Логістика - Тридід О.М. - НАВЧАЛЬНИЙ ТРЕНІНГ

Короткі методичні рекомендації до вивчення теми

Основні терміни: розподільча логістика, фізичний розподіл, розподільчий центр, розподільча мережа, логістичні посередники.

Матеріал, який мають засвоїти студенти

Розподільча логістика – це управління транспортуванням, складуванням та іншими матеріальними і нематеріальними операціями, які здійснюються в процесі доведення готової продукції до споживача згідно з інтересами і вимогами останнього, а також передачі, зберігання й обробки відповідної інформації*94. Розподільча логістика застосовується у сфері обігу.

*94: {Пономарьова Ю.В. Логістика: Навч. посіб. — К.: ЦНЛ, 2003. — 189 с.}

Слід усвідомити, що матеріальний потік у сфері розподілу має форму готової продукції. Залежно від суб'єкта економічних відносин, який бере участь у доведенні ресурсів до споживача, потік готової продукції можна подати як товарний потік або як вантажний потік (на транспорті).

У рамках розподільчої логістики достатня увага має бути приділена розгляду проблеми цивілізованого, економічно виправданого посередництва.

Слід звернути увагу на те, що логістичні посередники в каналах розподілу виконують певні функції, які укрупнено можна розділити на:

– функції (операції) фізичного розподілу;

– функції обміну (купівлі-продажу);

– підтримуючі функції (стандартизації якості дистрибуції, фінансування, інформаційної підтримки, страхування ризиків та. ін.).

Кількість і тип посередників у каналі розподілу визначається типом системи розподілу. У маркетингу і логістиці використовують три підходи до вирішення цієї проблеми: інтенсивний розподіл, ексклюзивний розподіл і селективний розподіл.

Складовою логістичних ланцюгів є розподільчий центр, або їх мережа.

Розподільчий центр – це складський комплекс, який отримує товари від підприємств-виробників або від підприємств оптової торгівлі (наприклад, які знаходяться в інших регіонах країни або за кордоном) і розподіляє їх більш дрібними партіями замовникам (підприємствам дрібнооптової та роздрібної торгівлі) через свою або їх товаропровідну мережу.

За традиційною класифікацією, розробленою Едгаром Гувером, є три принципові стратегії розташування розподільчих складів: 1) поблизу від ринків збуту, 2) поблизу від виробництва, 3) проміжне розташування.

Для визначення місця розташування розподільчих центрів можуть використовуватися різні методи:

– метод повного перебору;

– евристичний метод;

– метод визначення центру.

Студент має знати, що відповідно до обраної стратегії розташування товаропровідна мережа може бути організована як: централізована структура (з єдиним великим розподільчим центром); децентралізована структура (з декількома дрібними розподільчими центрами)*95.

*95: {Киршина М.В. Коммерческая логистика. — М.: Центр экономики и маркетинга, 2003. — 256 с.}

Семінарське заняття

Питання до семінарського заняття

1. Охарактеризуйте сутність, роль і завдання розподільчої логістики.

2. Дайте характеристику логістичним посередникам у каналах розподілу.

3. Яку роль відіграють розподільчі центри у логістичних ланцюгах?

Тематика рефератів

1. Логістика дистрибуції товарів.

2. Управління каналами розподілу в логістиці.

3. Розподільчі центри: їх функції, види, вибір місця розташування.

4. Види та порівняльна характеристика логістичних посередників.

Практичне заняття

Задачі

Методичні рекомендації до задач

Для оцінки ефективності розподільчої політики підприємства використовують такі показники: 1) швидкість товарообігу:

(8.2)

де В – чистий дохід від реалізації продукції, робіт, послуг (обсяг товарообігу);

ТЗ – середній товарний запас.

2) тривалість товарообігу:

(8.3)

де Д – тривалість звітного періоду (30; 90; 180; 270 або 365 днів).

Задача 8.1

Визначити швидкість і тривалість товарообігу за півріччя за даними:

Показники

Липень

Серпень

Вересень

Жовтень

Листопад

Грудень

Середній товарний запас, тис. грн

110

120

140

100

130

150

Обсяг товарообігу, тис. грн

700

800

940

860

790

950

Задача 8.2

Визначити і проаналізувати:

1) суму понаднормових запасів;

2) динаміку частки запасів стосовно обсягу реалізації (порівнявши звітний і попередній роки);

3) динаміку швидкості обертання оборотних коштів;

4) динаміку часу обертання оборотних коштів.

Вихідні дані:

– середньорічна величина запасів у вартісному вираженні в звітному періоді 230 000 грн, а в попередньому 220 000 грн;

– норматив оборотних коштів V = 215 000 грн як у звітному, так і в поточному роках;

– обсяг річної реалізації продукції в звітному періоді 920 000 грн, а в попередньому – 850 000 грн.

Задача 8.3

Середньорічна величина запасів у вартісному вираженні в звітному періоді 250 000 грн, а в попередньому 280 000 грн; обсяг річної реалізації продукції в звітному періоді 920 000 грн, а в попередньому – 950 000 грн.

Визначити і проаналізувати: динаміку швидкості обертання оборотних коштів; динаміку часу обертання оборотних коштів.

Задача 8.4

Визначити координати розподільчого центру, в якому б досягався мінімум вантажообігу транспорту з доставки товарів у 5 магазинів. Використати метод центру ваги вантажних потоків.

Вихідні дані:

№ магазину

Координата X

Координата У

Вантажообіг, т / міс.

1

10

3

15

2

4

8

10

3

9

15

10

4

8

8

5

5

12

6

10

Завдання для самостійного виконання

Виконати тестові завдання.

1. Розподільча логістика – це управління матеріальними потоками:

а) у процесі створення матеріальних благ або надання матеріальних послуг;

б) у процесі забезпечення підприємства матеріальними ресурсами;

в) у процесі доведення готової продукції до споживача;

г) на транспортних ділянках.

2. Принципова відмінність розподільчої логістики від традиційного розуміння збуту полягає:

а) у методиці сегментації ринку споживачів;

б) тому, що розподільча логістика не може бути застосована до деяких груп товарів;

в) системному взаємозв'язку процесу розподілу з процесами виробництва і закупівель при управлінні матеріальними потоками;

г) відмові від використання концепції маркетингу під час розподілу.

3. Канал розподілу, який складається із виробника і споживача, є каналом:

а) нульового рівня;

б) однорівневим;

в) дворівневим;

г) трирівневим.

4. Канали розподілу, які складаються з виробника і одного або декількох посередників, що діють як єдина система, є:

а) горизонтальними;

б) вертикальними;

в) ексклюзивними;

г) селективними.

5. До логістичних посередників у каналах розподілу, які виконують підтримуючі функції, належать:

а) експедиторські фірми;

б) транспортні організації;

в) вантажні термінали;

г) страхові компанії.

6. Посередником типу "від свого імені і за свій рахунок" є:

а) дилер;

б) дистриб'ютор;

в) комісіонер;

г) агент.

7. Посередником типу "від чужого імені і за чужий рахунок" є:

а) дилер;

б) дистриб'ютор;

в) комісіонер;

г) брокер.

8. Комісіонер належить до посередників типу:

а) від свого імені і за свій рахунок;

б) від чужого імені і за свій рахунок;

в) від свого імені і за чужий рахунок;

г) від чужого імені і за чужий рахунок.

9. До посередників фізичного розподілу у каналах розподілу належать:

а) експедиторські фірми;

б) транспортні організації;

в) вантажні термінали;

г) страхові компанії.

10. Інтенсивний розподіл передбачає:

а) забезпечення запасами продукції якомога більшої кількості торгових підприємств;

б) навмисно обмежену кількість посередників, які торгують цією продукцією в межах збутових територій;

в) це дещо середнє між методами інтенсивного та ексклюзивного розподілу, що дає змогу виробнику досягти необхідного охоплення ринку за умови більш жорсткого контролю і з меншими витратами, ніж при організації інтенсивного розподілу.

12. Селективний розподіл передбачає:

а) забезпечення запасами продукції якомога більшої кількості торгових підприємств;

б) навмисно обмежену кількість посередників, які торгують цією продукцією в межах збутових територій;

в) це дещо середнє між методами інтенсивного та ексклюзивного розподілу, що дає змогу виробнику досягти необхідного охоплення ринку за умови більш жорсткого контролю і з меншими витратами, ніж при організації інтенсивного розподілу.

13. До методів визначення місця розташування розподільчих центрів належать:

а) метод повного перебору;

б) евристичні методи;

в) метод визначення центру ваги;

г) синектика;

д) метод визначення центру вантажообігу.

14. До методів визначення місця розташування розподільчих центрів не належать:

а) метод повного перебору;

б) евристичні методи;

в) метод визначення центру ваги;

г) синектика;

д) метод визначення центру вантажообігу.

Вписати пропущені слова, закінчити рішення.

1. Розподільча логістика – це ______________________________________

_____________________,_______________________та іншими___________________

і _____________________ операціями, які _________________________ в _________

______________________________________________________________________ до

______________________ згідно з ___________________ і ______________________

останнього, а також ________________________, ____________________________ й

__________________ відповідної ___________________________________________.

2. Розподільчий центр – це ___________________________________, який

______________________ від ____________________ - ________________________

або від ______________________________________________________ підприємств

оптової торгівлі і розподіляє їх більш ________________________________________

_______________________________________ через ______________ або __________

________________________________________________________________________.

3. Розподільча мережа – сукупність _________________________________

________________________________________________________________________.

4. Алгоритм вибору каналу розподілу:

1) ___________________________;

2) ___________________________;

3) ___________________________;

4) ___________________________;

5) ___________________________.

