Вступ до права Європейського Союзу - Кернз В. - 10.5. Висновки щодо "чотирьох свобод"

Як і Єдиний європейський акт, Договір про Європейський Союз містить інституційні та матеріально-правові положення. Ми вже розглянули деякі з інституційних аспектів у розділі, присвяченому законодавству Співтовариства (див. с. 81—82). Матеріально-правові аспекти охоплюють широке коло політичних напрямів діяльності Співтовариства. Однак буде слушним зауважити, що найважливішими матеріально-правовими положеннями є ті, що стосуються створення економічного і валютного союзу, запровадження якого багато в чому й привело до прийняття ДЄС.

Фактично всі положення щодо Європейського валютного союзу (ЄВС) містяться в розділі VI "Економічна і валютна політика" (ст. 102а—109т ДЗЄС). Створення ЄВС має відбуватись у три стадії. Перша включає в себе підготовку економіки держав-членів до ЄВС і вимагає від держав-членів для взяття участі в останній стадії створення ЄВС досягнення певних критеріїв економічної конвергенції. Протягом другої стадії, яка складається насамперед із заснування Європейського центрального банку і надання йому певних повноважень стосовно розбудови ЄВС, має бути створений механізм для того, щоб ЄВС почав діяти. Остання стадія полягає в поступовому введенні єдиної європейської валюти.

Найсуперечливішим аспектом створення ЄВС, безсумнівно, є так звані критерії економічної конвергенції. Вони покладають на держав-членів зобов'язання узгодити їхні економіки, враховуючи стабільність цін і контроль державних фінансів. Зокрема, ст. 109j ДЗЄС із поправками вимагає, щоб держави-члени задовольняли таким критеріям:

· досягнення високого ступеня стабільності цін: оцінюватиметься за рівнем інфляції, який має бути близьким до її рівня у трьох державах-членах, що мають найкращі показники стабільності цін;

· стійкість фінансової позиції уряду: оцінюватиметься за досягненням показників державного бюджету без надлишкового дефіциту, як визначено в статті 104 (6);

· дотримання нормальних міжкурсових коливань, забезпечених механізмом регулювання курсів обміну Європейської валютної системи, щонайменше протягом двох років, без девальвації щодо валюти будь-якої іншої держави-члена;

· стійкість зближення, досягнутого державою-членом, та її участь у механізмі регулювання курсів обміну Європейської валютної системи має бути відображена в рівні довгострокового кредитування.

Вказані критерії явно є дефляційними, і, як наслідок, скорочення державних видатків та збільшення облікових ставок можуть призвести до загострення проблеми безробіття, яка вже позначилася в багатьох країнах. На час написання цієї праці було схоже, що не всі держави-члени візьмуть участь в останній стадії створення ЄВС. Це прискорить появу "двошвидкісної Європи", в чому дехто вбачає панацею для всього Співтовариства. Однак можна піддати сумніву питання, чи не завдасть така тенденція несприятливого впливу на населення, як це відбулося б через жорстке застосування критеріїв конвергенції, вказаних у ДЄС.

10.5. Висновки щодо "чотирьох свобод"

Положення Договору і наступного похідного законодавства, як і спеціальна програма, що вводиться Єдиним європейським актом, сприяли утворенню внутрішнього ринку Співтовариства, на якому торгівля між державами-членами набуде значно кращих можливостей. Однак було б помилкою вважати, що створення внутрішнього ринку вже завершено. Серед перешкод, що залишаються, можна назвати такі.

· Податкові бар'єри. Пряме оподаткування навряд чи буде гармонізовано, принаймні в найближчому майбутньому. Однак залишається простір для дій у сфері непрямого оподаткування. Ставки ПДВ ще не повністю гармонізовані й тому можуть стати перешкодою торгівлі; якщо, наприклад, у країні А ці ставки вищі за ставки в країні Б, експортери з інших країн віддадуть перевагу країні Б, оскільки нижчі ставки ПДВ значно збільшать обсяги продажу на цьому ринку.

· Технічні бар'єри. Підхід взаємного визнання, що характеризує законодавство внутрішнього ринку ще зі справи Cassis de Dijon (див. с. 176), може як зашкодити торгівлі, так і поліпшити її. Якщо продукція з країн, що мають невисокий рівень державного втручання у виробництво, зможе вільно переміщатися, не відповідаючи певним мінімальним стандартам і вимогам, до країн, в яких державне втручання має значний вплив, це надасть виробникам з невисоким рівнем втручання значні переваги в конкуренції. Дехто назвав би це недобросовісною конкуренцією, але не в розумінні норм ДЗЄС, що регулюють питання конкуренції (див. с. 223).

· Правові бар'єри. Незважаючи на гармонізацію законодавства (с. 213), у праві, що регулює діяльність компаній, не вдалося уникнути значних відмінностей між державами-членами, а це може стати перешкодою для свободи їх створення. Відмінності в таких сферах права, як позадоговірна відповідальність і договірне право, мають велике значення для ділового світу, і поки не досягнуть гармонізації, це шкодитиме справі.

· Адміністративні бар'єри. Вони також являють собою потенційну перешкоду торгівлі. Наприклад, будь-яка компанія для облаштування в іншій державі-члені має пройти в цій країні процедури реєстрації, навіть якщо вона належним чином уже зареєстрована в країні свого походження. Діяльність у певних сферах, що потребують отримання ліцензій, — наприклад, надання фінансових послуг — також значною мірою затримується через необхідність зареєструватися в кожній державі-члені, в якій планується проводити цю діяльність.

Тому залишається ще багато зробити перед тим, як Євросоюз зможе впевнено стверджувати, що він керує внутрішнім ринком.

11. ПОЛІТИКА КОНКУРЕНЦІЇ
11.1. Вступ
Передумови
Основні цілі політики Європейського Союзу щодо конкуренції
Право конкуренції і ціни
11.2. Основні характерні риси права конкуренції Європейського Союзу
Універсальність
Значний внесок у створення прецедентного права
Принцип екстериторіальності
Ідеологічний прагматизм
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru