Його стержнем є стимулювання студентів до творчості в пізнавальній діяльності. А також — підтримання з боку педагога ініціатив своїх підопічних. Педагог добирає зміст навчального матеріалу відповідно до критеріїв проблемності.
У процесі викладення проблеми науково-педагогічний працівник прагне вибудувати діалог зі студентами. У цих умовах навчання забезпечує "контекст відкриття". Для творчого підходу до педагогічного процесу характерні такі звертання педагога: "порівняй", "доведи", "вибери головне", "зроби вибір і аргументуй його", "запропонуй свій варіант", "поясни і зроби висновок". У разі такого стилю навчання діяльність студентів має частково-пошуковий, пошуковий, проблемний і навіть дослідницький характер.
У тактиці творчого стилю навчання наявні такі лінії поведінки педагога:
■ уміння поставити навчально-пізнавальні проблеми так, щоб зумовити інтерес до міркування, аналізу й порівняння відомих фактів, подій і явищ;
■ стимулювання до пошуку нових знань і нестандартних способів розв'язання завдань і проблем;
■ підтримання студента на шляху до самостійних висновків і узагальнень.
Цей стиль навчання має значні переваги порівняно з репродуктивним, оскільки стимулює розвиток творчих здібностей. Однак такий стиль може давати привід для зародження в студента психологи невдахи: "Я все одно оригінальніше за інших не придумаю, то навіщо ж думати?"
Навчена в такому стилі людина не може зберігати значного обсягу інформації, необхідного для постійної й систематичної праці. Як засвідчують досвід і результати досліджень психологів і педагогів, тільки систематичне освоєння базових знань стає справжньою основою для творчості студентів. Найяскравіше творчий стиль навчання виявляється під час захисту творчих проектів і завдань, у здійсненні досліджень і експериментів, у процесі розв'язання проблемних завдань і ситуацій, у дискусіях.
Емоційно-ціннісний стиль навчання забезпечує особистісне залучення студентів до навчально-виховного процесу на рівні емпатичного розуміння й ціннісно-смислового сприйняття навчального матеріалу й духовно-морального образу самого вчителя. Це можливо тільки в разі емоційної відкритості педагога, щирому зацікавленні навчальним предметом. Такий стиль передбачає наявність емпатичних здібностей у педагога, а також уміння організовувати навчально-виховний процес діалогічно.
Результативність цього способу організації навчання збільшується, якщо педагог організовує взаємини зі студентами на основі емоційно-довірливого спілкування, співпраці й поваги до кожної особистості. Під час використання цього стилю найприйнятнішими є такі форми звертання до студента: "оцініть", "висловіть своє ставлення, думку, розуміння", "дайте своє трактування події, факту, явища", "образно уявіть, що тут більш цінне і значуще для вас", "складіть, придумайте".
Педагог, орієнтований на емоційно-ціннісний стиль навчання, стимулює студентів до рефлексії, "праці душі" (за В. О. Сухомлинським), до формування свого ставлення:
• до наукових і технічних досягнень людства;
■ до результатів діяльності людини;
■ до історичних подій і творів мистецтва;
■ до цінності знань і вмінь для професійної діяльності.
Найяскравіше цей стиль навчання виявляється в ігрових формах навчання, у процесі діалогу й театралізованих іграх, тобто під час виконання завдань, що сприяють виявленню самовідчуття, самопізнання, саморозуміння, самооцінки.
У тактиці емоційно-ціннісного стилю навчання можна окреслити типові лінії поведінки педагога:
■ перевага ціннісно-смислової інформації, спрямованої на духовно-моральний розвиток студентів;
■ орієнтація на емоційно-особистісний спосіб ставлення до навчальної інформації і взаємодії зі студентами;
■ добір морально розвиваючих завдань і створення ситуацій оцінки-взаємооцінки-самооцінки в освітньому процесі.
Цей стиль навчання ефективно розвиває:
■ образне мислення студента та емоційно-моральну сферу особистості, стимулює до саморефлексії й самопізнання, саморозкриття творчих здібностей і ціннісного ставлення до світу;
■ вчить емоційного й діалогічного стилю спілкування з людиною, співпраці і взаємоповаги, визнання її самоцінності.
Контрольні запитання та завдання:
Назвіть види навчання.
Порівняйте догматичне та пояснювально-ілюстративне навчання.
Назвіть характерні особливості проблемного навчання. Назвіть особливості програмованого навчання. Розкрийте поняття "стиль навчання". Зробіть порівняльний аналіз репродуктивного та творчого стилів навчання.
Назвіть характерні ознаки емоційно-ціннісного стилю навчання.
Проектування змісту навчання у вищих навчальних закладах.
Нормативні документи, що визначають зміст освіти.
Програма навчальної дисципліни.
Навчальна література.
2.5. Закони та закономірності навчання
2.6. Принципи навчання
Система принципів навчання.
Розділ 3. Методи та форми організації навчання у вищій школі
3.1. Поняття методів навчання, їх класифікація