2.3.1. Що являє собою МВФ яке місце він займає в здійсненні регулювання міжнародною макроекономікою?
Міжнародний валютний фонд - МВФ (International Monetary Fund - IMF) засновано в І945 p. згідно з рішенням Бреттон-Вудської конференції. Членами Фонду є 182 держави, в тому числі й Україна. Штаб-квартира МВФ знаходиться у Вашингтоні.
Основні цілі МВФ:
❖ Зміцнення міжнародного співробітництва в галузі валютної політики;
❖ Забезпечення життєздатності міжнародної системи платежів і стабілізація ринку іноземної валюти;
❖ Надання кредитів країнам-членам.
З самого свого заснування МВФ мав на меті сприяти подоланню проблем неконвертованості валют, торговельних і платіжних обмежень, нестабільності валютного ринку, які панували в 30-ті й 40-ві роки. Найскладнішою є проблема стабілізації валютного ринку. Суттєва зміна позицій ключових валют (долар США, євро, фунт стерлінгів) може дестабілізувати світові фінансові ринки. Для зниження валютного ризику центральні банки країни можуть скоротити операції з іноземною валютою, і це також зменшує ефективність функціонування міжнародного валютного ринку. Щоб запобігти такій ситуації, МВФ вдається до цілого комплексу заходів, які будуть розглянуто нижче.
Організаційна структура:
1. Рада керуючих.
2. Виконавча рада (директорат).
3. Директор-розпорядник.
4. Комітет з розвитку.
Рада керуючих - вищий орган МВФ. Вона складається з керуючих від кожної країн и-члена (звичайно це голови центральних банків або міністри фінансів) та їх заступників. Рада збирається на засіданні раз на рік.
Компетенція Ради: прийняття нових членів, визначення їх квот, розподіл СДР, а також актуальні політичні питання, що постають перед МВФ. Рада може тимчасово припинити право участі якоїсь країни в процедурі голосування за порушення вимог Статуту.
Процедура голосування є суттєвим інструментом діяльності МВФ. В залежності від важливості питання, що обговорюється, рішення приймається простою або кваліфікованою більшістю. Звичайно рішення приймається простою більшістю, але з найважливіших питань необхідна "спеціальна більшість" - 70 або 85% голосів; вона залежить від частки кожної країни (квоти) в капіталі Фонду. Кожна держава має 250 базових (висхідних) голосів плюс ще по одному голосу за кожні 100 тисяч одиниць СДР, які вона має в Фонді. Тому розподіл голосів дуже нерівномірний.
Таблиця 2.17. Частка голосів деяких країн в Раді керуючих МВФ (за станом па початок 1998 р.), в %.
1 | США | 17,8 | 8 | Канада | 2,9 |
2 | Японія | 5,5 | 9 | Росія | 2.9 |
3 | Німеччина | 5,5 | 10 | Нідерланди | 2.3 |
4 | Франція | 5.0 | 11 | Китай | 2,3 |
5 | Велика Британія | 5,0 | 12 | Бельгія | 2.1 |
6 | Саудівська Аравія | 3,5 | ………………………….. | ||
7 | Італія | 3.1 | 29 | Україна | 0,7 |
Країни ОЕСР мають 63% голосів, решта країн - 37%.
При Раді керуючих утворено Тимчасовий комітет на рівні міністрів країн-членів (24 чоловіка), який консультує Раду з питань, пов'язаних з поточним контролем за світовою валютною системою.
Виконавча рада або Рада директорів (директорат) складається з 24 директорів, 5 з котрих призначаються країнами з найбільшими квотами (США, Німеччина, Японія, Велика Британія, Франція).
Виконавча рада засідає тричі на тиждень і керує поточною діяльністю МВФ, включно розподіл кредитів країнам-членам. Виконавча рада призначає директора-розпорядника.
Директор-розпорядник має трьох заступників, один з яких - перший. За традицією директором-розпорядником є громадянин Європи, а першим заступником - громадянин США, Директор-розпорядник є головним офіційним представником Фонду на міжнародних форумах, ділових зустрічах. Він голосує в Виконавчій раді.
