Найважливішою складовою успіху будь-якої компанії є наявність стабільних клієнтів - кредиторів та інвесторів, довіра яких базується на дотриманні правил:
o незмінно висока якість товарів та послуг і за конкурентноспроможними цінами;
o гласність у взаємовідносинах із клієнтами і надання їм достовірної інформації про товари і послуги,
o урахування всіх аспектів обслуговування клієнтів, включаючи надійність послуг, дотримання термінів, оперативний розгляд скарг і активний збір відгуків клієнтів і реагування на них;
o довгострокові взаємовідносини із клієнтами і недопущення спекуляцій ринковою кон'юнктурою.
2. Взаємовідносини з акціонерами
Акціонери є власниками компанії, тому вони повинні мати можливість контролювати діяльність керівництва корпорації і брати участь у прийнятті ключових рішень. До раціональних принципів корпоративного управління відносяться такі:
o юридичне закріплення в статуті компанії функцій і обов'язків керівних органів і акціонерів; а гласність правил голосування, складу акціонерів, особливо реальних власників великих пакетів акцій, для недопущення втрати контролю за ситуаціями, коли окремі акціонери можуть переслідувати конкретні цілі, що йдуть врозріз з цілями інших акціонерів;
o захист прав дрібних акціонерів стосовно втрати вартості їх акцій;
o порядок забезпечення достовірності списку акціонерів;
o систематичний і відкритий зв'язок з акціонерами шляхом надання їм належним чином перевіреної аудиторами звітності, відомостей про діяльність компанії і роз'яснень основних рішень, прийнятих керівником, у складі річного звіту;
o дотримання правил проведення зборів акціонерів та надання достатньої інформації щодо прийняття рішень;
o чіткий розподіл повноважень між керівними органами корпорації, тобто правлінням, спостережною радою і загальними зборами акціонерів;
o обнародування особистих фінансових інтересів членів керівних органів корпорацій в угодах, пов'язаних з діяльністю компанії, і в інших ситуаціях конфлікту інтересів.
3. Взаємовідносини з працівниками
Незважаючи на глибокі культурні і соціальні розходження між різними країнами в цьому питанні, є ряд основних принципів, яких дотримуються успішно діючі компанії у взаємовідносинах зі своїми працівниками:
o обов'язкове дотримання трудового законодавства;
o забезпечення необхідних норм охорони і гігієни праці;
o найм, оплата праці і просування по службі працівників без будь-якої дискримінації;
o дотримання права працівників на участь у профспілковій діяльності;
o ефективні системи консультацій із працівниками щодо умов праці й інших питань, що безпосередньо пов'язані із робочим місцем;
o турбота про добробут працівників у цілому, вчасне перерахування компанією обов'язкових або добровільних внесків у пенсійні фонди для працівників, забезпечення надійності пенсійних фондів.
4. Взаємовідносини з постачальниками
Справедливість і гласність у взаємовідносинах з постачальниками - істотно важливі елементи ефективної корпоративної практики, оскільки вони створюють умови для забезпечення надійності відносин з постачальниками. Тому компанії повинні:
o дотримуватися чітких і гласних принципів закупівель;
o суворо карати працівників, що беруть хабарі;
o уникати справ з постачальниками, котрі намагаються спрямувати процес закупівель у русло власних інтересів;
o підтримувати суворо комерційні відносини з постачальниками, зокрема тими, що пов'язані з компанією спільною власністю;
o прагнути оперативно оплачувати рахунки постачальників;
o утримуватися від закупівель матеріалів, торгівля якими заборонена міжнародними екологічними й іншими конвенціями.
5. Взаємовідносини з громадськістю
Оскільки будь-яка компанія є невід'ємною частиною місцевості, де вона розташована, правильно налагоджені відносини з громадськістю мають найважливіше значення. Компанії повинні:
o враховувати проблеми, що викликають стурбованість у місцевого населення;
o консультуватися у разі потреби з місцевим населенням і з відповідними групами, що виражають інтереси громадськості;
o враховувати вплив своєї діяльності на навколишнє середовище і дотримуватися всіх діючих природоохоронних законів і норм.
6. Взаємовідносини з державними органами і місцевою владою
Найкращий спосіб збереження добрих взаємовідносин з державними органами для корпорації - це дотримання законів країни, де вони діють і платять податки. До основних принципів раціонального кредитування й інвестування відносяться:
o сплата всіх обчислених податків;
o дотримання всіх обов'язкових норм законодавства;
* наявність всіх державних дозволів і ліцензій, необхідних для діяльності корпорації;
* ведення справ з місцевими і центральними органами влади без особистої зацікавленості, не удаючись до хабарництва або неправомірних засобів впливу на прийняття адміністративних рішень.
У багатьох країнах перелічені принципи є тільки бажаною метою, тому що законодавча база не забезпечує умов для використання набутого міжнародною спільнотою досвіду. Для поліпшення інвестиційного клімату і подальшої лібералізації економіки необхідні відповідні дії уряду, які б сприяли втіленню міжнародної практики у юридичні, нормативні і бюджетно-податкові норми конкретної країни.
4. Взаємовідносини з постачальниками
5. Взаємовідносини з громадськістю
6. Взаємовідносини з державними органами і місцевою владою
5.2.5. Принципи корпоративного управління Конфедерації Європейських Асоціацій Акціонерів
5.2.6. Національні стандарти США у сфері корпоративного управління
1. Звітність
2. Прозорість
3. Справедливість
4. Методика голосування