Бухгалтерський облік - Садовська І.Б. - ГЛОСАРІЙ БУХГАЛТЕРСЬКИХ ТЕРМІНІВ

А

Аванс (від фр. avance) - гроші, що видаються в рахунок майбутніх платежів і витрат. Видача А. однією стороною іншій може бути лише у встановлених законом випадках.

Авансовий звіт - документ типової форми, що подається підзвітними особами.. В ньому вказуються отримані під звіт суми, фактично здійснені витрати, залишок отриманих коштів або перевитрата.

Аванс (від фр. avance) - гроші, що видаються в рахунок майбутніх платежів і витрат. Видача А. однією стороною іншій може бути лише у встановлених законом випадках. А. робітникам і службовцям в рахунок заробітної плати видається по платіжних відомостях і записується по дебету рахунку № 66 "Розрахунки по заробітній платі" і кредиту рахунку № 30 "Каса". А., які видаються особам на витрати по службових відрядженнях, а також у зв'язку з їхнім переходом на роботу в іншу місцевість, є підзвітними сумами. Працівники, що отримали ці суми, є підзвітними особами. Вони повинні подавати Звіт про використання коштів наданих на відрядження або під звіт.

Авансовий звіт - документ типової форми, що подається підзвітними особами.. В ньому вказуються отримані під звіт суми, фактично здійснені витрати, залишок отриманих коштів або перевитрата. До А. з. додаються документи, які засвідчують фактичні витрати підзвітних сум: посвідчення про відрядження з відмітками про місце і час знаходження у відрядженні, квитанції готелів, рахунки, які засвідчують придбання матеріальних цінностей тощо. За авансами на адміністративно-господарські і операційні витрати звіти повинні подаватися після закінчення терміну, на який виданий аванс, а на витрати за відрядженнями - не пізніше 3-х днів після повернення з відрядження. Працівник, що повернувся з відрядження, подає одночасно з А.з. письмовий звіт керівнику підприємства про виконану роботу за час відрядження. А.з. перевіряється бухгалтером, затверджується керівником підприємства і служить підставою для списання витрачених підзвітних сум.

Авізо (від італ. avviso) - сповіщення одного підприємства (установи, організації) іншому про стан взаємних розрахунків або розрахунків з третіми особами.

Адміністративно-управлінські витрати - це частина витрат по управлінню і обслуговуванню виробництва: заробітна плата адміністративно-управлінського персоналу; відрахування на соціальне страхування; канцелярські, друкарські, телефонні витрати; витрати на відрядження; обслуговування легкового автотранспорту; обслуговування будівель для адміністративних потреб; премії адміністративно-управлінському персоналу.

Ажур (від фр. jour - в день), ажурний, - тонкий, витончено зроблений. У бухгалтерському обліку означає реєстрацію господарських операцій в день їх здійснення; такий стан бухгалтерського обліку, при якому всі господарські операції правильно і своєчасно оформляються відповідними документами, записуються на рахунки обліку і забезпечується отримання достовірних показників і їх взаємоузгодженість.

Акордна заробітна плата (від фр. accord - угода) - одна з форм заробітної плати, вона є різновидом відрядної заробітної плати.

Акредитив (від лат. accredo - довіра) - перерахування покупцем грошових коштів до установи банку, який обслуговує постачальника. Грошові кошти використовуються протягом встановленого терміну для розрахунків з постачальником за певні товари і послуги. За допомогою А. здійснюються безготівкові розрахунки. А. форма розрахунків застосовується в наступних випадках: у разі укладення договору між постачальником і покупцем; коли взаємовідносини між постачальником і покупцем носять нерегулярний характер; коли закупка товарів здійснюється за місцем знаходження постачальника; за постановами і розпорядженнями уряду; за особливих умов постачання; в порядку застосування санкції до покупця; на вимогу банку відносно підприємств, переведених на особливий режим кредитування і розрахунків.

Акт (від лат. actus - дія, actum - документ). Широко застосовується в бухгалтерському обліку як первинний документ. Складається, як правило, комісією. Форма А. залежить від його призначення (А. приймання-передачі основних засобів.

Актив - частина бухгалтерського балансу, що відображає на певну дату в грошовому виразі засоби підприємства, їх склад і розміщення. Окрім А., бухгалтерський баланс має пасив. А. і пасив складаються з розділів і статей. У іншому значенні актив (від лат. activus - дієвий, дійовий) - це той, що діє.

Активно-пасивні рахунки - рахунки бухгалтерського обліку, що мають ознаки активних рахунків і пасивних рахунків. У цих рахунках сальдо може бути дебетовим і кредитовим або одночасно дебетовим і кредитовим (розгорнуте сальдо).

Активні рахунки - рахунки бухгалтерського обліку, на яких відображаються засоби підприємства. Вони дають показники про наявність, склад і рух засобів підприємства. У А.р. збільшення засобів записується по дебету, а зменшення - по кредиту. Сальдо має бути дебетовим і відображається в активі балансу.

Акцепт (від лат. acceptus - прийнятий) - згода на пропозицію укласти договір на певних умовах.

Акцептувати - дати згоду на оплату рахунку постачальника.

Амортизаційні відрахування - нарахування за встановленими нормами амортизації основних засобів.

Амортизація основних засобів (від лат. - погашення) - процес поступового зношення основних засобів і перенесення їх вартості на продукцію, що виготовляється.

Аналіз - розчленовування, розкладання, розбір складних предметів і явищ на складові частини, зіставлення цих частин і встановлення між ними зв'язків та взаємозалежностей.

Аналіз господарської діяльності - вивчення результатів роботи підприємств і їх об'єднань на основі даних обліку і звітності. Відповідає поняттю "Економічний аналіз" .

Аналітичний облік - облік, який дає детальні показники в грошовому, а в необхідних випадках і в натуральному вираженні.

Арбітраж - судовий орган, що вирішує майнові суперечки між підприємствами і організаціями.

Артикул (від лат. - розділ, стаття) - тип виробу або товару.

Архів - установа, що зберігає старі документальні матеріали. Означає також сукупність документів, що відносяться до діяльності якого-небудь підприємства, установи або окремої особи. В бухгалтерському архіві підприємства зберігаються бухгалтерські документи, облікові регістри і матеріали звітності протягом встановлених термінів.

Асортимент - склад і співвідношення різних видів і сортів продукції і товарів у виробничому або торговельному підприємстві.

Б

Баланс (від фр. - терези, лат. - має дві вагові чаші) - рівновага, система показників, що характеризують стан взаємозв'язаних величин, які знаходяться в постійній зміні. Баланс складається на певну дату у вигляді таблиці і ділиться на дві частини.

Балансові рахунки - рахунки бухгалтерського обліку, показники яких знаходять відображення в бухгалтерському балансі.

Банк - установа, яка здійснює посередництво в платежах і кредиті.

Безгосподарне майно - майно, власник якого невідомий. Переходить у власність користувача через 10 років (ст. ГКУ).

Безготівкові розрахунки - основний спосіб розрахунків між підприємствами, установами і організаціями.

Бланк (від фр. blank) - форма документа, віддрукована друкарським способом, в якій передбачені необхідні реквізити (див. Реквізити документів).

Брак продукції - виготовлена продукція, яка через свою низьку якість не може використовуватися за прямим призначенням або її використання пов'язано з додатковими витратами з виправлення дефектів. За характером знайдених дефектів Бр.п. є невиправний і виправний, а залежно від місця виникнення - внутрішній і зовнішній.

Брутто - вага товару разом з упаковкою (тарою). Наявність даних про таку вагу, хоча і необхідна в окремих випадках, не може відображати дійсної ваги товару. Для цього потрібно знати і враховувати чисту вагу товару (див. Нетто).

Бухгалтер (від нім. Buchhalter) - фахівець з бухгалтерського обліку. Термін "бухгалтер" з'явився у XV ст. Першою посадовою особою, що отримала звання б., був Христофор Штехер, діловод Інсбрукської рахункової палати. У Віденському державному музеї зберігається наказ імператора Максиміліана I від 13 лютого 1498 р. Стаття 5 цього наказу свідчить: "Наказую діловода нашої палати, довіреного і старанного писаря, який веде книги, відтепер називати бухгалтером, яким повинен тепер бути Христофор Штехер, а до нього в допомогу дати писаря палати на ім'я Ульриха Мерінгера, який повинен бути також присутній на всіх нарадах, що стосуються рахівництва". В Німеччині до 1498 р. особи, що займалися веденням рахункових книг, називалися писарями. З цього ж часу терміни "бухгалтер", "бухгалтерія" стали витісняти старі назви і поступово розповсюдилися всюди, а в XVIII в. перейшли і до Росії. На початку цього сторіччя з реформами Петра I стали набувати поширення торгові кампанії, з'явилися фабрики і заводи, яким було потрібне грамотне ведення обліку. Рахівництву надавалася у той час певна увага, кваліфікованих людей, що уміють правильно вести книги, було мало. Не випадково особою, що першою отримала в Росії звання бухгалтера, виявився іноземець. Це був голландський купець Тіммерман, який наказом Коммерц-колегії від 11 вересня 1732 р. був призначений головним бухгалтером Петербурзької митниці.

Виконуючи свої обов'язки, головний бухгалтер користується певними правами. Він має право: встановлювати службові обов'язки для працівників бухгалтерії; давати обов'язкові вказівки і розпорядження підвідомчим підприємствам, частинам підприємства або окремим працівникам з питань обліку, звітності і контролю. За невиконання вказівок головного б. з питань організації обліку винні особи позбавляються на розсуд керівника підприємства премій або притягуються до дисциплінарної відповідальності. Звільнення або переміщення матеріально відповідальних осіб на підприємстві проводиться за погодженням з головним бухгалтером. Без підпису головного бухгалтера вважаються недійсними документи, що служать підставою для прийому і видачі грошей і товарно-матеріальних цінностей. Головний бухгалтер підписує бухгалтерські і статистичні звіти. Він візує договори і угоди на отримання і відпуск товарно-матеріальних цінностей, на виконання робіт і послуг, а також накази про встановлення працівникам посадових і персональних окладів і про преміювання.

Бухгалтерія - обліковий апарат, який організовує і веде бухгалтерський облік. Б. є самостійним структурним підрозділом і не може входити до складу інших відділів (служб) підприємств і їх об'єднань. Очолюється Б. головним бухгалтером. Б. зобов'язана організовувати і вести весь бухгалтерський облік, складати звітність, контролювати всі господарські операції з погляду їх законності і господарської доцільності. Структура Б. залежить від галузі економіки і організації бухгалтерського обліку.

Бухгалтерська проводка - оформлення кореспонденції рахунків. При цьому вказуються рахунки, що дебетуються і кредитуються, і сума господарської операції. Б. п. іноді називаються рахунковими формулами, а також контировками.

Бухгалтерські книги - вид облікових регістрів синтетичного і аналітичного обліку.

Бухгалтерський баланс - спосіб групування і узагальненого відображення в грошовій оцінці стану засобів господарства за їх видами і джерелами надходження на певну дату (див. Баланс).

Бухгалтерський документ - письмове свідоцтво (доказ) факту здійснення господарської операції або право на її здійснення.

Бухгалтерський облік - один з трьох видів господарського обліку - є системою документального, суцільного і безперервного спостереження і контролю за господарською діяльністю підприємств (установ, організацій) і їх об'єднань.

В

Валова продукція - вся продукція, вироблена за певний період.

Валовий дохід - частина валової продукції, створена вкладеною живою працею учасників виробництва.

Валюта балансу - сума (підсумок) бухгалтерського балансу. Ця сума повинна бути однаковою по активу і пасиву балансу.

Відомість - обліковий регістр. У бухгалтерському обліку застосовуються різні В.: допоміжні (накопичувальні), оборотні, звіряльні, платіжні, розрахунково-платіжні і ін.

Відрядна заробітна плата - система заробітної плати, при якій заробіток працівника залежить від об'єму виконаної роботи.

Відрядне посвідчення - документ, що видається працівнику, який виконує службове доручення поза постійним місцем роботи, тобто знаходиться у відрядженні.

Відкриття рахунків - записи в рахунках про їх найменування і початкові сальдо. Відкрити рахунок - це значить дати йому найменування (проставити шифр) і записати початкове сальдо, якщо таке є.

Відновна вартість основних засобів - вартість повного відновлення об'єктів в нинішніх умовах виробництва. Вона показує, скільки коштував би певний об'єкт (побудований чи виготовлений раніше), якби його довелося виготовити в сучасних умовах.

Відсоток - плата за тимчасове користування позиковими коштами.

Від'ємні числа - числа, узяті із знаком мінус, тобто менші нуля. У бухгалтерському обліку В.ч. прийнято записувати в дужках (див. Сторно).

Вибуття основних засобів - ліквідація, реалізація, передача іншим підприємствам і загибель від стихійного лиха об'єктів, що обліковуються у складі основних засобів.

Виправдні документи - бухгалтерські документи, що засвідчують факт здійснення господарських операцій. Ці документи є підставою для відображення господарських операцій на рахунках бухгалтерського обліку. В. д. є матеріальні прибуткові ордери, квитанції, приймально-здавальні акти, накладні і ін.

Вимірники в бухгалтерському обліку - одиниці вимірювання об'єктів бухгалтерського обліку. Для отримання показників про об'єкти обліку використовують три види вимірників: натуральний, трудовий, грошовий.

Виписка з розрахункового (поточного) рахунку - документ, виданий банком підприємству і відображає рух грошових коштів на розрахунковому (поточному) рахунку.

Виправний брак продукції - продукція, яка має дефекти, які технічно і економічно обґрунтовано можливо виправити.

Виробничі запаси - сукупність всіх матеріалів, які використовуються для виробництва продукції.

Виробничі витрати - витрати підприємства на виробництво продукції (витрати сировини, матеріалів, палива, електроенергії; оплата праці; амортизація основних засобів і т. д.).

Виробничий звіт - внутрігосподарський звіт, що представляється в центральну бухгалтерію підприємства його підрозділами. У В. з. показуються зазвичай витрати і результати виробництва на певних ділянках.

Виробництво - процес створення готової продукції.

Виручка від ліквідації основних засобів - засоби, що поступили від ліквідації основних засобів (різні матеріали, паливо, запасні частини і т. д.).

Витрати майбутніх періодів - витрати, проведені в поточному періоді, але фактично віднесені до майбутніх звітних періодів. Такими є витрати по освоєнню виробництва нових видів продукції, витрати на гірничопідготовчі роботи, сплачені наперед суми орендної плати, підписки на періодичні видання і ін.

Витрати на управління і обслуговування виробництва - виробничі витрати, безпосередньо пов'язані з управлінням і обслуговуванням виробництва.

Внутрішній брак продукції - продукція, дефекти якої виявлені на підприємстві до відправки її споживачеві. В. б. п. може бути остаточним і виправним (див. Брак продукції. Остаточний брак продукції, Зовнішній брак продукції).

Внутрішньогосподарські розрахунки - розрахунки із структурними підрозділами підприємства, виділеними на самостійний баланс або окремі баланси.

Втрати від псування цінностей - втрати, викликані псуванням товарно-матеріальних цінностей під час їх зберігання. Суми втрат списуються в дебет рахунку №947 "Нестачі і втрати від псування цінностей".

Втрати від простою - втрати, викликані простоєм устаткування і працівників.

Г

Головна книга - обліковий регістр, призначений для синтетичного обліку. Застосовується при журнально-ордерній і меморіально-ордерній формах обліку. Г.к. призначена для ведення обліку протягом року. У ній відкриваються всі рахунки синтетичного обліку, які є на даному підприємстві.