Комітет з розвитку - спільний орган МВФ і МБРР, відає питаннями надання реальних ресурсів країнам, що розвиваються. Складається з 24 членів; звичайно це міністри фінансів країн-учасниць. Комітет надсилає аналітичні доповіді й рекомендації Раді керуючих МВФ і МБРР.
Функції Міжнародного валютного фонду
МВФ виконує такі групи функцій: нагляд за валютною політикою країн-членів; кредитно-фінансова діяльність; технічна допомога; емісія СДР.
Нагляд являє собою спостереження за політикою країн-членів в галузі встановлення валютних курсів. Кожна країна зобов'язана надати МВФ за його запитом інформацію, необхідну для здійснення нагляду. Це - інформація про реальний грошовий, бюджетний і зовнішній сектор економіки, про структурну політику уряду (приватизація, ринок праці, навколишнє середовище). В процесі нагляду виявляються потенційні дисбаланси, які можуть дестабілізувати валютні курси. За підсумками нагляду МВФ надає урядам відповідні рекомендації.
Нагляд здійснюється в трьох основних формах: консультації, багатосторонній нагляд, поглиблений нагляд.
Консультації являють собою підсумкову діяльність місій МВФ, котрі щороку навідують країну-члена й ведуть переговори з керівниками основних економічних інститутів з міністрами фінансів, економіки, директорами центральних банків. По результатах переговорів місія складає свою думку про стан економіки країни й розробляє відповідні рекомендації. Ці документи доповідаються на засіданні Виконавчої ради, яка приймає остаточне рішення.
Багатосторонній нагляд здійснюється в формі аналізу Виконавчою радою міжнародної економіки в цілому Аналіз міститься в спеціальній доповіді. "Світовий економічний огляд" ("World Economic Outlook"), на основі якого складається прогноз розвитку світової економіки на найближчі 2-3 роки. Прогноз включає визначення темпів росту реального ВВП, інфляції, стану платіжних балансів, розмірів зовнішнього боргу, умов торгівлі, обсягів міжнародних резервів. В процесі аналізу виявляється місце кожної країни-члена в міжнародній економіці Й специфіка її проблем.
Поглиблений нагляд здійснюється на прохання уряду країни з метою виправлення мікроекономічних дисбалансів. Звичайно він проводиться тоді, коли країна опиняється в важкому фінансовому становищі, має велику зовнішню заборгованість і просить перенести строки платежів по зовнішньому боргу. В такому разі МВФ здійснює поквартальний аналіз економіки країни. По наслідках аналізу розробляється рекомендації по коригуванню економічної політики, цим рекомендаціям уряд повинен неухильно слідкувати.
Кредитно-фінансова діяльність є однією з найважливіших функцій МВФ. Вона полягає у використанні фінансових ресурсів МВФ країнами-членами й кредитування за допомогою залучених ресурсів.
Формування ресурсів МВФ. Структура ресурсів фонду складається з двох блоків:
♦ внесок кожної країни в установлений капітал M ВФ відповідно з її квотою;
♦ запозичені кошти: кредитні лінії від урядів і центральних банків його членів.
Квоти
Внесок кожної країни в капітал Фонду здійснюється на 25% в іноземній твердій валюті (раніше - золотом), а решта - в національній валюті. Розміри квот встановлюються на основі питомої ваги країни в світовій економіці. При цьому враховується: розмір ВВП країни; пересічномісячні резерви; пересічнорічні поточні платежі й надходження. В зв'язку з цим квоти серед членів розподіляються нерівномірно. На США припадає 17,5% загальної суми квот, Японію - 6,3%, Німеччину - 6,1%, на Велику Британію й Францію - по 5,1%. Частка 25 розвинутих країн складає 62,8%. Частка України - 0,7% [Джерело: 48, с. 432].
Квоти періодично переглядається, звичайно через кожні п'ять років, у зв'язку з тим, що змінюється місце країни в світовій економіці.
Фонд також використовує запозичені кошти. За узгодженням з "Групою десяти" (Г-10) МВФ користується кредитом країн "Десяти" в межах ліміту до 17 млрд. СДР. Крім того, Фонд одержує позики у центральних банків і казначейств Саудівської Аравії і деяких інших держав. Загальна величина запозичених коштів не повинна перевищувати 60% загального обсягу квот.
Кредитно-фінансова діяльність МВФ здійснюється в двох модифікаціях:
❖ угода або трансакція (transaction), яка полягає в наданні країнам коштів із власних ресурсів Фонду;
❖ Операція (operation), яка полягає в наданні посередницьких фінансових і технічних послуг за рахунок запозичених коштів.
Кредитні операції здійснюються тільки з центральними банками і стабілізаційними фондами.
Угода або трансакція не є кредитуванням у повному розумінні цього слова. Це фінансова допомога. Вона являє собою обмін національної валюти на відповідну суму іноземної валюти. Коли країна бере кредит МВФ, вона здійснює купівлю іноземної валюти за власну; коли сплачує борг - здійснює зворотну операцію: викупає власну валюту за іноземну.
Країни - члени можуть використати ресурси МВФ відповідно з їх квотами. Квота поділяється на 4 частини, які називаються траншами. Перший кредитний транш - до 25% квоти. Ця частина квоти називається першою частиною квоти; вона може бути використана автоматично за першою вимогою. Перша частка квоти називається також резервною часткою. Сума позик, що надається Фондом понад резервну частку країни, називається її кредитною позицією. Резервна частка і кредитна позиція вкупі утворюють резервну позицію країни.
Якщо ж країна бажає одержати кошти, що перевищують її резервну позицію, то МВФ виставляє більш жорсткі вимоги для її отримання. Особливо вони зростають при наданні третього і четвертого траншів. Умови, які при цьому висуває МВФ, стосуються проведення урядом країни певної економічної політики. Вона повинна бути спрямована на зниження дефіциту національного бюджету до визначеного відсотка від ВВП, поліпшення торговельного балансу, обмеження номінальної заробітної плати до певного рівня. Стабілізаційні програми Фонду включають також скорочення державних витрат на освіту здоров'я, пенсійне забезпечення. Вони містять часто вимоги збільшення податків, особливо непрямих, скасування субсидій на продовольчі товари. Іноді однією з вимог є девальвація національної валюти. У зв'язку з цим виконання жорстких програм МВФ в країнах з дефіцитом платіжного балансу часто призводить (принаймні, на деякий час) до обмеження життєвого рівня населення.
Механізм фінансування
Фінансові ресурси МВФ надаються в формі трьох модифікацій, які називаються фінансовими можливостями: регулярні, концесійні і спеціальні.
1. Регулярне фінансування, в свою чергу, поділяється на короткострокове й подовжене.
Короткострокове або "стенд-бай" (stand-by) здійснюється в межах резервних угод строком на 12-18 місяців. Це фінансування для виправлення контрольованих макроекономічних дисбалансів. Надається траншами в 25% від квоти. Купівля валюти здійснюється на умовах 2-7% щорічних. Крім того, надаючи кредит, МВФ стягує одноразовий комісійних збір в розмірі 0,5% від суми угоди. Викуп валюти має відбутися через 5 років.
Подовжені угоди укладаються строком на три роки/Вони спрямовані на підтримку економічних реформ в країнах-членах. Викуп валюти має відбутися не пізніше, ніж через 10 років.
2. Концесійне фінансування призначене для найменш розвинутих країн, чий доход на душу населення не перевищує 825 доларів. Цей вид фінансування надається на пільгових умовах під 0,5% щорічних з виплатою боргу через 10 років.
3. Спеціальне фінансування надається у зв'язку з надзвичайними обставинами. До них належить стихійне лихо, соціальні заворушення, різке падіння цін на експортні товари або підвищення їх - на імпортні. Спеціальне фінансування здійснюється також з урахуванням труднощів перехідного періоду, що відноситься, зокрема, до країн Центральної та Східної Європи.
Для такого виду фінансування створено спеціальні фонди:
❖ Фонд компенсаційного й непередбаченого фінансування надає можливість давати допомогу державам-членам в разі збитків від стихійного лиха й інших зовнішніх причин;
❖ Фонд фінансування буферних запасів призначено для відновлення запасів сировини або накопичення його резервів;
❖ Фонд системної трансформації_надає фінансову допомогу країнам, що відчувають труднощі в торговельній та платіжній системах у зв'язку з переходом до ринкової економіки;
❖ Фонд структурної адаптації призначено для надання допомоги в проведенні структурних економічних реформ в країнах, що розвиваються й мають низький доход, а також для реалізації середньострокових макроекономічних програм. Цей фонд обслуговує також країни з перехідною економікою.
Кошти, одержані зі спеціальних фондів, є доповненням до кредитних часток країн-членів; вони дозволяють збільшити в МВФ запас їх національної валюти понад встановлені межі.
Розміри фінансування
В рамках регулярного фінансування країна може одержати коштів до 300% своєї квоти; за концесійною угодою - до 50%; спеціальне фінансування здійснюється в розмірі до 30% квоти.
Кредитні операції МВФ
Попри фінансових операцій Фонд здійснює й чисто кредитні. До середини 70-х років кредити надавалися переважно розвинутим країнам; потім ситуація різко змінилася, і практично всі кредити йдуть в країни, що розвиваються, і в країни з перехідною економікою.
МВФ часто укладає угоду з країною-членом із зобов'язанням надати певну суму кредиту в момент її звернення до Фонду. В такому разі країна одержує не готівку, а доловлюється про позику на означену суму. Країна може використати цю суму на передбачених угодою умовах. Такі кредити можуть бути подовжені на строк, що перевищує започаткований.
Найменш розвинутим країнам кредити надаються на пільгових умовах.
Кредити МВФ, попри прямого призначення, відіграють роль гаранта для одержання країною коштів від інших кредиторів. Якщо МВФ дав кредит, то це - вираження довіри до країни відносно її платежоздатності.
Схема 2.1. Функціональна структура МВФ
Технічна допомога МВФ полягає в сприянні країнам-членам у здійсненні ними грошової, валютної політики, банківського нагляду, бюджетної і податкової політики, упорядкуванні статистики, в розробці фінансового й економічного законодавства.
Технічна допомога здійснюється шляхом направлення місій МВФ в центральні банки й міністерства фінансів країни. Така допомога надається за проханням країни. Експерти місії працюють в країні звичайно 2-3 роки.
Для підготовки кадрів в рамках технічної допомоги у Вашингтоні утворено інститут МВФ. Він організує курси і семінари по підвищенню кваліфікації державних службовців із країн-членів МВФ.
Випуск СДР є специфічною функцією МВФ для поповнення міжнародних валютних резервів.
СДР (СПЗ) - спеціальні права запозичення (Special Drawing Rights -SDR) - це міжнародний валютний актив. Вони призначені для поповнення офіційних валютних резервів, погашення дефіциту платіжного балансу країни й розрахунків її з Фондом.
СДР поділяється між країнами-членами пропорційно їх квотам. Країни, що мають свій рахунок в СДР, можуть придбати в інших країнах - членах їх валюту на відповідну суму. За зберігання СДР понад розподілених лімітів МВФ сплачує їх власникам відсоткові ставки, які коливалися в межах від 1 до 14%.
Частка СДР в світових валютних резервах становить 2%. Курс СДР відносно долара розраховується на основні "кошика" курсів валют 5-ти провідних країн - США, Німеччини, Японії, Франції та Великої Британії.
Міжнародний валютний фонд, незважаючи на певні суперечливості й труднощі функціонування, є головним органом регулювання міжнародних валютно-кредитних відносин. Наприкінці XX століття його роль у розвитку світової економіки значно зросла
2.3.2. Що являють собою Паризький та Лондонський клуби щодо регулювання зовнішньої заборгованості країн?
2.3.3. Якими є цілі та функції Банку Міжнародних Розрахунків?
ДОДАТКИ
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Стан зовнішньої торгівлі послугами в Україні
Додаток 4. Економічно розвинуті країни
4.1. Економіка Сполучених Штатів Америки