Організація бізнесу - Скібіцький О.М. - 6.5. Статутний фонд підприємства та його формування

Надзвичайно важливими для майбутніх підприємці в є знання про майно підприємства, зокрема про джерело його формування. Майно підприємства становить його основні та обігові фонди, а також інші цінності, вартість яких відображається у самостійному балансі підприємства.

Основні джерела формування майна підприємства:

1. грошові та матеріальні внески засновників;

2. доходи, отримані від реалізації продукції, а також від інших видів господарської діяльності;

3. доходи від цінних паперів;

4. кредити банків та інших кредиторів;

5. капітальні вкладення і дотації з бюджету;

6. доходи від роздержавлення та приватизації власності;

7. придбання майна іншого підприємства.

При організації підприємства у сфері банківської діяльності або виробництва різних товарів тощо статут доповнюють окремими додатковими положеннями, зафіксованими у відповідних законах.

Як знайти гроші. Які мої початкові витрати:

Фінансування нового підприємства є самим першим моментом, коли використовуються гроші, що перетворюють ідею або намір у щось відчутне.

Компанії витрачають гроші навіть перед тим, як вони відкривають свої двері. Витрати нового підприємства - це ті витрати, що несуть перед тим, як починають вести справу. Багато хто недооцінюють витрати на відкриття нового підприємства і роблять це незаплановано і хаотично.

Це може спрацювати, але звичайно це не найлегший підхід. Споживачі відносяться з недовірою до підприємств що тільки з'явилися, з тимчасовим матеріально-технічним забезпеченням.

Для успішного відкриття вам необхідно оцінити ваші реальні витрати й активи нового підприємства. Після цього вам треба знайти гроші на фінансування.

o Початкові витрати. Витрати, які необхідно нести перед початком діяльності, перед найпершим місяцем діяльності.

o Початкові активи. Типовими початковими активами є готівка й інвентар. Іншими початковими активами можуть бути на сучасний момент і надалі устаткування, меблі, машинне устаткування тощо.

o Початкове фінансування. Маються на увазі і капіталовкладення, і позички. Єдиними сумами інвестицій і позичок, що входять у витрати. Відкриття нового підприємства, це те, що відбувається перед початком діяльності. Усе, що відбувається під час і після першого місяця, повинне вже йти в рух грошових коштів, що автоматично буде доданий Бухгалтерський Баланс.

Скільки грошей вам знадобиться:

Перед тим, як ви відкриєте свій бізнес, вам необхідно знати, скільки грошей вам знадобиться для цього.

Можливо, вам буде потрібно приблизне визначення розміру необхідних засобів, але цього не досить, щоб відтворити ясну картину і фактично підняти вашу торгово-промислову діяльність. Точне з'ясування розміру необхідного капіталу є критичним моментом для досягнення успіху. Недооцінивши ваші потреби, ви виявитеся без грошей ще до того, як ваш бізнес стане прибутковим. Переоцінивши ваші витрати, ви ніколи не зможете зібрати досить грошей, щоб запустити свою справу.

Для початку вам необхідно оцінити реальний бюджет, визначивши фактичну суму грошей, необхідну для відкриття нового підприємства (початкові витрати) і його подальшої підтримки (поточні витрати).

Як скласти бюджет початкових капіталовкладень:

Ваш початковий бюджет буде складений тільки з одноразових витрат, таких як юридичних витрат, головне устаткування, депозитарій інструментів, оплата на виплати тощо.

Початковий бюджет повинний включати:

o витрати, необхідні для відкриття (реєстрація, акціонерний капітал компанії)

o оренда ;

o ліцензії/дозволу;

o устаткування;

o страховка;

o запаси;

o рекламна компанія;

o зарплата;

o ведення бухгалтерських книг;

o доход;

o інструменти, комунальні послуги;

o витрати на робочу силу.

Як скласти кошторис поточних витрат:

Кошторис поточних витрат складається, коли ви фактично готові відкрити свою справу. Ваш кошторис повинний включати витрати, що підуть на діяльність перших трьох-шести місяців. Вона повинна дозволити нести наступні витрати.

Кошторис поточних витрат:

o персонал;

o страховка;

o оренда;

o падіння ринкових цін;

o виплата позичок;

o рекламні акції;

o юридична/бухгалтерська справа;

o різні витрати;

o запаси;

o витрати на робочу силу;

o зарплата;

o інструменти, комунальні послуги;

o податки;

o ремонт/підтримка;

o інше.

Початкове фінансування. Де дістати гроші:

Одним із ключів успішного відкриття своєї справи є здатність одержати і забезпечити підходяще фінансування. Збільшення капіталу-це найважливіший вид комерційної діяльності. Але, як багато хто з підприємців виявили, що не так вже і легко збільшити капітал, фактично - це є процесом досить складним і це розчаровує. Однак, якщо ви добре проінформовані й ефективно усе розпланували, заробляння грошей не буде для вас настільки тяжким.