Господарські операції (від лат. орегаtіо - дія) - окремі господарські дії, що викликають зміни в об'ємі, складі, розміщенні і використанні засобів, а також у складі і призначенні джерел цих засобів.

Господарський облік - кількісне відображення і якісна характеристика господарських і суспільних явищ.

Готівкові розрахунки - розрахунки між підприємствами, установами і організаціями готівкою. Такі розрахунки проводяться в межах сум, що встановлюються інструкцією банку.

Готова продукція - закінчений виробництвом продукт на підприємстві, який відповідає встановленим стандартам або технічним умовам.

Графік виконання облікових робіт - розподіл облікових робіт між обліковими працівниками.

Грошові кошти - засоби у вигляді грошей, які знаходяться в касі підприємства, на рахунках в банку, на депозитах, у підзвітних осіб.

Грошові кошти в дорозі - грошові кошти, що належать даному підприємству, але ще не зараховані на його розрахунковий рахунок.

Грошовий вимірник - один з вимірників в бухгалтерському обліку, за допомогою якого одержують показники в грошовому виразі (у гривнях і копійках).

Гроші - особливий товар, який є еквівалентом для всіх інших товарів і за допомогою якого здійснюється обмін. Г. - це економічна категорія, властива товарному виробництву.

Д

Дебет (від лат. debet - він повинен) - частина рахунку бухгалтерського обліку. У активних рахунках по Д. записується збільшення, а в пасивних рахунках - зменшення об'єкта обліку.

Дебіторська заборгованість - заборгованість інших підприємств (установ, організацій) або окремих осіб по платежах даному підприємству. Ці підприємства або особи називаються дебіторами. Наявність великої Д.з. негативно впливає на його фінансовий стан.

Дебітори (від лат. debitor - боржник) - інші підприємства, установи і організації, а також окремі особи, які заборгували підприємству.

Депозити (від лат. depositum - річ, віддана на зберігання) - засоби, що тимчасово зберігаються в даній установі і належать іншим установам і особам.

Депонент (від лат. dероnо - кладу) - підприємство (організація, установа) або особа, засоби якої тимчасово зберігаються (знаходяться) в даному підприємстві.

Децентралізація обліку - організація бухгалтерського обліку, при якій в окремих частинах (підрозділах, відділах) підприємства не тільки оформляються первинні документи, але і ведеться синтетичний і аналітичний облік, а також складаються бухгалтерські баланси.

Довіреність - документ на право отримання певною особою товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів, документів, а також здійснення певних дій. Оформляється на бланку типової форми.

Договір - угода між двома або декількома сторонами (фізичними або юридичними особами), направлена на встановлення, зміну або припинення певних взаємостосунків.

Довгострокові кредити - кредити, що видаються на термін понад одного року.

Документ (від лат. - доказ) - є письмовим підтвердженням права на здійснення або фактичного здійснення господарської операції, її закінченості і господарської доцільності.

Документальна ревізія (від лат. - перегляд) - вид подальшого документального контролю (див. Господарський контроль), при якому перевіряється господарсько-фінансова діяльність підприємства (установи, організації) або посадовців.

Документація - оформлення господарських операцій документами. За допомогою документації відбувається повне відображення господарських операцій в момент і на місці їх здійснення. Документація є однією з основних відмінностей бухгалтерського обліку, в якому всі записи відбуваються тільки на основі повноцінних документів.

Документообіг - рух документів в бухгалтерському процесі з моменту їх складання, опрацювання і до здачі в архів. На кожному підприємстві повинен бути план документообігу, в якому зазначено хто відповідає за складання відповідних документів, хто, кому і в який термін передає документи, використання документів в обліку.

Додаткова бухгалтерська проводка - спосіб виправлення помилок в облікових регістрах. Додаткова бухгалтерська проводка складається на основі бухгалтерських довідок в разі виправлення помилок шляхом збільшення раніше записаних сум на рахунках.

