У школі повинні бути молоді вчителі. Без них життя сумне, нецікаве, прісне. Хай живе молодий учитель! Ось він вранці встав, зробив зарядку, пробіг разів п'ять навколо кварталу, прийняв холодний душ, випив каву — і в школу. Роки і досвід роботи не гарантують від помилок і неправильних суджень. Тому, не стаючи в позу всезнаючого, всерозуміючого і всеуміючого надспеціаліста, педагогічного супермена, хочеться по-дружньому дати молодому вчителеві декілька порад.
Перша порада. Не вважай школу місцем, не зовсім гідним для застосування твоїх видатних здібностей, місцем, куди тебе ніби зіслали. Школа чекає тебе, але в неї є своя гідність — діти. Тому не слід дивитися на школу зверхньо, не треба робити їй послуг. Потрібно попрацювати з повною віддачею, викластися, вважати школу своєю справою, а не чужою, куди ти потрапив випадково.
Друга порада. Знайди себе, свій образ. Учитель — індивідуальність, інакше не може бути й мови про творчість. До майстрів придивляйся, бери від них те, що тобі здається твоїм, що тобі відповідає, прислухайся до критичних зауважень, але в тебе повинне бути внутрішнє відчуття істини.
Третя порада. Не замикайся у своїй учительській діяльності. Грай на гітарі, співай, грай у волейбол, іди в гори, збирай марки, ходи в театр і на виставки. Розширюй коло друзів і знайомих. Спілкуйся з різними людьми. Ти повинен бути цікавим дітям, адже цього не буде, якщо будеш зосереджений лише на самому собі. Захопленість, різноманітні інтереси потрібні вчителеві не просто так, самі по собі, а у зв'язку з особливістю його професії.
Четверта порада. Пам'ятай про комплексний характер учительської праці. Все має значення, все необхідне: й ерудиція, і методика, і позакласна робота, і психологія спілкування, і любов до дітей, і дисципліна. Будь порядною людиною, виконуй усе, що потрібно.
П'ята порада. Будь щасливим! Будь оптимістом! Віруй! Це щось страшне, коли вчитель не бачить нічого хорошого ні нині, ні в майбутньому, коли він ходить і ниє, як учителі з чеховських п'єс. Життя — це подолання важких і навіть критичних ситуацій. Збери свою волю! Не опускай крил! Борись! Вір і добивайся свого! Діти не повинні бачити в тобі невдаху. Невдах не люблять. Усередині в тебе має бути все чітко і впевнено.
Шоста порада. Будь чесним і порядним. Діти це високо цінують.
Сьома порада. Цінуй гумор у спілкуванні з дітьми. Не бійся смішного, не бійся бути смішним сам: веселі ситуації бувають досить часто. Гумор повинен бути природним і своєчасним. Будь-якою ситуацією на уроці, навіть комічною, учитель повинен володіти.
Восьма порада. Не намагайся показати себе розумним і кращим, ніж ти є. Даремно: діти тебе все одно "розкусять".
Дев'ята порада. Знай собі ціну і будь скромним, не втрачай гідності. Не слід вдавати з себе щось, потрібно бути самим собою. Не вважай, що думкою дітей, їхнім ставленням можна знехтувати. Вони є твоїми головними цінителями і суддями.
Десята порада. В основі твого життя і роботи повинна бути твоя громадянська позиція. Знайди її. Запам'ятай: хоч би які прекрасні підручники ми видавали, хоч би які досконалі програми складали, справжній провідник громадянської ідеї — ти. І насамкінець остання порада. Думай сам! Абсолютних правил на всі випадки життя не існує.
Запитання для самоконтролю
1. Що вивчає дидактика?
2. Назвіть основні поняття дидактики.
3. Чим відрізняється предмет дидактики від предмета методики викладання?
4. Хто став засновником дидактики?
5. У чому полягає суть теорій формальної і матеріальної освіти?
6. Назвіть відомих українських педагогів-дидактів XIX ст.
7. Чим пояснюється популярність у першій половині XX ст. педагогічної течії "педоцентризм", заснованої Дж.Дьюї?
8. Які дидактичні концепції з'явились у другій половині XX ст.? Назвіть прізвища авторів цих концепцій.
9. Які завдання стоять перед сучасною дидактикою?
10. У чому полягає головна функція повноцінного процесу навчання?
11. Що є рушійною силою процесу навчання?
12. У чому полягає єдність і специфіка процесів пізнання і навчання?
13. Якими шляхами реалізуються основні функції процесу навчання — освітня, виховна, розвивальна?
14. Назвіть шість основних компонентів цілісної структури процесу навчання.
15. Як ви розумієте те, що процес навчання має двосторонній характер?
16. Що входить в організацію діяльності вчителя на уроці?
17. З яких етапів складається розумова діяльність учнів у процесі навчання?
18. Назвіть позитивні сторони і недоліки таких видів навчання, як пояснювально-ілюстративне, проблемне і програмоване.
19. У чому полягає суть наукової організації процесу навчання?
20. Назвіть основні шляхи інтенсифікації та способи оптимізації процесу навчання.
21. Назвіть загальні закономірності цілісності навчально-виховного процесу.
22. Яким психологічним, педагогічним, організаційним, кібернетичним та соціальним закономірностям потрібно підпорядковувати процес навчання?
23. Які є принципи навчання? Сформулюйте найважливіші дидактичні правила реалізації принципів навчання.
24. У яких нормативних документах відображено зміст освіти в сучасній школі?
25. Які основні положення встановлює навчальний план? Що включають у себе державний та шкільний компоненти базового навчального плану?
26. Що визначає шкільна, програма та підручник?
27. Чим відрізняється зміст освіти в школах 80-х і 90-х років?
28. З якою метою в Україні вводяться державні стандарти освіти?
29. Як здійснюється єдність і взаємозв'язок загальної, політехнічної і професійної освіти в школах і ПТУ?
30.. Які форми навчання практикуються в сучасній українській школі?
31. На чому ґрунтується доцільність використання в сучасній українській школі класно-урочної системи навчання? Назвіть її переваги і недоліки порівняно з іншими системами навчання.
32. Яким формам трудового і виробничого навчання школярів слід надати перевагу?
33. Назвіть типи уроків та розкажіть про їхню структуру.
34. Які ви знаєте шляхи індивідуалізації та диференціації навчання учнів?
35. Чим обумовлена необхідність домашніх завдань?
36. Що таке метод і засіб навчання, від чого залежить їх вибір?
37. Дайте характеристику словесним, наочним і практичним методам навчання.
38. Як враховано діяльнісний підхід при класифікації методів навчання?
39. Доведіть необхідність виділення методів стимулювання учіння.
40. Які нові засоби для використання словесних, наочних і практичних методів навчання з'явилися в останні роки?
41. Чому в школах введено 12-бальну систему оцінювання знань учнів? Що потрібно знати про рівневу оцінку знань?
42. Що таке тематичний облік знань учнів, як він проводиться?
43. Які є традиційні форми контролю знань учнів?
44. Що являє собою професіограма сучасного вчителя ? Якими якостями, знаннями та вміннями повинен володіти вчитель?
45. Назвіть джерела й умови педагогічної творчості вчителя.
Тема 1. Суть процесу виховання
1. З історії демократичного виховання
2. Особливості сучасного виховання
3. Структурні елементи процесу виховання
4. Самовиховання: історія, теорія, методика
5. Перевиховання: історія, теорія, методика
6. Виявлення результатів виховання та шляхи підвищення його ефективності
Тема 2. Система національного виховання
1. Утвердження нового педагогічного мислення