Той факт, що еластичність може змінюватись при русі вниз по кривій попиту, означає, що необхідно обережно підходити до віднесення товару до того чи іншого типу еластичності попиту. Проте можна виділити фактори, які дозволяють в основному віднести той чи інший товар до певного типу еластичності попиту. Розглянемо ці фактори цінової еластичності попиту.
ЗАМІННІСТЬ. Одним з факторів цінової еластичності попиту є наявність взаємозамінних товарів: чим більше є замінників даного продукту, тим більшою є еластичність попиту на нього. Так, існує велика різноманітність масла імпортного та вітчизняного виробництва.
Якщо ціна на один з видів масла зменшиться, то величина попиту на нього значно збільшиться, так як споживачі почнуть заміняти цим маслом всі інші. І навпаки, якщо продукту немає замінників чи їх обмаль" то попит на такий продукт буде нееластичний. Наприклад, якщо ціна на електроенергію зросте, то величина попиту на неї значно не скоротиться. Люди не будуть заміняти світло лампочки світлом свічки чи ліхтаря.
ЧАСТКА ВИТРАТ В ДОХОДІ СПОЖИВАЧА. Другим фактором еластичності попиту є частка витрат на товар в доході споживача: чим більша частка витрат на товар в бюджеті людини, тим елас-тичнішим є попит на нього і навпаки, чим менша частка витрат на товар в доході, тим менш еластичним буде попит на нього. Так, ріст ціни на автомобілі, нерухомість, антикваріат, інші коштовні речі викличе суттєве зменшення величини попиту на них. Попит на такі дорогі товари з високою питомою вагою в доході є еластичним. Зміна ж ціни на олівці, ручки, сірники та інші товари з низькою часткою витрат в доході споживача не викличе суттєвих змін у величині попиту. Попит на них є нееластичним.
ТОВАРИ РОЗКОШІ І ПЕРШОЇ НЕОБХІДНОСТІ. Третім фактором цінової еластичності попиту є віднесення товару до категорії предметів розкоші чи першої необхідності: попит на товари першої необхідності (вода, електроенергія, ліки для хворого тощо) є нееластичним; попит на товари розкоші (картини, килими, золото тощо) є еластичним так як людина може відтсрмінувати купівлю товару розкоші або взагалі від нього відмовитись.
ФАКТОР ЧАСУ. Останнім фактором цінової еластичності попиту є фактор часу: чим більше часу є в розпорядженні людини для прийняття рішення або пристосування до зміни ціни на товар (послугу), тим попит на нього є еластичнішим. І навпаки, чим менше є для цього часу, тим попит є менш еластичним, або нееластичним. Наприклад, людина, яка добирається на роботу автобусом, при зростанні цін на проїзд в ньому в цей день змушена буде їхати автобусом. Проте надалі, маючи у своєму розпорядженні достатньо часу для прийняття рішення, вона може скористатись послугами іншого виду транспорту або піти на роботу пішки.
Отже, факторами еластичного попиту по ціні є: наявність великої кількості товарів замінників; велика частка витрат на товар в бюджеті сім'ї; віднесення товару до категорії розкошу; наявність достатнього часу для пристосування до зміни ціни. Факторами нееластичного попиту по ціні є: відсутність конкурентних замінників товару; незначна частка витрат на товар в доходах споживачів; віднесення товару до категорії товарів першої необхідності; відсутність достатнього часу у споживачів для прийняття рішення при зміні ціни на товар.
В ринковій економіці визначення цінової еластичності попиту мас неабияке значення: без попереднього прогнозу еластичності попиту на свою продукцію підприємцю не слід сподіватись на комерційний успіх. Якщо попит на товар є еластичним, тобто коефіцієнт цінової еластичності попиту є більшим 1, то підприємець, знижуючи ціну на свій товар, може сподіватись на збільшення свого доходу. Коли ж цінова еластичність попиту на товар є меншою за 1, то аналогічні дії підприємця обернуться для нього зменшенням доходу.
2.3.3. Еластичність попиту за доходом
ТЕМА 3. Основи аналізу пропозиції
3.1. Пропозиція і закон пропозиції. Крива пропозиції
3.2. Нецінові фактори пропозиції
3.3. Еластичність пропозиції та її фактори
3.3.1. Поняття цінової еластичності пропозиції. Коефіцієнт цінової еластичності пропозиції
3.3.2. Види еластичності пропозиції та їх характеристика
3.3.3. Властивості цінової еластичності пропозиції
3.3.4. Фактори цінової еластичності пропозиції