16-17 жовтня 1922р. 1) Щодо української мови
а) повна абсолютна рівноправність української і російської мов, рішуча боротьба проти всякої штучної українізації і русифікації, і разом з тим усунення тих перешкод, які затримували б природний розвиток української культури, або які відрізували б українському селянству доступ до ознайомлення з російською культурою. Боротьба проти будь-якого прагнення зробити з української мови засіб відособлення і протиставлення українських робітників і селян - російським. Вживання тієї чи іншої мови є воля кожного і держава не повинна поділяти свої установи на такі, в яких вплив був би за російською мовою, і такі, в яких вплив був би за українською мовою;
б) необхідно заборонити офіційним установам і особам відмовлятися від розгляду тих чи інших документів або матеріалів на тій лише підставі, що вони написані російською або українською мовою;
в) у школах з викладанням російською мовою необхідно ввести обов'язкове вивчення української мови, а в школах з українською мовою російська мова повинна бути обов'язковим предметом вивчення;
г) мова викладання в школах повинна вводитися згідно з організованим волевиявленням населення, вираженим у вигляді постанови пленуму Ради, або з'їзду Рад, що повинно бути узаконено окремим декретом. А думка викладацького персоналу при визначенні мови викладання до уваги не повинна братися;
д) з метою сприяння вивченню комуністами української мови, вважати необхідним введення викладання української мови, як обов'язкового предмета, в радпартшколах, виділивши йому достатню кількість годин з тим, щоб ті, які закінчують школу, фактично його знали. В тих губерніях, де є для цього умови, визнати бажаним вести викладання в радпартшколах українською мовою.
2) Щодо української народної школи
Без неухильного прагнення до радянізації української народної школи остання неминуче стає цитаделлю українського націоналізму.
Головне завдання партії в наступний період у галузі освіти полягає в оволодінні українською народною школою, у перетворенні її з розсадника шовінізму в знаряддя комуністичної освіти серед українського селянства, для чого необхідно:
а) спрямувати діяльність "Всеиздата" насамперед на створення української радянської навчальної літератури та на негайне складання стислих загальнодоступних українських підручників популярною мовою, які мають дати учням трудової школи перші елементарні знання з історії УСРР та її Конституції. Доручити компетентній особі написати історію України з марксистської точки зору;
б) з огляду на те, що підручники є одним із засобів тиснення на національні меншості і взагалі на національні групи, вжити заходів до усунення національної пропаганди через підручники так, щоб кожна національна школа мала підручники рідною мовою в достатній кількості;
в) доручити Оргбюро ЦК і губкомам дати працівників на інспекторські посади в Наркомосі та губнаросвітах. Питання про інспекторат поставити конкретно в радянському порядку;
г) звернути особливу увагу на необхідність посилення професійної роботи серед учительства. Запропонувати фракції Південбюро ВЦРПС подати на одне з найближчих засідань Політбюро доповідь про роботу Всеросійської спілки працівників освіти, зокрема про роботу серед учительства;
д) доручити Політбюро розробити в радянському порядку основні принципи, викладені у вступі Закону про народну освіту, прийнятому ВУЦВКом.
3) Щодо автокефальної церкви
Залишаючись щодо церкви і релігії взагалі в рамках декрету про відокремлення церкви від держави, вважаючи себе не тільки релігійними, але й антирелігійними. Радянська держава і Комуністична партія повинні рішуче вимагати, під страхом звільнення і віддання під суд, від усіх своїх службовців і зокрема від учительського персоналу не лише повного невтручання в справи віруючих і в справи церкви поза школою, але й боротьби з релігійними забобонами (атеїзм) всередині школи.
4) Щодо комуністичного впливу
а) з огляду на недостатність українського міського комуністичного елемента, партія повинна звернути особливу увагу на створення кадрів комуністів-українців як з росіян, що знають українську мову, так і з українців - із сільської бідноти;
б) перетворити "Вісті" у велику газету з добре підібраним штатом, з хорошою інформацією, щоб вона могла одночасно з гідністю бути органом Всеукраїнського Центрального Виконавчого Комітету і засобом комуністичного впливу на українську інтелігенцію;
в) поліпшити газету "Селянська Правда", видаючи її обома мовами, щоб її могли читати і російські селяни, і щоб вона була доступна тим українським селянам, які, діставши свою освіту в дореволюційний час, недостатньо звикли до української літературної мови;
г) створити журнал за типом московської "Красной Нови" українською і російською мовами;
д) для впливу на селянську молодь створити ілюстрований, соціально-белетристичний і науковий журнал для юнацтва;
е) запропонувати "Всеиздату" поставити своїм завданням видання відповідної літератури для дітей молодшого віку;
ж) запропонувати "Всеиздату" звернути увагу на необхідність видання української комуністичної літератури.
Центральний Комітет повинен ще раз вказати партійним товаришам на необхідність неухильно додержуватись директив Центрального Комітету щодо окремих різних завдань, які в своїй сукупності становлять національне питання на Україні.
КПУ в резолюціях... Т. І. -С. 211-214.
Із протоколу політбюро цк вкп(б) про українську академію наук
Постанова касаційної колегії верховного суду УСРР про залишення в силі вироку про 10-річне ув'язнення селянки Н. М. Кліменко за мішок колосків 25 грудня 1932р.
Із листа В. Затонського до Я. Письменного з приводу Михайлівського собору
Закон про незалежність карпатської України
7.8 Список використаної літератури
Тема 8. Україна в роки другої світової та великої вітчизняної воєн (1939 - 1945 РР.)
8.1 Українське питання у міжнародній політиці напередодні другої світової війни. Возз'єднання українських земель в складі єдиної держави
8.2 Напад фашистської Німеччини на СРСР. Встановлення окупаційного режиму в Україні
8.3 Рух Опору на окупованій території України