1. Проблеми муніципального інвестування.
2. Власні інвестиційні ресурси муніципалітетів.
3. Муніципальні позики.
4. Проектне фінансування і управління фінансовими ресурсами.
1. Проблеми муніципального інвестування
Необхідною умовою розвитку муніципального господарства є розширене фінансування. Цю умову неможливо виконати лише за рахунок коштів бюджетів місцевого самоврядування. Тому успішне системне залучення приватних коштів до реалізації муніципальних програм є необхідною умовою сталого розвитку муніципалітетів.
Закон України "Про інвестиційну діяльність" від 18.09.1991 р. (витяг):
Стаття 1. Інвестиції - всі види майнових та інтелектуальних цінностей, які вкладаються в об'єкти підприємницької та інших видів діяльності, внаслідок яких створюється прибуток або досягається соціальний ефект.
Стаття 2. Інвестиційною діяльністю є сукупність практичних дій громадян, юридичних осіб і держави щодо реалізації інвестицій
Основні проблеми муніципального інвестування:
- залучення коштів для реалізації муніципальних програм в умовах жорсткої конкуренції на фінансовому ринку і зростаючого попиту на великі інвестиційні вкладення;
- низька дохідність муніципальних програм, довгий строк їх окупності;
- недостатній рівень розвитку ринку банківських послуг в Україні, і, як один із наслідків, високі відсоткові ставки за кредитами комерційних банків.
На підтвердження цих тез розглянемо перелік стандартів кредитування комерційної нерухомості (наприклад, офісного або торговельного центру).
У межах внутрішньої кредитної політики банку:
- обмеження обсягів кредиту. Банк установлює мінімальний розмір кредиту, який визначається витратами по управлінню кредитом, а також максимальний розмір, який визначається критеріями оптимізації управління кредитом;
- ліміти кредитування одного позичальника;
- установлення обмежень на інвестиції. Якщо банк надав позику під певну нерухомість, то він не повинен робити інвестиції в цю нерухомість;
- система рейтингової оцінки. Банк може застосувати бальну оцінку за певними категоріями, в тому числі й щодо кредитного досьє позичальника. Якщо позичальник перевищить установлений ліміт балів за певною категорією, то йому відмовляють у кредиті;
- моніторинг кредитів.
У межах зовнішньої кредитної політики банку:
- географічні обмеження. На рішення про кредитування впливає наявність інформації про ринкову кон'юнктуру комерційної нерухомості муніципалітету;
- вимоги до позичальника. Позитивна кредитна історія, власний капітал позичальника (як правило, 100 % від суми кредиту), не менше ніж 5 років роботи по тому профілю, за яким позичальник хоче отримати кредит, тощо;
- нормативи кредитування і контролю якості. Наприклад, коефіцієнт максимального відношення суми кредиту і суми закладеного майна за різними категоріями кредиту;
- вимоги до об 'єкта кредитування. Наприклад, відношення суми кредиту і суми закладеного майна за різними категоріями кредиту;
- цінова політика банку. Містить перелік зборів і платежів, пов'язаних із кредитами (табл. 23).
Муніципалітет як суб'єкт фінансово-кредитних відносин має свої переваги і недоліки перед іншими позичальниками.
До переваг можна віднести сталість муніципального утворення, великий власний капітал.
Недоліками, безперечно, є мала прибутковість (або взагалі безприбутковість) муніципальних проектів; обмеженість дій муніципалітету як суб'єкта кредитування, зокрема нормами Бюджетного кодексу. Це дає підстави зробити висновок, що традиційні форми кредитування у форматі "клієнт - комерційна кредитна установа" практично є неприйнятними для інвестування муніципальних програм.
Таблиця 23
ВАРІАНТ БАНКІВСЬКИХ ЗБОРІВ НА РОЗГЛЯД І НАДАННЯ КРЕДИТІВ
Вид збору | Розмір збору |
Збір за лист-зобов'язання | 2% суми кредиту (1% повертається, якщо угода відбулася) |
Збір за оформлення кредиту | 1 % від суми кредиту |
Збір при поданні заявки на видачу кредиту і збір на розгляд заявки | $1500, мінімально |
Збір за оцінку | $3000-5000, орієнтовно |
Збір за юридичні послуги | $10 000 не більше |
Сплачена страховка | За умов укладання угоди (за рік наперед) |
Податки | За умов укладання угоди |
Інші витрати за умов укладання угоди | Зазвичай менше ніж 1 % |
2. Власні інвестиційні ресурси муніципалітетів
3. Муніципальні позики
4. Проектне фінансування і управління фінансовими ресурсами
5.5.3. Муніципальне ціноутворення і муніципальна конкуренція
1. Муніципальні платежі
2. Муніципальні підприємства в муніципальній конкуренції
3. Муніципальне замовлення
5.5.4. Управління майновими об'єктами комунальної власності
1. Володіння об'єктами комунальної власності