Конструювання змісту освіти має здійснюватися системно, тобто у взаємозв'язку різних факторів, які впливають на якість навчання, пріоритет належить його добору і вдосконаленню. У доборі змісту необхідно враховувати його наступність і перспективність, потенційні можливості для взаємозв'язку навчання, виховання і розвитку, достатність за тривалістю навчання, об'єктивні передумови для організації навчальної діяльності різних видів складності. Нині в школах України діє майже 40 варіантів навчальних планів, які враховують потреби різних типів навчальних закладів і особливості регіонів. Будь-який з цих варіантів зберігає певне співвідношення між циклами предметів: суспільно-гуманітарні — 40-46%, природничо-математичні — 31-35%, художньо-естетичні — 7-11%, оздоровчо-трудові — 16-21%. Навчальні плани створюють передумови для здобуття всіма учнями повноцінної освіти з урахуванням державних вимог, регіонально-національних особливостей школи. Цьому сприяє виділення у плані двох компонентів: державного і шкільного.
Державний компонент має забезпечити соціально необхідний для кожного школяра обсяг і рівень знань, умінь і навичок, потрібних для всебічного розвитку. Він включає: мовно-літературну освіту, математику (з основами інформатики), суспільні, природничі, естетичні й оздоровчо-трудові дисципліни. Державний компонент охоплює всі предмети, які складають базу освіти і викладаються за програмами, підручниками, навчальним планом.
Шкільний компонент складається з обов'язково-вибіркових предметів, курсів за вибором учнів і факультативів, додаткових занять і консультацій. Його мета — сприяння диференціації навчання, урахування регіональних умов та індивідуальних особливостей школярів., Цей навчальний час перебуває у розпорядженні школи і використовується для поглибленого вивчення окремих предметів, для індивідуальних занять. Відповідно до Закону "Про освіту" до шкільного компонента належить і мова населення — польська, чеська, угорська, грецька — у місцях компактного проживання цих національностей. Однак "Положення про середній загальноосвітній навчально-виховний заклад" містить принципову вимогу: "При цьому в усіх випадках має бути забезпечена якість освіти в обсязі державних вимог".
5. Державні стандарти загальноосвітньої підготовки учнів
Паралельно з удосконаленням діючого змісту освіти розробляються державні стандарти загальноосвітньої підготовки учнів. їх опрацювання і введення — не одномоментний захід, а еволюційна і постійна робота з модифікації змісту освіти для масової школи і обдарованих дітей. Від нескінченного вдосконалення змісту освіти школи мають перейти до вироблення механізму трансляції соціального замовлення на широку освітню практику. Вагомість цього посилюється закладеною в Законі "Про освіту" вимогою одержання загальної середньої освіти всією молоддю. Програмою Міністерства освіти, розробленою спільно з АПН і НАН України було передбачено таку послідовність роботи на 1996 — 2000 роки:
1. Створення концепцій державних освітніх стандартів загальноосвітньої підготовки і проекту базового навчального плану.
2. Розробка й експертиза проектів стандартів освітніх галузей.
3. Розробка варіантів примірних навчальних планів на основі базового.
4. Розробка системи вимірників якості засвоєння освітніх галузей.
5. Створення і перевірка експериментальних програм і підручників відповідно до предметів.
6. Підготовка і перепідготовка вчителів.
7. Поетапне запровадження державних стандартів загальноосвітньої підготовки.
Уже стандартизовано початкову школу, опрацьовано проекти концепції та державних стандартів загальної середньої освіти, в яких визначено:
а) сутність стандарту;
б) базовий навчальний план, де вказуються освітні галузі, їх співвідношення за роками навчання, години вивчення, нормативи, виходячи з п'ятиденного тижня, кількість обов'язкових робочих днів;
Базовий навчальний план загальноосвітніх навчальних закладів
Класи | Всього годин (відсотків) | ||||||
Предмети та курси | І ІІ | ІІІ IV V VI VII | IX | X | XІ | ||
Інваріантна частина | |||||||
Суспільствознавство (історія України, всесвітня історія, українознавство, основи суспільствознавства, право, економіка, "Людина і світ") | 1 1 | 1 1 2 2 3 3 | 3 | 5 | 3 | 27 (7,7) | |
Моземна мова, література і мова національних меншиви і літератури (українська мова, українська література, зарубіжна література, інон) | 7 8 | 8 7 1 11 10 1 0 0 | 1 0 | 7 | 7 | 95 (27,0) | |
Культурознавство (мистецтво, художня культура, 1 основи етики і естетики) | 2 2 | 2 2 2 2 2 1 | 1 | 1 | 1 | 18 (5,1) | |
Природознавство (природознавство, фізика і астрономія, хімія, біологія і екологія, географія) | 1 1 | 1 2 1 4 6 7 | 7 | 6 | 6 | 42 (12,0) | |
Математика. (математика, алгебра, геометрія) | 4 4 4 4 4 4 4 4 4 3 3 | 42 (12,0) | |||||
Фізична культура і здоров'я (фізична підготовка, допризовна підготовка юнаків, безпека життєдіяльності людини, валеологія) | 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 | 33 (9,3) | |||||
Технології (трудове навчання, виробничі технології, основи виробництва, інформатика) | 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 3 | 24 (6,8) | |||||
Варіативна частина , | |||||||
Курси за вибором, факультативи, додаткові години на освітні галузі, індивідуальні та групові заняття | 4 5 5 5 6 6 6 7 7 10 10 | 71 (20,1) | |||||
Усього | 24 26 26 26 30 34 36 37 37 38 38 | 352 | |||||
Гранично допустиме тижневе навантаження учнів | |||||||
5-денний рабочий тиждень 6-денний рабочий тиждень | 20 22 22 22 26 29 31 32 32 33 33 22 25 25 25 28 32 34 35 36 36 36 | 302 333 | |||||
в) форми контролю за дотриманням вимог стандарту, що можуть бути різними: тестування, твір, письмові або усні іспити, підсумкове оцінювання тощо. Завдання складаються на підставі вимог стандарту до основних результатів засвоєння обов'язкового мінімуму змісту загальної середньої освіти на кожному з освітніх рівнів. Стандарт загальноосвітньої підготовки включає базовий навчальний план, зміст освітніх галузей, варіанти типових навчальних планів, систему вимірників по якості їх засвоєння. У проекті базового навчального плану вказано сім освітніх галузей: мови і літератури, художня культура, суспільствознавство, природознавство, математика, фізична культура і здоров'я, технології. Подальше реформування змісту має відбутися на основі розробки і поетапного введення державних стандартів загальноосвітньої підготовки.
Введення державних стандартів в умовах різнорівневої середньої освіти має на меті:
1. Забезпечити еквівалентну середню освіту в різних типах навчальних закладів.
2. Зберегти єдиний освітній простір у державі, відіграти стабілізуючу і регламентуючу роль.
3. Визначити обов'язковий і достатній рівень загальноосвітньої підготовки і водночас не зменшувати можливості для поглибленого вивчення окремих предметів за рахунок годин із шкільного компонента.
4. Впорядкувати ліцензування і атестацію шкіл і вчителів.
5. Відійти від предметного центризму, побачити шкільний зміст цілісним.
6. Визначити, що є обов'язковим на державному рівні, а що є функцією регіону і школи.
7. Створити основу, ядро для розробки варіантів примірних програм.
Отже, стандарт повинен відображати оптимальний обов'язковий максимум змісту загальноосвітньої підготовки.
Успішне реформування шкільної освіти, включаючи розробку стандартів, багато в чому залежить від особистості вчителя, його компетентності, інтелігентності, духовності, бо вже сьогодні він здійснює стратегію антропологізації XXI століття.
Державні стандарти з фізики
Зміст освіти | Результати навчання |
Речовина і поле | Засвоєння курсу фізики основної школи передбачає, що учні: |
Будова речовини. Агрегатні стани речовини. Властивості речовини в різних агрегатних станах. Внутрішня енергія та способи її зміни. Будова атома. Електрон. Радіоактивність. Електризація тіл. Дискретність електричного заряду. Електричне поле. Електричний струм. Магнітне поле. Електромагнітна індукція. | — мають уявлення про різні види механічного руху, механічну та електромагнітну взаємодію, атомно-молекулярну будову речовини в різних агрегатних станах, ядерну модель атома, способи зміни внутрішньої енергії тіла, види теплопередачі, природу електричного струму в металах, електролітах і напівпровідниках, теплову і хімічну дії електричного струму, особливості поширення звуку і світла в різних середовищах; |
Рух і взаємодія | |
Механічний рух. Рівномірний і прямолінійний рух. Інерція. Кінетична енергія. Рух по колу. Коливальний рух. Поширення механічних коливань у пружному середовищі. .Звук. Механічна взаємодія тіл. Деформація. Земне тяжіння. Тертя ковзання. Тиск. Плавання тіл. Гідроенергетика. Умова рівноваги важеля. Механічна робота. Потужність. Потенціальна енергія. Прямолінійне поширення світла. Відбивання світла. Заломлення світла. Дисперсія світла. | — знають фізичні величини: довжина, час, швидкість, частота, період, маса, густина, сила, тиск, робота, потужність, енергія, оптична сила, температура,- кількість теплоти, теплота згоряння палива, теплота плавлення, теплота пароутворення, сила струму, напруга, опір провідника, довжина хвилі, активність радіонукліда; — засвоїли формули і рівняння: умова рівноваги важеля, ККД, формула лінзи, рівняння теплового балансу, робота електричного струму; — усвідомили закони: Архімеда, Гука, Паскаля, збереження енергії, відбивання світла, Ома для ділянки кола; |
Тепловий рух Теплообмін. Види теплопередачі. Тепловий баланс. Електризація тіл. Взаємодія заряджених тіл. /Взаємодія магнітів. Постійний електричний струм. Теплова і хімічна дія струму. Робота електричного струму. | — вміють вимірювати: довжину, час, температуру, масу, об'єм, густину, силу, силу струму, напругу, оптичну силу лінзи; — вміють розв'язувати фізичні задачі аналітичним, графічним та експериментальним методами |
7. Взаємозв'язок загальної, політехнічної і професійної освіти
Тема 8. Форми організації навчання
1. Класно-урочна система навчання, її суть та історія розвитку
2. Урок — основна форма організації навчально-виховного процесу
3. Позаурочні форми навчання
4. Форми організації трудової підготовки учнів у школі і профтехучилищі
5. Нетрадиційні форми навчання
Тема 9. Методи і засоби навчання
1. Поняття про методи, методичні прийоми та засоби навчання