5. До переваг залучення до збуту посередників (використання непрямих каналів розподілу) належать _______________________________________________

6. До недоліків залучення до збуту посередників (використання непрямих каналів розподілу) належать _______________________________________________

7. На макрорівні до завдань розподільчої логістики належать ___________

________________________________________________________________________

8. На мікрорівні до завдань розподільчої логістики належать ____________

________________________________________________________________________

9. Критерії вибору каналів розподілу: _______________________________

10. Підходи до вибору каналу розподілу: ______________________________

11. Фінансовий підхід до вибору каналу розподілу полягає ______________

________________________________________________________________________

12. Товарний підхід до вибору каналу розподілу полягає _________________

________________________________________________________________________

13. Науково-управлінський підхід до вибору каналу розподілу полягає

________________________________________________________________________

14. Відповідно до обраної стратегії розташування товаропровідна мережа може бути організована як:

1) ________________________________ структура (з ____________________

_______________ центром);

2) ________________________________ структура (з ____________________ декількома ______________________________________ центрами).

15. Метод визначення центру ваги використовується для визначення місця розташування ___________________________________________________________

16. Селективний розподіл є ________________________________________

17. Ексклюзивний розподіл є _______________________________________

Інтенсивний розподіл означає _______________________________________

Підібрати відповідні терміни (позначені літерами) до кожного з наведених нижче положень (позначених цифрами).

A. Розподільча логістика.

Б. Розподільча мережа.

B. Канал розподілу.

Г. Рівень розподілу логістичного потоку.

Д. Вертикальні канали розподілу.

Б. Горизонтальні канали розподілу.

Є. Розподільчий центр.

Ж. Селективний розподіл.

1. Традиційні канали розподілу, які складаються з незалежного виробника і одного або декількох незалежних посередників.

2. Управління транспортуванням, складуванням та іншими матеріальними і нематеріальними операціями, які здійснюються в процесі доставки готової продукції до споживача згідно з інтересами і вимогами останнього, а також передачі, зберігання й обробки відповідної інформації.

3. Сукупність підприємств і організацій, через які проходить продукція від місця її виготовлення до місця споживання.

4. "Золота середина" між методами інтенсивного та ексклюзивного розподілу.

5. Будь-який посередник-учасник логістичної системи, який виконує розподільчі функції, трансформуючи матеріальні потоки у процесі їх просування до кінцевого пункту призначення.

6. Сукупність каналів розподілу.

7. Канали, які складаються з виробника і одного або декількох посередників, що діють як єдина система.

8. Складський комплекс, який отримує товари від підприємств-виробників або від підприємств оптової торгівлі (наприклад, які знаходяться в інших регіонах країни або за кордоном) і розподіляє їх більш дрібними партіями замовникам (підприємствам дрібнооптової та роздрібної торгівлі) через свою або їх товаропровідну мережу.

Знайти правильні твердження.

1. Розподільча логістика є тією функціональною сферою логістики, яка інтегрована в сферу розподілу, тобто здійснюється в перед виробничий період.

2. Статус постачальника товару-послуги зобов'язує підприємство в першу чергу враховувати інтереси покупців, на чому і ґрунтується формування розподільчої логістики.

3. На мікрорівні до завдання розподільчої логістики належить – визначення оптимальної кількості розподільчих центрів (складів) на території, яка обслуговується.

4. На відміну від маркетингу, який займається виявленням і стимулюванням попиту, логістика покликана задовольнити сформований маркетингом попит з мінімальними витратами.

5. Під час формування логістичних каналів необхідно пам'ятати, що залучення посередників, як правило, не подовжує логістичні ланцюги.

6. Логістичний канал нульового рівня включає виробника і споживача, тобто розподіл матеріального потоку здійснюється безпосередньо виробником.

7. Однорівневі, дво- і більше логістичні канали включають лише одного посередника.

8. З позицій виробників, які генерують матеріальні потоки, чим більше рівнів має логістичний канал, тим більше труднощів в узгодженості функціонування всіх ланок з просування матеріальних потоків до споживачів.

9. Мережа, через яку здійснюється розподіл матеріального потоку, є незначимим елементом логістичної системи.

Питання для самоконтролю

1. Дайте визначення понять "розподільча логістика", "розподільчий центр", "розподільча мережа".

2. У чому полягає принципова відмінність розподілу від збуту?

3. Назвіть мету та завдання, які розв'язує розподільча логістика на мікро- і макрорівнях.

4. Які переваги звернення до послуг посередників у розподільчому процесі?

5. Які критерії вибору посередників ви знаєте?

6. Які недоліки звернення до послуг посередників у розподільчому процесі?

