Міжнародний транспортний коридор (МТК) - це комплекс наземних та водних транспортних магістралей з відповідною інфраструктурою на визначеному напрямку, включаючи допоміжні споруди, під'їзні шляхи, прикордонні переходи, сервісні пункти, вантажні та пасажирські термінали, устаткування для управління рухом, організаційно-технічних заходів, законодавчих та нормативних актів, які забезпечують перевезення вантажів та пасажирів на рівні, що відповідає вимогам Європейського Співтовариства. [150]
Основні функції сучасних транспортних коридорів - доставка вантажів найкоротшим шляхом і максимально швидко. При цьому виконуються і такі операції, як перевалка вантажів з одного виду транспорту на інший, оброблення, пакування, сортування тощо.
Саме поняття МТК передбачає швидке і безпечне просування пасажирів і вантажів. Це досягається зокрема, коли в межах МТК діють спрощені правила і фактичний порядок митного, санітарного, прикордонного й іншого оформлення переміщення пасажирів і вантажів; застосовуються пільгові (знижені на 25-50%) тарифи на всі види послуг і зборів, у тому числі при митному, прикордонному, санітарному й іншому оформленні, перевезеннях залізницею, по термінальних, портових зборах тощо; існує єдиний орган управління, що об'єднує і синхронізує роботу його окремих ділянок і служб; діє стабільна правова база, забезпечені надійний захист та безпека вантажів і пасажирів від кримінальних і розбійних зазіхань тощо. [100]
Особливо важливу роль у системі транспортних коридорів відіграє розвиток інформаційної інфраструктури, яка акумулює і передає інформацію про наявність вантажу, потреби в транспортних засобах, дозволяє контролювати строки проходження вантажів та їх збереженість.
Міжнародна мережа транспортних коридорів визначена Деклараціями Першої (31.10.1991 р., Прага), Другої (14-16.03.1994 р., Кріт) та Третьої (23-25.06.1997р., Гельсінкі) Пан-Європейських конференцій з питань транспорту. Затверджені десять Пан-європейських міжнародних транспортних коридорів, які отримали назву "критські":
№ 1 - Гданськ - Варшава - Мінськ - Москва;
№ 2 - Берлін - Варшава - Мінськ - Москва;
№ 3 - Берлін - Вроцлав - Мостиська-2 - Львів - Київ - Москва;
№ 4 Прага - Будапешт - Бухарест - Софія - Алексанруполіс - Стамбул;
№ 5 - Трієст - Любляна - Загреб - Будапешт - Чоп - Львів - Київ - Казахстан - Китай;
№ 6 - Гданськ - Варшава - Краків;
№ 7 - (водний по Дунаю) Відень - Братислава - Будапешт - Белград - Рені - Ізмаїл - Усть-Дунайськ; № 8 - Тірана - Софія - Бургас-Варна;
№ 9 - Хельсінкі - Санкт-Петербург - Мінськ - Гомель - Горностаївка - Чернігів - Київ - Одеса - Кишинів - Бухарест - Варна;
№10 - Зальцбург - Любляна - Загреб - Белград - Скоп'є - Салоніки.
Україна веде активну політику підтримки європейських ініціатив по МТК, пропонує свої варіанти коридорів Європейському співтовариству.
За результатами досліджень англійського інституту "Рендел", щодо коефіцієнта транзитності Україна займає перше місце в Європі. Але на сьогодні ступінь використання транспортної інфраструктури України ще досить низький. Створення транспортних коридорів та входження їх до міжнародної транспортної системи визнано пріоритетним загальнодержавним напрямом розвитку транспортно-дорожнього комплексу України.
Територією України проходять такі міжнародні транспортні коридори [150]:
- Пан-європейський №3.
Маршрут: Трієст - Любляна - Будапешт - Братислава - Ужгород - Львів
Країни учасниці: Італія, Словенія, Угорщина, Словаччина, Україна Протяжність - 1595 км., в тому числі по Україні:
- залізничний - 266 км.
- автодорожний - 338,7 км.(в тому числі відгалуження 47,2 км)
- Пан-європейський №5
Маршрут: Трієст - Любляна - Будапешт - Братислава - Ужгород - Львів
Країни учасниці: Італія, Словенія, Угорщина, Словаччина, Україна Протяжність - 1595 км., в тому числі по Україні:
- залізничний - 266 км.
- автодорожний - 338,7 км.(в тому числі відгалуження 47,2 км)
- Пан-європейський №7Дунайський (водний)
Країни учасниці: Австрія, Угорщина, Югославія, Болгарія, Румунія, Молдова, Україна
Протяжність: 1600 км, в тому числі по Україні - 70км.
-Пан-європейський №9
Проходження: Гельсінкі - Санкт-Петербург - Вітебськ - Київ(Москва) - Одеса (Кишинів) - Пловдів - Бухарест - Александрополіс (з 4-ма відгал.)
Країни учасниці: Фінляндія, Росія, Україна, Білорусь, Молдова, Румунія, Греція.
Протяжність основного ходу: 3400 км., в тому числі по Україні:
- залізничний: 1496 км.
- автодорожний: 996,1 км.(в т.ч. відгалуження -152,4 та 242,4км)
Завдяки своєму географічному розташуванню Україна має надзвичайно високий рейтинг для транзитних перевезень вантажів. Так, Польща, яка має менші територіальні можливості, отримає щорічно майже 4 млрд дол. прибутку від транспортних перевезень. У нас цей показник значно нижчий. Проблема полягає в наявності транспортних магістралей, що відповідають вимогам світових стандартів.
17.1. Створення та функціонування вільних економічних зон в Україні
17.2. Світовий досвід розвитку вільних економічних зон
17.3. Створення та функціонування офшорних та офшорних юрисдикцій
17.4. Офшорний банківський бізнес та його особливості
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