ПЛАН
1. Н. Готорн і його час.
2. Міф про Мідаса.
3. Зміст казки, порівняння сюжетно-композиційного плану міфу і казки.
4. Два Мідаси.
5. Ідея казки.
Завдання для підготовчого періоду
1. Дайте тлумачення словам: "метаморфоза", сатир, тамбурін, кефара.
2. Підготувати переказ міфу про Мідаси.
3. Подумати, чим схожі і чим відрізняються два Мідаса.
4. Складіть ЛС, ребуси, кросворди, вірші, тести, чайнворди.
Література
1. Н.Готорн. Избранные произведения: В 2 т. - Л., 1982.
2. Кун H.A. Легенды, мифы Древней Греции. - С, 1998.
3. Ярчук О.Д. Мф. Література. (Система уроків) 6 кл. // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. - 1999. - № 7. - С. 25-28.
4. Николюкин А.Н. Американский романтизм и современность. - М, 1968.
Інструктивно-методичні матеріали
Натаніель Готорн - один із найвидатніших американських прозаїків XIX століття, один із "батьків-засновників" жанру новели й психологічного роману в національній літературі. Важливим внеском у новелістику, в якій його ім'я як першовідкривача називали поряд з Едгаром По, було відкриття ним нової форми оповідання, по суті безфабульного, або з послабленою фабулою. У таких творах відтворення внутрішнього стану якоїсь людини, її думок і переживань були важливішими за сюжетний розвиток. Такий тип оповідання став у двадцятому столітті настільки розповсюдженим, що його інколи розглядали як провідний для нашого часу, принаймні у деяких літературах.
Творчість письменника дала можливість розглядати її за жанровими ознаками. Склалося так, що він спочатку два десятиліття писав малу прозу, а потім до кінця життя віддавав майже всі творчі сили романістиці.
Особливості творчості Готорна:
♦ в оповіданнях Готорна мав свою специфіку. Автор зображував своїх персонажів у атмосфері минулого або вони існували у якомусь невизначеному часі;
♦ алегоризм у Готорна був формою повчання, а притчевість закладена в саму основу його творчості, якою він мріяв чогось навчити.
♦ фантазія - головне у творчості;
♦ використання і творче переосмислення давньогрецьких міфів.
Натаніелю Готорну часто дорікали і його молодші сучасники, і літератори за те, що він мало цікавився соціальними проблемами й конфліктами, не відобразив суспільства своєї доби у всій його повноті. Але Готорн знайшов своє власне місце в американській і світовій літературі, створив свій неповторний художній світ і незабутніх героїв, які жили і страждали серед одвічної боротьби між добром і злом. І цього, мабуть, достатньо для талановитого американського романтика.
Під час написання своєї казки "золото царя Мідаса" Н.Готорн використав і творчо переосмислив міф про Мідаса. Хоча зміст казки майже ідентичний міфу, проте у творі можна виділити значну кількість спільних і відмінних рис.
СПІЛЬНЕ
o в юності - обоє веселі, життєрадісні, люблять музику, квіти;
o бажання стати найбагатшим;
o усвідомлення необдуманості бажання;
o ненависть до золота і багатства;
o тема згубного впливу грошей на людину, формування в її характері таких негативних рис як жадібність, стяжательство, егоїзм;
o засудження прагнення до збагачення як основної мети життя.
ВІДМІННЕ
"Міф про Мідаса"
-бажання стати багатим - епізодичне рішення, у відповідь на пропозицію Ді-оніса;
-герой живе для себе; -безтурботне життя. "Золото царя Мідаса"
♦ багатство - мета життя (бажання вийшло від Мідаса);
♦ усе заради доньки;
♦ щасливий сім'єю, онуками.
ЗАНЯТТЯ 6. Правдивість зображення місцевого колориту і справжнього іспанського характеру в новелі П. Меріме "Кармен"
ЗАНЯТТЯ 7. Показ трагедії сучасної людини у побутовому злочині за романом Фредеріка Стендаля "Червоне і чорне"
ЗАНЯТТЯ 8. Конфлікт між мрією та реальністю в романі Г.Флобера "Пані Боварі"
ЗАНЯТТЯ 9. Влада золота та її філософія у повісті Оноре де Бальзака "Гобсек"
ЗАНЯТТЯ 10. Гроші як рушійна сила і фатум суспільства у романі О. де Бальзака "Батько Горіо"
ЗАНЯТТЯ 11-12. Ідея згубності людської пихи у романі Ч. Діккенса "Домбі і син"
ЗАНЯТТЯ 13. Гуманістичні тенденції та їх утілення у повісті Ч. Діккенса "Різдвяна пісня у прозі"
ЗАНЯТТЯ 14. Динамізм оповіді та психологізм у зображенні персонажів у новелі Гі де Мопассана "Пампушка"
ЗАНЯТТЯ 15. Втілення принципів символістської драми у п'єсі М.Метерлінка "Синій птах"