7. Дайте класифікацію та характеристику основних видів логістичних посередників.

8. У чому полягають відмінності між централізованою та децентралізованою товаропровідними мережами?

9. Охарактеризуйте роль розподільчих центрів у товаропровідних мережах.

10. Розкрийте зміст основних стратегій розміщення розподільчих складів. Яка з них в яких випадках може бути застосована?

11. Які переваги і недоліки централізованої та децентралізованої розподільчих систем?

12. Які є методи визначення місця розташування розподільчих центрів? Дайте їх порівняльну характеристику.

13. Що таке селективний розподіл, чим він відрізняється від інших масштабів розподілу, які його переваги і недоліки?

14. Які посередники діють від свого імені?

15. Які посередники діють за свій рахунок?

Кросворд

По горизонталі: 1. Набір цифр, що ідентифікують продукт. 2. Одне з семи правил логістики. 3. Дія, що виконується у певній послідовності. 4. Посередник, що діє від свого імені і за свій рахунок. 5. Форма ціни на послуги. 6. Кінцева ланка логістичного ланцюга. 7. Сума грошових коштів, які можуть залишатися в касі підприємства. 8. Суб'єкт підприємницької діяльності, який виступає в ролі комісіонера у договорі комісії. 9. Код, в якому чергуються темні та світлі лінії різної ширини. 10. Сукупність товарів, які знаходяться на складі. 11. Наука про планування, організацію, управління, контроль і регулювання рухом матеріальних інформаційних потоків у просторі та часі від їх первинного джерела до кінцевого споживача. 27. Спостереження за розвитком окремого сегмента ринку. 28. Послуга, яка надається після покупки певного товару. 29. Назва операцій, з якими пов'язана розподільча логістика. 30. Суб'єкт, який виробляє товар. 31. Спосіб товарообігу, при якому виробник передає продукцію споживачу без посередників. 32. Синонім "товарному обігу". 33. Функції посередників. 34. Один із критеріїв вибору продукції покупцем. 35. Грошовий вираз вартості товару. 36. Купівля товарів крупними партіями. 37. Об'єднання невеликої партії вантажу для декількох клієнтів до повного завантаження транспортного засобу. 38. Засіб переміщення вантажів. 39. Працівник підприємства, що займається пошуком клієнтів. 40. Вид розподілу, який передбачає залучення до реалізації продукції якомога більшої кількості посередників. 41. Вид розподілу, який передбачає залучення до реалізації продукції якомога меншої кількості посередників. 42. Сукупність каналів розподілу. 50. Умови розрахунків, за якими оплата здійснюється негайно.

По вертикалі: 12. Наука, що наряду з логістикою вивчає процес розподілу продукції. 13. Показник, що характеризує співвідношення цін. 14. Кількість товару, яка запропонована споживачам. 15. Виготовлення продукції. 16. Критерій вибору посередників. 17. Стандартний документ, укладений як стандартизований контракт, який закріплює право його власника на придбання від емітента чи на продаж емітентом зазначеної кількості базового активу у визначений термін за фіксованою ціною. 18. Ємність для зберігання і транспортування вантажу. 19. Посередник, що діє від чужого імені і за чужий рахунок. 20. Функціональна сфера логістики, що є комплексом взаємопов'язаних функцій, які реалізуються в процесі розподілу матеріального потоку серед різних оптових покупців. 21. Антонім "опту". 22. Результат роботи виробників. 23. Сукупність даних, які дають можливість дізнатися про певний товар. 24. Спосіб товарообігу від виробника до споживача через посередника. 25. Товар або послуга для споживача. 26. Вантажні вагони, призначені для перевезення широкої номенклатури вантажів. 43. Цілеспрямований вплив на об'єкт з метою зміни його стану або його поведінки у зв'язку зі зміною обставин. 44. Посередник, що діє від чужого імені, але за свій рахунок. 45. Посередник, що діє від свого імені. 46. Споживче благо і водночас складова маркетингового міксу. 47. Категорія розподільчої логістики. 48. Одне з семи правил логістичного міксу. 49. Та кількість товару, яку прагнуть бачити на ринку споживачі.

Розділ 9. ВНУТРІШНЬОВИРОБНИЧА ЛОГІСТИКА
9.1. Сутність виробничої логістики та концепцій її організації
9.2. "Штовхальний" і "тягнучий" підходи до управління матеріальними потоками у виробничій логістиці
9.3. Логістична концепція "MRP"
9.4. Мікрологістична система KANBAN
9.5. Мікрологістична концепція "Оптимізована виробнича технологія"
9.6. Мікрологістична концепція "Худе виробництво"
НАВЧАЛЬНИЙ ТРЕНІНГ
Розділ 10. ЛОГІСТИКА ПОСЕРЕДНИЦТВА
10.1. Сутність логістики посередництва та її види
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru