До них належать:
1. Особливості психічного коду людини. Згідно з уявленнями К.Г. Юнга, природжений психічний код людини, який визначає майбутні тенденції її поведінки, як елементи має архетипи — прообрази колективного підсвідомого. Це універсальні для всіх часів і народів поняття, стандарти — відчуття, мислення й поведінки, такі як любов, відданість, бажання влади та багатства, агресивність, потреба у спілкуванні, милосерді, щедрості, прагнення перемін, ініціативність, відповідальність тощо.
Психічний код кожної людини має певний набір архетипів. Згідно з квантовою фізикою, одиницею свідомості є холодайн (аналогічне архетипу) — трьохмірна голографічна форма думки. З холодайнів формується свідомість людини.
2. Особливості внутрішньоутробного розвитку плоду та процесу народження як факторів, які формують перші психокомплекси — пренатальні матриці.
Роботами Грофа (середина минулого віку) показано, що у дитини формується психіка ще в утробі матері. В її свідомості фіксуються всі стани комфорту та дискомфорту на рівні відчуттів.
Заходячись в енергетичному та емоційному зв'язку з матір'ю, дитина (плід) відчуває її психічний стан, любов до себе. Якщо внутрішньоутробний розвиток проходив нормально, комфортно, то в майбутньому людина не боїться за своє існування, комфортно відчуває себе у світі, тому що впевнена в його добрих намірах. А якщо навпаки, особливо після спроби знищити дитину (плод), надалі може з'явитись психокомплекс своєї непотрібності, виникатиме спроба самогубства (І пренатальна матриця).
Якщо в період пологів мала місце патологічна фіксація в підсвідомості негативного психічного досвіду (у зв'язку з тиском, болем), то можуть сформуватись пси-хокомплекси "жертви деспотизму" тощо (II пренатальна матриця).
При сильних потугах, протягом яких дитина активно захоплюється процесом народження, формується фактор ризику. Дитина проявляє перші дії у боротьбі за існування. Тут теж можуть сформуватись психокомп лекси у вигляді "довічних борців", революціонерів, для яких усе життя — це боротьба (Ш пренатальна матриця).
Ускладнення в процесі родів (наприклад, асфіксія) часто породжують страх, невпевненість, які в майбутньому е перешкодою для творчої реалізації людини (IV пренатальна матриця).
Психічні комплекси виникають інколи і після народження, у період дитинства, юнацтва.
Природжені психокомплекси можуть супроводжувати людину протягом усього життя (якщо не вжити спеціальних заходів), порушуючи її соціальну адаптацію.
3. Наступним фактором уродженого походження, який впливає на психічну діяльність, є особливості темпераменту.
Сукупність індивідуально-психологічних особливостей, які проявляються у швидкості виникнення та силі відчуттів, у загальній рухливості людини, називається темпераментом ( temperament — відношення частин).
Темперамент — це сукупність спадкових психо-динамічних властивостей індивіда (сили, рухливості та урівноваженості мозкових процесів (за І.П. Павловим). Вони є фізіологічною основою характеру (форми темпераментів за Гіпократом, типи вищої нервової діяльності за І.П. Павловим).
Темперамент має два основні прояви: емоційність та активність, хні особливості визначають риси характеру.
Існує гіпотеза (Симонов, Єршов), що чотири типи темпераменту спадково детерміновані розвитком і взаємовпливом тих або інших структур головного мозку:
— гіпоталамус і лобні долі обумовлюють силу та збудливість нервової системи у холерика;
— гіпоталамус і гіпокамп— у сангвініка;
— мигдалини і лобні долі — у флегматика;
— мигдалини і гіпокамп — у меланхоліка.
Характер. Типи акцентуації характерів
Усі три уроджені фактори, які можуть впливати на психічну діяльність людини, одночасно впливають і на формування її характеру.
Характер — це сукупність стійких індивідуальних особливостей людини, які проявляються у діяльності та спілкуванні, обумовлюють типові для неї форми поведінки.
Надмірний прояв окремих рис характеру, який виявляється у слабких його рисах, вразливості, називається акцентуацією. Процент акцентуацій дуже великий, наприклад, у населення Берліну, згідно з даними К. Ле-онарда, він складає біля 50%.
Виділяють такі типи акцентуйованих характерів:
а) циклоїдний, тобто схильний до різких змін настрою залежно від зовнішніх впливів;
б) астенічний, тобто швидко втомлюється, нерішучий, дратівливий, схильний до депресії;
в) сенситивний — дуже чутливий;
г) шизоїдний, тобто емоційно холодний, самообмеже-ний (відгороджений), мало контактуючий,
д) параноїчний, тобто дуже дратівливий, підозрілий, чутливий до образ, із високою стійкістю негативних афектів,
є) епілептоїдний, тобто якому властиві імпульсивність поведінки, нетерпимість, конфліктність, педантичність,
ж) демонстративний (істероїдний), тобто схильний до дитячих форм поведінки, а саме: брехливості, несерйозності, фантазування, удавання, авантюризму тощо;
з) гіпертимний, тобто постійно з бадьорим настроєм, бажанням братись за справу, проте ніколи не доводить її до кінця, схильний проявляти ініціативу, але не реалізовувати її тощо;
і) дистимний, тобто надмірно серйозний і відповідальний, сконцентрований на похмурих думках, недостатньо активний, схильний до депресії;
к) нестійкий, тобто надмірно піддається впливу оточення.
Ці риси характеру можуть проявлятися в будь-який час, що перешкоджає адаптації до соціального середовища, тому може проявлятись патологія характеру, тобто психопатія. Вони мають таку ж назву, як і акцентуації. Це пограничні стани, які вилікувати практично неможливо, тому що в їх основі лежать особливості темпераменту, а він майже не змінюється. Лише інколи бувають винятки, коли психологічна робота сприяє кращій адаптації людини до колективу, а також коли людина починає усвідомлювати свої негативні риси характеру і стримує їх.
4.4. Механізми психічного та фізіологічного стресу
4.5. Наслідки стресу
4.6. Профілактика психічного стресу та корекція його наслідків
4.7. Сучасні підходи до психічного оздоровлення
Розділ 5. РЕПРОДУКТИВНЕ ЗДОРОВ'Я ТА ХВОРОБИ, ЩО ПЕРЕДАЮТЬСЯ СТАТЕВИМ ШЛЯХОМ
5.1. Фізіологія репродуктивної системи
5.2. Статевий цикл людини та статева поведінка
5.3. Загальне уявлення про репродуктивну здатність, репродуктивний потенціал
5.4. Фактори формування та збереження репродуктивного здоров'я