Тема 13. Утворення похідного попиту
Згадайте загальну схему кругообігу товарів і грошей (див. тему 1, рис. 1.1). Згідно з цією схемою підприємства і домогосподарства на ринку зустрічаються двічі: на ринку ресурсів домогосподарства є продавцями, а підприємства — покупцями; на ринку кінцевих товарів і послуг — навпаки. Отже, ці два ринки тісно пов язані між собою. Адже для підприємства ціни ресурсів визначають рівень виробничих витрат, обсяг виробництва товарів та його прибуток. А для домогосподарства ціна на ресурси визначає його грошові доходи та споживчий вибір. Співвідношення цін на різноманітні ресурси формує структуру споживання та структуру доходів.
Тому завдання даної теми: дослідити ті фактори, що впливають на попит на економічні ресурси.
13.1. Похідний попит за досконалої конкуренції
Ресурси задовольняють потреби виробника не безпосередньо, а опосередковано: виробник не купуватиме працю чи капітал, якщо вони не можуть бути використані продуктивно. Тому попит на будь-який ресурс залежить від продуктивності ресурсу при створенні товару.
У той же час, попит навіть на найпродуктивніший і найунівер-сальніший ресурс буде близький до нуля, якщо товар, виготовлений з нього, не матиме збуту. Отже, попит на певний ресурс залежить також від попиту та ціни на виготовлений з нього товар, що реалізується на ринку кінцевих продуктів. Не тому дороге вино "Мускат червоний білого каменя", що дорогий виноград, з якого воно виготовлене, а навпаки: виноградники, що ростуть в унікальній щодо кліматичних
умов долині біля села Білокам'янка в Криму, дорогі тому, що з них виготовляють це вино.
Таким чином, попит на ресурси с похідним попитом, тобто таким, що залежить від попиту на товари, що виробляються з їх допомогою.
Проаналізуємо ситуацію, коли виробник купує ресурси та продає продукт на конкурентному ринку.
Як відомо, в короткостроковому періоді діє закон спадної граничної продуктивності змінного фактора, тобто, починаючи з певного моменту, кожна нова додаткова одиниця змінного фактора призводить до меншого приросту продукту, ніж попередня (табл. 13.1)'.
Таблиця 13.1
Граничний продукт змінного фактора в грошовому вираженні на конкурентному ринку (праця — змінний фактор, капітал — постійний)
L, чол. | ТР, шт. | МР, шт. | Р, грн. | TR, грн. | MRP, грн. |
0 | 0 | — | 4 | 0 | _ |
1 | 10 | 10 | 4 | 40 | 40 |
2 | 19 | 9 | 4 | 76 | 36 |
3 | 27 | 8 | 4 | 108 | 32 |
4 | 34 | 7 | 4 | 136 | 28 |
5 | 40 | 6 | 4 | 160 | 24 |
6 | 45 | 5 | 4 | 180 | 20 |
7 | 49 | 4 | 4 | 196 | 16 |
00 | 52 | 3 | 4 | 208 | 12 |
9 | 54 | 2 | 4 | 216 | 8 |
10 | 55 | 1 | 4 | 220 | 4 |
Граничний продукт у грошовому вираженні (MRP) — це продукт загальної виручки внаслідок використання кожної додаткової одиниці змінного фактора виробництва:
MRP = ATR/AL.
Граничні витрати на ресурси (MRC) — це величина, на яку зростають сукупні витрати при збільшенні залучених ресурсів на олинишо:
MRC = ATC/AL.
Щоб максимізувати прибуток, фірма повинна використовувати додаткові одиниці будь-якого виду ресурсів до тих пір, поки кожна наступна одиниця дає приріст валової виручки фірми більший ніж приріст її сукупних витрат. Межею діяльності залучення додаткових ресурсів буде точка, в якій врівноважуються граничний продукт у грошовому вираженні та граничні витрати на ресурс:
MRP = MRC.
Оскільки виробник купує ресурси на конкурентному ринку, то ціни на них залишатимуться незмінними і не залежатимуть від кількості залучених ресурсів. Щодо ресурсу праці, то граничні витрати на ресурс будуть дорівнювати заробітної платі (W), тоді:
MRP = W.
Наприклад, якщо зарплата становить 20 грн., то для ситуації, що наведена в табл. 13.1, доцільно залучати 6 працівників, оскільки сьомий працівник коштуватиме виробникові 20 грн., а приріст валової виручки буде лише 16 грн.
Для моделі конкурентного ринку ресурсів крива попиту на певний ресурс збігатиметься з кривою граничного продукту у грошовому вираженні (рис. 13.1).
Фактори, що впливають на обсяги залучення ресурсів до
виробничої діяльності:
1) рівень зарплати, який склався на ринку праці. Його зміна перемістить лінію W, вгору або вниз, що змінить точку її перетину з кривою MRP;
2) зміна цін на продукт, тоді переміститься сама крива MRP;
3) зміна продуктивної
праці.
13.2. Вплив недосконалої конкуренції на похідний попит
13.3. Зміни попиту на ресурси. Еластичність похідного попиту
13.4. Оптимальне співвідношення ресурсів
Тема 14. Ринок праці
14.1. Попит на працю в умовах досконало конкурентного ринку ресурсів
14.2. Ринкова пропозиція праці на досконало конкурентному ринку
14.3. Ринок праці з недосконалою конкуренцією
Тема 15. Ринок капіталу і землі
15.1. Капітал як фактор виробництва