Відповідно до закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" (ст.5) всі суб'єкти ЗЕД мають рівне право здійснювати будь-які її види, прямо не заборонені законами України, незалежно від форм власності та інших ознак.
Фізичні особи мають право здійснювати ЗЕД з моменту набуття ними цивільної дієздатності згідно з законами України. Фізичні особи, які мають постійне місце проживання на території України, мають зазначене право, якщо вони зареєстровані як підприємці. Фізичні особи, які не мають постійного місця проживання на території України, мають зазначене право, якщо вони є суб'єктами господарської діяльності за законом держави, в якій вони мають постійне місце проживання або громадянами якої вони є.
Юридичні особи мають право здійснювати ЗЕД відповідно до їх статутних документів з моменту набуття ними статусу юридичної особи.
Втручання державних органів у ЗЕД її суб'єктів у випадках, не передбачених Законодавством, в тому числі і шляхом видання підзаконних актів, які створюють для її здійснення гірші умови, є обмеженням права здійснення ЗЕД і, як таке, забороняється.
До суб'єктів ЗЕД може бути застосовано санкцію у вигляді тимчасового зупинення права здійснення такої діяльності у випадках порушення чинних законів України, що стосуються цієї діяльності.
Суб'єкт ЗЕД, який одержав від цієї діяльності у власність кошти, майно, майнові і немайнові права та інші результати, має право володіти, користуватися і розпоряджатися ними за своїм розсудом. Вилучення результатів ЗЕД у власника у будь-якій оплатній або неоплатній формі без його згоди забороняється, за винятком випадків, передбачених законами України.
Всі суб'єкти ЗЕД України мають право відкривати свої представництва на території інших держав згідно з законами цих держав. Всі суб'єкти ЗЕД мають право на участь у міжнародних неурядових економічних організаціях.
Іноземні суб'єкти господарської діяльності, що здійснюють ЗЕД на території України, мають право на відкриття своїх представництв на території України. Акредитацію філій і представництв іноземних банків здійснює Національний банк України відповідно до Закону України "Про банки і банківську діяльність". Реєстрацію представництв інших іноземних суб'єктів господарської діяльності здійснює центральний орган виконавчої влади з питань економічної політики протягом шістдесяти робочих днів з дня подання іноземним суб'єктом господарської діяльності документів на реєстрацію. Для реєстрації представництва іноземного суб'єкта господарської діяльності на території України необхідно подати:
- заяву з проханням про реєстрацію представництва, яка складається у довільній формі;
- виписку з торговельного (банківського) реєстру країни, де іноземний суб'єкт господарської діяльності має офіційно зареєстровану контору;
- довідку від банківської установи, в якій офіційно відкрито рахунок подавця;
- довіреність на здійснення представницьких функцій, оформлену згідно з законом країни, де офіційно зареєстровано контору іноземного суб'єкта господарської діяльності.
Документи, зазначені вище, мають бути нотаріально засвідчені за місцем їх видачі і легалізовані належним чином в консульських установах, які представляють Україну, якщо міжнародними договорами України не передбачено інше. За реєстрацію представництв іноземних суб'єктів господарської діяльності з них стягується плата у розмірі, що встановлюється Кабінетом Міністрів України і який не повинен перевищувати фактичних витрат держави, пов'язаних з цією реєстрацією.
У разі відмови центрального органу виконавчої влади з питань економічної політики зареєструвати представництво іноземного суб'єкта господарської діяльності або неприйняття рішення з цього питання у встановлений шістдесятиденний строк іноземний суб'єкт господарської діяльності може оскаржити таку відмову в судових органах України.
Забороняється вимагати від іноземного суб'єкта господарської діяльності повторної реєстрації (перереєстрації) раніше зареєстрованого представництва на території України.
У разі зміни назви, юридичного статусу, юридичної адреси чи оголошення іноземного суб'єкта господарської діяльності неплатоспроможним або банкрутом його представництво на території України зобов'язане повідомити про це центральний орган виконавчої влади з питань економічної політики у семиденний строк.
Господарська, в тому числі ЗЕД іноземних суб'єктів господарської діяльності на території України, регулюється законами України щодо порядку здійснення іноземними особами господарської діяльності на території України. У разі, якщо зазначена діяльність пов'язана з іноземними інвестиціями, вона регулюється відповідними законами України.
1.7. Актуальність та практична спрямованість дисципліни "Зовнішньоекономічна діяльність підприємства". Структура курсу
Потреба у вивчені дисципліни "Зовнішньоекономічна діяльність підприємств" обумовлена тим, що формування ринкової економічної системи в Україні потребує її інтегрування до світового економічного простору. Це можливо лише за умов створення високоефективного механізму функціонування суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, належної підготовки фахівців у цій галузі.
Головна мета вивчення дисципліни - отримання системних знань з об'єктивних закономірностей, умов, процесів і специфічних особливостей ЗЕД підприємства, а також набуття навичок їх практичного використання.
Завданнями вивчення дисципліни є:
- розуміння сутності ЗЕД підприємства, цілей, мотивів передумов її виникнення, правового та економічного середовища розвитку;
- вивчення видів та форм ЗЕД підприємства;
- усвідомлення економічної природи комерційних операцій на зовнішніх ринках;
- вивчення принципів укладання та виконання угод;
- проведення економічного аналізу ЗЕД підприємства, визначення її ефективності.
Результатом вивчення дисципліни будуть знання, які дозволять:
- сформувати цілісну уяву про процеси у сфері ЗЕД;
- оволодіти культурою сучасного економічного мислення, методологічними підходами щодо аналізу та оцінки ефективності ЗЕД;
- сформувати практичні навички використання набутих знань у практиці здійснення ЗЕД підприємства щодо застосування емпіричних та статистичних даних, інформаційної бази даних для аналізу стану світового економічного середовища з метою вибору стратегії виходу на зовнішні ринки;
- оволодіти методиками проведення аналізу щодо вибору найоптимальніших для підприємств умов співпраці з іноземним контрагентом;
- формувати комплексний підхід до розуміння механізму проходження вантажів через митний кордон України;
- укладати зовнішньоекономічні контракти згідно з діючою нормативно-правовою базою.
Структура дисципліни "Зовнішньоекономічна діяльність підприємства" така:
1. Зовнішньоекономічна діяльність та її роль у розвитку національної економіки.
2. Основні напрями та показники розвитку зовнішньоекономічної діяльності в Україні.
3. Система регулювання зовнішньоекономічної діяльності в Україні.
4. Митно-тарифне регулювання зовнішньоекономічної діяльності.
5. Загальнодержавні податки у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
6. Нетарифне регулювання зовнішньоекономічної діяльності.
7. Валютне регулювання зовнішньоекономічної діяльності в Україні.
8. Міжнародні розрахунки і банківське обслуговування зовнішньоекономічної діяльності.
9. Форми виходу підприємств на зовнішні ринки.
10. Ціноутворення у зовнішньоекономічній діяльності підприємств.
11. Торговельно-посередницька діяльність на зовнішньому ринку.
12. Компенсаційна торгівля у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
13. Структура і зміст зовнішньоекономічних контрактів.
14. Економічний аналіз зовнішньоекономічної діяльності підприємств.
15. Ризики у зовнішньоекономічній діяльності та їх страхування.
16. Транспортне обслуговування зовнішньоекономічної діяльності.
17. Зовнішньоекономічна діяльність підприємств на території вільних економічних зон.
2.1. Зовнішньоекономічна політика держави
2.2. Зовнішньоекономічна політика України
2.3. Основні етапи розвитку ЗЕД в Україні
2.4. Характеристика основних показників розвитку зовнішньоекономічного сектора країни
2.5. Аналіз та оцінка сучасного стану ЗЕД України
2.6. Платіжний баланс України, його структура та характеристика
Розділ 3. СИСТЕМА РЕГУЛЮВАННЯ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УКРАЇНІ
3.1. Характеристика системи регулювання зовнішньоекономічної діяльності
3.2. Органи державного регулювання зовнішньоекономічної діяльності в Україні та їх компетенції