Якщо ж у вас нічого цього нема, то це буде досить важко. Якщо у вас є особисті активи, вам важко буде зважитися ризикнути ними. І зробивши це, ви можете або досягти успіхів, або зазнати невдачі.

Відкриття своєї справи можна порівняти з народженням дитини. Ця ідея може змусити вас відчути одночасно і вільним, і натхненним. Але це може бути і критичним моментом, а саме, якщо це ваше "дитя", те ви зобов'язані фінансувати його і після стадії "У мене є ідея". Яким образом ви зможете дістати ту першу частину фондів, що надалі зможуть залучити зовнішній капітал, або, можливо, вивести вас відразу ж на рівень прибуткової діяльності? От кілька опцій:

Вибір самою підходящого варіанту фінансування підприємства наведено на рис.6.і2.

Джерела фінансування новоствореного підприємства

Рис. 6.12. Джерела фінансування новоствореного підприємства

Існують кілька джерел, які можна мати на увазі, знаходячись у пошуках фінансування. Важливо досліджувати всі можливі альтернативи перед тим, як прийняти рішення (табл. 6.14).

Таблиця 6.14

Тип

Витрати

Терміни повернення грошей

Розмір

"За"

"Проти"

Особисті заощадження

Ніяких

Немає

Легко і дешево.

Ризик утратити

Друзі і родина

Звичайно під низький відсоток або без відсотка

Дуже гнучкі

Гнучкі, найкраща вартість

Може створити протиріччя

Заставні на нерухомість - традиційні або інші

%від кредиту

На довгий термін і гнучкі

Дешево, більший термін

Ви ризикуєте вашою заставою, у випадку неплатежу

Постачальники

Безкоштовно

30 днів +/-

Недорого, незабезпечений

Короткий термін

Орендодавець

Додають п орендну плату

Після закінчення терміну оренди

Зберігає готівка для активів, що ви не можете взяти із собою

Важко одержати;

активи гарні тільки в одному

місці; важко пересунути

Венчурний капітал

%

5-7 років

Можете одержати великі суми

Дуже важко одержати; часткове володіння

Компанії, що здають у

довгострокову оренду

%

3-5 років

Можете одержати великі суми +

100% фінансування

Фінансові компанії

14-30%

1-15 років

Альтернатива, коли у вас немає більшого.

Дуже важко одержати, дорого

Банки

14-25%

1-15 років

В основному менш дорого

В основному дуже важко одержати

Особисті заощадження:

Першорядне джерело капіталу для більшості нових підприємців виходить із заощаджень і інших джерел особистих ресурсів. У той час, як суми з кредитних карток часто використовуються для фінансування ділових потреб, доступні кращі альтернативи, навіть для дуже маленьких позичок.

Друзі і родичі:

Багато підприємців, коли починають свою справу в першу чергу шукають приватні резерви, приміром, у друзів і родичів. Часто гроші беруть у борг без відсотків або під дуже маленький відсоток, що може бути вигідним при старті.

Банки і кредитні союзи:

Найчастіше використовуване джерело фінансування. Банки і кредитні союзи надають позички, якщо ви зможете показати, що ваше бізнес-пропозиція дійсно надійна. Ллє не намагайтеся звертатися в банки, як тільки ви почали. Банки дають у позичку тільки підприємствам, що уже якийсь час функціонують.

Фірми венчурного капіталу:

Ці фірми допомагають компаніям, що розширюються компаніям, рости в обмін на володіння рівним або частковим правом власності.

Деякі "за" і "проти", стосовно різних типів кредиторів, коротко перераховані нижче. Можливо, для усіх буде характерна одна загальна особливість. Як підприємець, ви законно зобов'язуєтеся нести особисту відповідальність перед кредитуванням вашого бізнесу. Незалежно від юридичної форми організації кредитори будуть мати документи як обійти організаційну структуру. Це звичайно називається особистою гарантією. Не панікуйте! Це часто практикується.

Можливо відкрити свій бізнес, не маючи грошей або фінансових поручительств? Усе можливо - багато компаній були відкриті тільки через те, що хтось записав свої ідеї на папір, а хтось їх профінансував, тому що зрозумів, що вони чогось коштують.

Усе-таки реалізм дуже важливий. В основному, цс залежить від специфіки бізнесу. Деякі підприємства можна відкрити без початкових фондів, деякі практично неможливо, але усе-таки вам доведеться зіставляти ваші ідеї з реальністю.

Тисячі сервіс-центрів відкриваються без вкладення грошей або фінансових поручительств. Це консультанти, художники і дизайнери, бухгалтера, і інші професіонали. Якщо у вас є навичка, необхідна людям, потенційні споживачі, беріться за роботу і починайте свій бізнес.

Статутний фонд - сукупність матеріальних (речових) і грошових коштів та інших нематеріальних цінностей, які є постійним внеском його засновників - учасників у створене ними господарське товариство з метою забезпечення діяльності підприємств для отримання на цій основі прибутку.

Внесками засновників та учасників товариства у матеріальній формі є будинки, споруди, обладнання та інші матеріальні цінності; у грошовій формі - грошові ресурси (в тому числі у вільно конвертованій валюті) та цінні папери; у 4юрмі нематеріальних цінностей - усі види майнових прав - на користування землею та іншими природними ресурсами, у тому числі інтелектуальною власністю (зокрема, використання винаходів у вигляді патентів і ліцензій, "ноу-хау").

Статутний фонд може поповнюватися за рахунок частини прибутку від господарської діяльності, а також додаткових внесків учасників.

Порядок внесення і оцінка вкладів кожного засновника, в статутний фонд визначаються засновницькими документами. Вартість майна при цьому оцінюють за цінами, які склалися на період заснування підприємства або відповідно до угоди між учасниками. Для оцінки товарно-матеріальних цінностей, які вносять до статутного фонду, створюють відповідну комісію з учасників підприємства. Водночас таку оцінку при організації спільного підприємства здійснюють у договірних цінах з урахуванням цін світового ринку. За ухвалою ради засновників учасники товариства можуть зносити вклади частинами або одноразово. Ця ж рада може прийняти спеціальну ухвалу про збільшення або зменшення статутного фонду. Збільшення його відбувається лише після внесення всіма учасниками своїх вкладів (оплати акцій), крім випадків, передбачених Законом України "Про господарські товариства". Зменшення статутного фонду товариства у разі заперечення з боку його кредиторів не допускається.

Рішення товариства про зміни розміру статутного фонду набуває сили з дня внесення їх до державного реєстру. Так, у разі створення товариства з обмеженою відповідальністю розмір статутного фонду повинен становити не менше суми, еквівалентної 625 мінімальним заробітним платам. При цьому до уваги беруть ставку на момент створення даного товариства. Мінімальний статутний фонд відкритого акціонерного товариства - 1250 мінімальних заробітних плат.

Згідно із Законом України "Про господарські товариства" до моменту реєстрації такого товариства кожен з учасників зобов'язаний внести не менше 30% вказаного в установчих документах вкладу, і цей внесок повинен бути підтверджений документами, виданими банківською установою. Учасник товариства зобов'язаний повністю внести свій вклад не пізніше одного року після реєстрації товариства. У разі порушення цього положення учасник сплачує за час прострочення 10% річних з недовнесеної суми. Винятком із цього правила можуть бути випадки, передбачені установчими документами. Внесення повного вкладу підтверджується свідоцтвом товариства.

Акціонерне товариство може збільшувати розміри статутного фонду, якщо всі попередньо випущені акції повністю сплачені за вартістю, не нижчою за номінальну вартість.

Збільшення статутного фонду здійснюється шляхом випуску нових акцій, обміну облігацій на акції, а також збільшенням номінальної вартості акцій. При цьому акціонери користуються переважним правом на придбання додатково випущених акцій.

Водночас збільшення статутного фонду не більше як на 1/3 може бути здійснене за рішенням правління, якщо це передбачено статутом. Зміни статуту, пов'язані зі збільшенням статутного фонду, повинні бути зареєстровані тим органом, який зареєстрував статут акціонерного товариства, після реалізації додатково випущених акцій.

Зменшення статутного фонду акціонерного товариства здійснюється шляхом зменшення номінальної вартості акцій або зменшення кількості акцій шляхом викупу частини їх у власників та анулювання.

Якщо учасник товариства з обмеженою відповідальністю виходить з нього, то йому виплачують вартість частини майна, пропорційну його частці у статутному фонді. Майно повертається учаснику цього товариства без винагороди. Водночас йому виплачують належну частину прибутку, одержаного товариством у поточному році до моменту виходу з нього учасника.

У разі зменшення статутного фонду акціонерне товариство відшкодовує зазнані при цьому збитки.

Крім відкритих акціонерних товариств з обмеженою відповідальністю в Україні, згідно з чинним законодавством, можна заснувати закрите акціонерне товариство, товариство з додатковою відповідальністю, повне та командитне товариства.

Перейдемо до розгляду механізму державної реєстрації.

6.6. Державна реєстрація суб'єктів підприємницької діяльності
6.6.1. Проблеми державної реєстрації суб'єктів підприємницької діяльності та "фіктивні фірми"
6.6.2. Порядок реєстрації суб'єктів підприємницької діяльності
6.6.3. Реєстрація суб'єкта підприємницької діяльності - фізичної особи (СПДФО)
6.6.3.1. Реєстрація СПДФО в органі державної реєстрації
6.6.3.2. Реєстрація СПДФО в органі Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття
6.6.3.3. Реєстрація СПДФО в органі Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України
6.6.3.4. Реєстрація СПДФО в органі Фонду соціального страхування України з тимчасової втрати працездатності
6.6.3.5. Реєстрація СПДФО в органі Пенсійного фонду України
6.6.3.6. Одержання СПДФО дозволу на виготовлення печаток і штампів
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru