наявності суттєвих сумнівів приймається негативне рішення.

6. В будь-якій ситуації завжди шукати варто рішення, яке б задовольняло суб'єктів ЗЕД.

Основні принципи стратегії, управління ризиками в ЗЕД:

o Максимум виграшу.

o Оптимальне поєднання виграшу та розміру ризику.

o Оптимальна імовірність отримання результату від зовнішньоекономічної операції.

o Допустиме коливання отримання результату від зовнішньоекономічної операції.

Основні методи зниження ризику в ЗЕД:

1. Виключення ризику - це відмова від проведення будь-яких дій, пов'язаних з можливістю появи ризику в ЗЕД.

2. Зменшення ризику передбачає прийняття рішень, які призводять до зниження рівня втрат.

3. Прийняття ризику означає, що підприємець бере на себе повну відповідальність за проведення зовнішньоекономічної операції та ризики пов'язані з нею.

4. Передача ризику означає, що підприємець передає відповідальність за ризик іншому партнеру або іншому суб'єкту господарської діяльності.

Засоби зменшення ризику в ЗЕД:

1. Диверсифікація - це розширення асортименту.

2. Лімітування (обмеження) видів діяльності або обсягів продукції, що випускається.

3. Самострахування.

4. Страхування.

Етапи управління ризиками в ЗЕД:

1. Створення бази для прийняття рішення про допустимість конкретного ризику в ЗЕД.

2. Оцінка ризиків в ЗЕД.

3. Ознайомлення з оцінкою ризиків покупців.

4. Розробка методів урахування ризиків та їх наслідків.

5. Оперативне регулювання ризиків на основі своєчасної інформації.

6. Створення методів зменшення ризиків.

7. Моделювання ризиків за допомогою ЕОМ.

8. Кадрове забезпечення управління ризиками в ЗЕД.

Розділ XV. Страхування ЗЕД
І. Економічний зміст страхування в ЗЕД
II. Основні види страхування в ЗЕД
Розділ XVI. Ефективність ЗЕД
І. Показники ефективності ЗЕД
II. Методи оцінки виробничо-господарської діяльності суб'єктів ЗЕД
Висновок
Література


© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru