Зовнішньоекономічний менеджмент - Дахно І.І. - 14.4. Розвиток вендингу в Україні

Нині автоматизований продаж товарів практикується у всьому світі. Адже торгівля через торговельні автомати, або, як її ще інколи називають, вендинг, зручна не лише тим, що ми можемо задовольнити свої потреби, не змінюючи маршрут, але ще й тим, що вони можуть працювати цілодобово, без торгівельного персоналу. Світовим лідером альтернативному роздрібному продажу товарів є Японія, де близько 60% всіх продажів здійснюється через торговельні автомати. В Україні торговельні автомати з'явилися порівняно недавно. Окрім жетонів метрополітену і газет в асортименті товарів, що продаються через автомати, з'явилися й такі, що продають каву, воду, бутерброди, закуски, картки мобільного зв'язку тощо. Проте, існує ряд обмежень на товари вендингової торгівлі. Зокрема, заборонено торгувати: алкогольними напоями і тютюновими виробами; вогненебезпечними товарами побутової хімії, піротехнічними іграшками, паливно-мастильними матеріалами; виробами, реалізація яких заборонена законодавчими актами; товарами, які не мають супровідних документів і документів, які підтверджують якість і безпеку товарів, наявність яких обумовлена нормативними актами.

Основними перевагами торгівлі через автомати, як вже зазначалось, є:

- технічна простота установки: мала площа, яку вони займають, звичайне електроживлення, магістральне (автономне) водопостачання;

- незначні витрати на обслуговування: в цьому випадку один механік з автомобілем може спокійно здійснювати завантаження автомату та інкасацію (це досить важливий момент, оскільки вартість робочої сили має стійку тенденцію до зростання);

- можливість не використовувати касові апарати і застосувати спрощену систему оподаткування, обліку і звітності;

- незначні ремонтно-експлуатаційні витрати в перші роки експлуатації;

- чималий термін використання.

Ще кілька років тому в Україні до появи кавових автоматів ставилися з пересторогою - техніці в нашій країні довіряли мало, в основному - із-за невдалого досвіду, набутого за часів "спілкування" з радянськими приладами. Проте швидко розібралися і зрозуміли, що каву автомат робить набагато смачнішою за ту, яку можна купити в найближчому кіоску. Сучасні кавові автомати уміють робити 20 видів кави, за бажанням додають в неї молоко або ще одну порцію цукру. Вони - незамінний атрибут у великому офісі, здатний поодинці замінити "кухонний стіл" з чайником і масою брудних і не дуже чашок. Платіжні термінали теж міцно увійшли до життя сучасних людей. За їх допомогою можна поповнити рахунок на мобільному і сплатити банківський кредит, конвертувати віртуальні гроші в готівку і навпаки. Тим більше, до вендорів можна підійти у будь-який час і не роздумувати, чи немає у нього зараз обіду: він завжди до ваших послуг.

Як і будь-який новий вид бізнесу, вендинг в нашій країні розвивається дуже швидко, навіть, в умовах кризи. Так, в деяких бізнес-центрах та інших велелюдних місцях можна, окрім кавового, побачити і снековий вендор, що продає фасовану продукцію. Наприклад, соки в маленьких упаковках, шоколадки, яблука, чіпси, печиво, бутерброди. Такі автомати також в першу чергу необхідні в місцях роботи людей - там вони приноситимуть власникові максимальний прибуток. Працівнику офісу набагато простіше під час перерви підійти до автомата і "виміняти" у нього за гроші шоколадку, ніж зранку, кваплячись на роботу, стояти в черзі у найближчому кіоску. Недолік снекового вендингу - необхідність весь час стежити за асортиментом товару. Адже лише в інтересах власника автомату, щоб в ньому завжди були бутерброди або яблука - він заробляє на їх продажу, хоча і не торгує ними весь день на ринку.

Ще один вид вендингу - масажний - в Україні з'явився також порівняно недавно. Це - масажне крісло, обладнане терміналом для прийому грошей і встановлене у велелюдних місцях, щоб за певну суму робити людям масаж. Таких крісел в Україні дуже мало, хоча переваги такого бізнесу вже оцінили в Росії. Так, в Москві налічується більше 40 таких крісел, встановлених в багатолюдних точках міста, в Санкт-Петербурзі їх більше 100. Масажні крісла вигідні як бізнес ще і тому, що через свою новизну вони не потребують спеціальної реклами: кожна зацікавлена людина обов'язково підійде і поцікавиться, навіщо стоїть таке крісло і що воно уміє робити. Система управління кріслом також максимально спрощена, і навіть у людини, далекої від техніки, не виникне з цим проблем. Загалом, заробляти можна на всьому. Можна на каві, можна на бутербродах, а можна і на кріслах.

Проаналізуємо вітчизняне законодавство, яке регулює питання організації торгівлі через автомати і оподаткування отриманого прибутку. Слід зазначити, що воно достатньо "сире" і в недостатній мірі регулює ринок вендингових послуг. При цьому не слід плутати торгівельні автомати, що використовуються, зокрема, в роздрібній торгівлі, та ігрові автомати в гральних закладах.

Спеціальні правила торгівлі через торговельні автомати нормативною базою не передбачені, тому застосовуються загальні правила торгівлі з урахуванням особливостей торгівлі через ці пункти продажу.

Наявність дозволу. Відповідно до п.3 Правил № 369, торговельні автомати відносяться до пунктів некапітальної забудови (пунктам дрібнороздрібної торговельної мережі, при якій приміщення не мають торговельного залу для покупців). Їх розміщення здійснюється господарюючим суб'єктом за письмовим дозволом місцевого органу державної виконавчої влади (органу місцевої самоврядування) і за узгодженням з органами державного санітарно-епідеміологічного нагляду, пожежної охорони, державної автоінспекції та архітектури (п.16 Правил № 369).

Міністерство економіки України торговельні автомати відносить до стаціонарних точок об'єктів торгівлі (лист від 10.06.2002 р. № 56-38/243). Тому господарюючому суб'єкту необхідно мати дозвіл на здійснення торгівлі через торговельні автомати, яке видається органами місцевого самоврядування.

Правилами № 227 (п. 2) встановлено, що торговельний автомат є пересувною малою архітектурною формою, тобто спорудою, що не має закритого приміщення для тимчасового перебування людей. Тому для установки торговельного автомата на земельній ділянці необхідно отримати дозвіл на розміщення малої архітектурної форми за встановленою формою, яке видається органом містобудування і архітектури за умови виникнення права на земельну ділянку. Місце розміщення торговельного автомата на території ринку визначається на підставі затвердженої проектної документації ринку (п.21 Правил № 227). Його ж розміщення на платформах інженерних споруд, усередині приміщень здійснюється на частині їх площі за погодженням з відповідними органами державного нагляду залежно від функціонального призначення, на підставі договору оренди з власником приміщення або уповноваженим ним особою (п. 22 Правил № 227).

Наявність документів на товар. Господарюючий суб'єкт, який здійснює автоматизовану торгівлю, зобов'язаний мати документи на всі товари, що реалізовуються через автомати. Перелік цих документів приведений в п. 29 Правил № 369. Зокрема, це товарно-транспортні накладні, прибутково-видаткові накладні, приймальні акти, сертифікати відповідності або свідоцтва про визнання відповідності і декларації про відповідність, копії гігієнічних висновків і тому подібне.

За загальним правилом, встановленим п. 37 "Порядку заняття торговельною діяльністю і Правил торговельного обслуговування населення", затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.95 р. № 108, суб'єкти господарської діяльності повинні реалізувати товари через торгівельні автомати лише за наявності документів, що засвідчують їх якість і безпеку.

Використання реєстраторів розрахункових операцій (РРО). Відповідно до ст.2 Закону про РРО, автомат з продажу товарів (послуг) - це "реєстратор розрахункових операцій, який в автоматичному режимі здійснює видачу (надання) за готівку грошові кошти або із застосуванням платіжних карток, жетонів і тому подібне товарів (послуг) і забезпечує відповідний облік їх кількості і вартості". Торгівельні автомати, як і інше подібне устаткування, призначені для операцій з продажу товарів (послуг) без видачі покупцеві чека, іншого звітного документа за готівку грошові кошти або їх замінники (жетони, картки платіжних систем і тому подібне), без участі фізичної особи, яка контролює здійснення оплати таких товарів (послуг), згідно із Законом про РРО, відносяться також до електронних контрольно-касових апаратів. Тобто торговельні апарати за цим Законом двічі підпадають під визначення реєстратора розрахункових операцій, під яким розуміється пристрій, призначений для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів (наданні послуг), і реєстрації кількості проданих товарів (наданих послуг).

Відповідно до п.3 ст.3 Закону про РРО, для продажу товарів (послуг) дозволяється використовувати лише автомати, включені в Державний реєстр реєстраторів розрахункових операцій, з дотриманням встановленого порядку їх використання. На практиці ця вимога виконується частково. Адже нині в даний реєстр (додаток до протокольних рішень Державної комісії з питань впровадження електронних систем і засобів контролю і управління товарним та грошовим обігом при Кабінеті Міністрів України) внесено лише автомати, які використовуються при: оформленні проїзних/перевізних документів на поїздах приміського сполучення; наданні послуг автоматичних камер схову; контролі проходу пасажирів в метрополітені. Лише ці автомати підлягають опломбуванню в центрі сервісного обслуговування і реєстрації в податковому органі і на них поширюються загальні вимоги нормативно-правових актів, затверджених наказом Державної податкової адміністрації України від 01.12.2000 р. № 614 . Автомати, які не включені в Державний реєстр, не підлягають реєстрації в податкових органах. Саме тому, не дивлячись на привабливість вендинг-бізнесу, суб'єкти господарювання - юридичні особи не мають права застосовувати торговельні апарати.

Відповідно до ст. 15 Закону про РРО, контроль за дотриманням суб'єктами підприємницької діяльності порядку проведення розрахунків за товари (послуги), інших вимог цього Закону покладений на органи державної податкової служби шляхом проведення планових або позапланових перевірок. У випадку, якщо встановлено використання незареєстрованого РРО, порушникові загрожує штраф у розмірі двадцяти неоподатковуваних податком мінімумів доходів громадян (340 грн.), а його посадовим особам і працівникам - адміністративний штраф (п. 2 ст.17, ст. 26 Закону про РРО).

Приватні ж підприємці - платники фіксованого і єдиного податку, згідно п.5 і 6 ст.9 Закону про РРО, мають право на автоматизовану торгівлю, але у випадку, якщо вони не здійснюють продаж підакцизних товарів (окрім пива на розлив). Платники єдиного податку повинні також вести книги обліку доходів і витрат (додаток 10 до Інструкції № 12). Планова перевірка вказаних приватних підприємців здійснюється органами Державної податкової служби не частіше ніж один раз за підсумками звітного календарного року, позапланова ж може здійснюватися виключно на підставі постанови слідчого, органу дізнання або відповідно до рішення суду.

14.5. Словник з вендингу

Читаючи зарубіжні матеріали з вендингу, можна зустріти деякі термини, значення яких є не досить зрозумілим. Спробуємо пояснити значення найбільш розповсюджених з них.

ATM (Automatic teller machine) - банкомат (пристрій, призначений для видачі та приймання готівки та для здійснення безготівкових платежів). Іноді відноситься до вендинг-напряму, тобто банкомат надає послугу з видачі готівки (з утриманням деякої суми як плати за здійснення операції).

Beaver (Beaver Copr.) - найбільший виробник механічних торгових автоматів (Канада).

Combo Vending Machine - торговий автомат, який в одному корпусі продає комбінацію різноманітних наповнювачів, наприклад, газовані напої та снеки типу чипсів або горішків.

Condomat - кондомат (від англ. condom - презерватив) - автомат для продажу презервативів.

Gumball machine - дослівний переклад: машина (автомат) з продажу жувальної гумки у вигляді кульок. По суті, немає жодної різниці в поняттях Gumballs machine і Bulk vending machine.

Останній термін - узагальнюючий, має на увазі торгівлю різними видами наповнювача: від цукерок і горішків до іграшок. Як відомо, Gumballs machine також здатні торгувати всіма перерахованими наповнювачами. Синонім - Bulk vending machine.

Jackpotting - термін для позначення такого явища у вендингу, коли автомат видає товар безкоштовно або разом з товаром повертає і сплачені гроші (за аналогією з терміном джек-пот в індустрії ігрових автоматів). Це явище може бути пов'язане з несправністю автомата або окремої його частини, або зроблене навмисно (наприклад, на виставках, презентаціях, щоб привернути увагу до автомата).

JVMA - Японська асоціація виробників торговельних автоматів.

Multivend Vending Machine - торговельний автомат, який продає одночасно напої як в банках, так і в пляшках. В даний час таких автоматів не дуже багато, але в найближче десятиліття вони превалюватимуть на ринку торговельних автоматів.

National Vending - Національний вендинг (що охоплює країну цілком) - тобто стан, коли у компанії є велика кількість відданих співробітників, здатних продати/обслугувати/встановити та ін. торговельний автомат для Вас незалежно від місця Вашого знаходження (усередині країни, природно). Такі "національні" компанії володіють інформацією про кожен куточок країни, знають особливості населення, особливості ведення там бізнесу.

NBVA (National Bulk Vendors Association) - національна (американська) некомерційна торговельна асоціація, що об'єднує операторів, постачальників, продавців, виробників торговельного устаткування і наповнювача для механічних торговельних автоматів. Асоціація заснована в 1950 році, штаб-квартира розташована в Чикаго, шт. Іллінойс.

OCS (Office Coffee Service) - напрям вендингу з установки та обслуговування торговельних автоматів для продажу гарячих напоїв переважно в офісних приміщеннях, в бізнесі-центрах.

Refill Driver - людина (працівник) який здійснює щоденні рейси по всіх автоматах мережі і заповнює автомати наповнювачем, щоб жоден з них не простоював. Дослівно - водій, який заповнює автомати знов і знов. В Україні - це майже те ж саме, що і оператор мережі торговельних автоматів, оскільки у нас поки що прийнято поєднувати всі види діяльності з обслуговування мережі в одній особі. На Заході ж оператор (великий оператор) - це власник, управлінець, що має мережу автоматів і підлеглих людей, - заправників, механіків, постачальників наповнювача, локаторів та ін.

Seasonal Vending Machine - сезонні торговельні автомати -вони не працюють цілорічно, оскільки розташовані в приміщеннях, які не функціонують постійно. Це точки на кшталт шкіл, відкритих басейнів, таборів відпочинку.

Slot Machine - спочатку термін використовувався для позначення і торговельних, і ігрових автоматів (slot - це щілина для прийому монет). І в ігрових, і в торговельних автоматах ці слоти були ідентичними. Але пізніше термін "слот-машина" закріпився саме за тими автоматами, які в обмін на монету не надавали товару, а давали можливість зіграти в яку-небудь гру. В даний час slot machine - ігрові автомати.

Vending (від латів. vendere - продавати) - торгівля, продажі (уроздріб). Слово вживається для позначення роздрібної торгівлі, переважно за допомогою вуличних торговців. Як товар, що продається, може використовуватися всіляка продукція, в основному не дуже велика за об'ємом, розміром - сигарети, напої, журнали, цукерки та ін.

Vendor (Vender) - торговець, торговельний автомат. Синонім

- Vending Machine, Coin Machine, торговельний автомат.

Wizard - один з найпопулярніших механічних автоматів виробництва компанії Global Gumball (США). Добре підходить для початку бізнесу, відрізняється привабливим зовнішнім виглядом, класичною формою і гарними експлуатаційними даними (місткість колби, надійність, компактність).

Вендинг-бізнес - підприємницька діяльність з торговельними автоматами. Переважно бізнес, направлений на побудову і розвиток мережі торгівельних автоматів з метою збільшення продажів різного роду наповнювачів. Вендинг-бізнес в широкому розумінні

- це і розставляння автоматів підприємцями, і постачання наповнювачів для автоматів, і ремонт устаткування, і надання послуг з розвитку бізнесу.

Вендинг-маршрут - оптимальний (найбільш вивірений, економний) шлях дотримання оператора мережі з обслуговування торговельних автоматів. Вендинг-маршрут складається не відразу

- лише в процесі, коли оператор вже дослідним шляхом прорахував як часто, як швидко він добирається (на особистому транспорті або на громадському - перше переважно) від конкретного автомата до наступного. Маршрут потрібно будувати з урахуванням розташування торговельних точок, завантаженості міста, форм роботи з торговельними точками. За кордоном опрацювання ергономічного вендинг-маршруту (майже на науковому рівні) коштує досить дорого.

Вендинг-оператор - особа, що займається управлінням процесу продажів через мережу торговельних автоматів. Часто оператор є власником мережі, рідше - найнятим працівником, що обслуговує мережу (за частину прибутку або встановлену заробітну платню).

Диспенсер - в широкому сенсі - торгівельний автомат, у вузькому - роздавальний пристрій, дозатор.

Інкасація торговельного автомата - виїмка грошей або жетонів з монетоприймача (купюроприймача) оператором.

Купюроприймач - пристрій торговельного автомата, що приймає паперові грошові знаки. Оснащений всілякими системами контролю, захисту.

Локатор - особа, що на професійній основі займається розставлянням торговельних автоматів (шукає місця для установки, укладає договори з власниками торгівельних точок - фактично налагоджує бізнес). Локатором може бути як приватна особа так і ціла компанія з безліччю співробітників, що спеціалізуються на певній території (наприклад, в конкретному штаті США, в окремому регіоні України).

Механічний торговельний автомат (gumballs machine) - повністю механічний автомат з продажу штучного товару (наповнювача).

Монетоприймач (монетоприймальний пристрій) - найбільш активно працююча частина торговельного автомата. Монетоприй-мач "приймає" оплату від покупця, перевіряючи монету на розмір по товщині і діаметру, на жорсткість. Монета, що не відповідає вказаним вимогам, або не буде прийнята, або ж буде прийнята, але видача товару не відбудеться. Монетоприймачі стоять як на найпростіших gumball machines, так і на складніших. Монетоприй-мальний пристрій можна було за радянських часів побачити і в телефонних будках, і в автоматах з газованою водою тощо. Мо-нетоприймачі переважно не ставляться на автомати, які торгують більш дорогими наповнювачами - бутильованими напоями, закусками, телефонними картками - оскільки набрати потрібну суму для придбання товару лише монетами - досить складно. Їм на зміну прийшли електронні купюроприймачі , приймачі кредитних і дебітних карт.

Наповнювач для торговельного автомата - все те, чим торгує торгівельний автомат.

Торговельний автомат - див. Vendor.

14.6. Гумор про вендинг
14.7. Література
Вступ
РОЗДІЛ І. ПОНЯТТЯ, ВИДИ ТА ОСОБЛИВОСТІ ЗДІЙСНЕННЯ КОМЕРЦІЙНИХ ОПЕРАЦІЙ НА СВІТОВОМУ РИНКУ
1.1. Поняття та види комерційних операцій
1.2. Зовнішньоторгові операції
1.2.1. Експортно-імпортні операції
1.2.2. Реекспорті та реімпорті операції
1.2.3. Операції зустрічної торгівлі
1.2.4. Операції натурального обміну
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru