Початок XXI сторіччя для вітчизняного сегмента Internet (Uanet) характеризується наступними тенденціями:
o збільшення кількості користувачів та Internet-провайдерів (зокрема тільки у травні 2007 р. Inetrnet-аудиторія складала 4 928 533 осіб. При цьому регулярний доступ до мережі протягом того ж 2007 р. мали близько 5,4 млн осіб, що становить 16 % усього населення України);
o поява низки перспективних як комерційних так і некомерційних проектів з наповнення сайтів інформацією, яка є корисною певній аудиторії;
o прихід нових інвесторів на вітчизняний Internet-ринок;
o створення нових структур за участю залученого капіталу;
o зростання інтересу до розміщення інформації в мережі (Inetrnet-аудиторія, що визначається за кількістю користувачів, які здійснюють більше одного перегляду web-сторінки за місяць та користувачів, які проглядали web-сторінки за останні два місяці, збільшується в середньому на 10,4 %. При цьому для 35 % користувачів мережа Inetrnet є джерелом інформації про товари та послуги);
o збільшення попиту на Web-хостинг (надання власниками сайту місця для розміщення інформації).
Проте кількість користувачів Internet в Україні є порівняно незначною з розвиненими країнами (табл. 2.2), хоча існує тенденція до значного поступового їх збільшення, в зв'язку з чим є всі підстави очікувати продуктивного розвитку електронної комерції.
Згідно з даними агентства МАСМІ, приблизно 41 % користувачів користуються доступом до мережі Internet понад 4 роки, причому основним місцем доступу понад 60 % користувачів є власна домівка. 35 % користувачів відвідують мережу щодня. Основною метою доступу для 89 % осіб є пошук інформації, використання електронної пошти (85 %) та читання новин (71 %). Покупки в мережі здійснюють близько 17 % користувачів.
Таблиця 2.2
ЧИСЕЛЬНІСТЬ INTERNET-КОРИСТУВАЧІВ (МЛИ ОСІБ) У 2000-2007 PP.
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | (прогноз) & 2007 | |
У світі | 413,6 | 514,5 | 560,0 | 606,0 | 943,5 | 1010,7 | 1280,8 | 1460,2 |
В Україні | 0,5 | 0,75 | 2,1 | 3,2 | 4,3 | 5,3 | 6,0 | 6,5 |
Важливим показником, що характеризує роботу вітчизняного сегмента Internet є його інформаційна структура (табл. 2.3).
Таблиця 2.3
ПРИБЛИЗНА ІНФОРМАЦІЙНА СТРУКТУРА УКРАЇНСЬКОГО СЕГМЕНТА INTERNET У 2007 Р
Інформаційна структура | Частка в загальному обсязі (%) |
Інформація щодо діяльності суб'єктів господарювання | 35 |
Інформаційно-довідкові ресурси | 20 |
Інформація розважального характеру | 15 |
Інформація щодо діяльності науково-дослідних установ та навчальних закладів | 5 |
Інша інформація | 25 |
Товарна структура продажу у мережі визначається показниками, що характеризують переважання продажів традиційних і звичних товарів (рис. 2.1.), споживчі властивості яких не викликають сумніву або вже перевірені покупцями.
Рис. 2.1. Приблизна товарна структура у вітчизняному сегменті мережі Internet у 2007 р.
2.5. Процедура створення Web-сайта
З точки зору комерсанта Web-сайт є сукупністю певних інформаційних блоків та інструментів, що призначені для взаємодії з одним чи кількома сегментами цільової аудиторії споживачів.
В цілому структура представленої інформації, набір задіяних інструментів та їх взаємодія залежить від обраної власником сайта бізнес-моделі, поставлених довгострокових та короткострокових завдань, типу та величини сегмента цільової аудиторії, а також від можливості взаємодіяти з нею тим чи іншим способом.
Загалом процедура створення Web-сайта складається з таких основних етапів (рис. 2.1):
1. Визначення комерційних цілей та шляхів їх досягнення, для чого проводяться маркетингові дослідження і розробляється детальний план необхідних заходів.
2. Реалізація Web-сайта. На цьому етапі вирішуються питання вибору місця розміщення сервера, вибору провайдера, розробки дизайну сервера та його структури, первинне інформаційне наповнення сервера. Наступним кроком етапу є вирішення питань сполучення сервера з існуючою бізнес-системою фірми, його попереднє тестування та розміщення в Internet.
3. Проведення комплексу заходів для залучення клієнтів на сервер із застосуванням різноманітних видів реклами.
4. Підведення підсумків яке проводиться шляхом порівняння одержаних результатів з раніше прогнозованими показниками.
Найлегший спосіб створення Web-сайта - скористатися послугами спеціального агентства. Можна також самостійно створити сайт за допомогою спеціальних програм Web-дизайну, таких як Front Page, Dreamweaver, Go Live (на дисках).
Існують також спеціальні сайти в мережі Internet, допомогою та інформацією з яких можна скористатися для розробки власного. Серед них: websitesthatsuck.com; moonfish.co.uk; builder.com; webdesign.about.com.
2.6. Бізнес-моделі сайтів
Характеристики моделей новоствореного Web-сайту залежить від мети та завдань, що ставляться перед ними. Розрізняють наступні бізнес-моделі сайтів:
1. рекламна бізнес-модель;
2. підтримка існуючого бізнесу;
3. створення нового бізнесу.
Рекламна бізнес-модель сайта створюється в тому випадку, коли до нього потрібно залучити постійну аудиторію відвідувачів. Остання за потребою може бути максимально широкою або чітко сегментованою. Контакт з цією аудиторією продається рекламодавцям або спонсорам.
Для цього слід вирішити такі завдання:
o Початкове залучення відвідувачів на сайт;
o Стимулювання наступних відвідувань;
o Збільшення часу, проведеного відвідувачами на сайті;
o Залучення користувачів до життя сайту (дискусії, конкурси, опитування);
o Залучення користувачів до розвитку та просування ресурсу.
Підтримка існуючого бізнесу. Така модель застосовується, коли фірма вже володіє реальним бізнесом, а з допомогою рекламних та комерційних заходів в Internet бажає розширити інструментальну базу взаємодії з ринком та збільшити кількість клієнтів.
В цьому випадку завдання можуть бути наступними:
o Реклама та просування фірми або її товарів;
o Розширення системи public relations (зв'язки з громадськістю);
o Забезпечення користувачів та контрагентів фірми найбільш повною та об'єктивною інформацією про неї та її товари.
o Інформаційна до- і післяпродажна підтримка споживачів;
o Організація прямих продажів;
o Організація продажів між фірмами;
o Організація Internet-каналів розподілу та поширення продукції.
Створення нового бізнесу. Такі бізнес-моделі засновані на широких можливостях Internet. Ними можуть бути Internet-магазин, Internet-аукціон, торговельний майданчик, електронна біржа, надання різноманітних послуг тощо.
В залежності від особливостей та спеціалізації бізнес-діяльності кожна модель може бути розбита на певну кількість підмоделей або один сайт може мати одночасно риси різних бізнес-моделей
3.1. Поняття Internet-магазину та особливості його функціонування
3.2. Класифікація Internet-магазинів
3.3. Організація обслуговування покупців у віртуальних магазинах
3.4. Характеристика методів розрахунку за придбаний товар
3.5. Організація доставки товарів, придбаних у віртуальному магазині
3.6. Електронні моли як перспективна форма Internet-торгівлі
Тема 4. Організація продажу товарів через internet-аукціони
4.1. Суть і особливості віртуальних аукціонів
4.2. Типи аукціонів та товари, що продаються на Internet-аукціонах