Додаткова заробітна плата - заробітна плата нарахована робітникам і службовцям не за фактично виконані роботи або відпрацьований час на підприємстві, а у відповідності з діючими законами. Сюди відносять оплату чергових відпусток робітників і службовців, пільгових годин підлітків тощо.

Додаткові рахунки - рахунки бухгалтерського обліку призначенні для коригування (регулювання) показників основних рахунків шляхом додавання до них регулюючої суми.

Допоміжне виробництво - виробництво, призначене для обслуговування основного виробництва (ремонтні роботи, перевезення вантажів, подача води, виробіток пари, електроенергії і т. д.).

Допоміжні матеріали - предмети праці, що не становлять основи продукту, що виготовляється, але сприяють виробничому процесу.

Дотація - державна допомога підприємствам і державним організаціям на покриття збитків. Дотація не стимулює, тому вона повинна мати місце у виключних випадках, коли збитки обумовлені незалежними від підприємства обставинами (характерні для сільського господарства).

Е

Еквівалент - рівнозначне, рівноцінне. Предмет, відповідний іншим предметам і може їх замінювати.

Екземпляр (від лат. - зразок) - одиниця, один предмет з ряду однорідних предметів. Багато бухгалтерських документів складаються в декількох Е.

Економетрія - один з напрямів в економічній науці, в якому дослідження економічних явищ проводиться за допомогою математичних методів.

Економіка - сукупність виробничих відносин певного суспільного устрою.

Економіст - фахівець в області економіки.

Економічна наука - одна з суспільних наук, яка забезпечує систему знань про економічні закони розвитку суспільства.

Економічні закони - закони, що виражають зв'язки між явищами економічного життя суспільства і визначають розвиток виробничих відносин людей. Е. з. діють як об'єктивна необхідність.

Економічні категорії (від гр. - визначення, думка) - основні економічні поняття (собівартість, ціна, прибуток, рентабельність і ін.).

Економічні елементи виробничих витрат - угрупування витрат, що показує, скільки і чого витрачено на виробництво.

Економічний аналіз - наука, що вивчає результати господарської діяльності підприємств і їх об'єднань на основі показників планів, обліку, звітності та інших джерел інформації.

Експертиза (від лат. - досвідчений) - вивчення експертом будь-якого питання, що вимагає спеціальних знань.

Емісія - випуск паперових грошей і цінних паперів.

Ефективний (від лат. - продуктивний) - дієвий. Економічна ефективність - це досягнення максимального виробничого ефекту (результату) при якнайменших витрат.

Ж

Журнал-Головна - книга, яка являє собою комбінований обліковий регістр хронологічних і систематичних засобів. Застосовується в підприємствах і організаціях, які ведуть облік за формою "Журнал-Головна".

Журнал-Головна - форма бухгалтерського обліку. За цієї форми обліку на основі згрупованих первинних документів складають меморіальні ордери. Меморіальні ордери і документи, які до них відносяться є основою для записів за рахунками синтетичного і аналітичного обліку.

Журнали-ордери - бухгалтерські регістри хронологічної реєстрації, синтетичного і в деяких випадках аналітичного обліку.

Журнально-ордерна форма обліку - одна з форм бухгалтерського обліку. За цієї форми використовують накопичувальні регістри і використовується лінійно позиційний спосіб записів. Як правило, в одному регістрі поєднуються хронологічні записи, синтетичний і аналітичний обліки.

З

Загальногосподарські (адміністративні) витрати - частина витрат з управління і обслуговування виробництва (накладних витрат), пов'язаних з обслуговуванням всього виробництва (підприємства) в цілому. Для обліку цих витрат призначений рахунок №92 "Адміністративні витрати".

Загально-цехові (загальновиробничі) витрати - частина витрат з управління і обслуговування виробництва, які пов'язані з обслуговуванням окремих цехів або окремих виробництв. Для обліку таких витрат призначений рахунок №91 "Загальновиробничі витрати". В кінці звітного періоду ці витрати списуються на основне виробництво і розподіляються на об'єкти калькуляції пропорційно обґрунтованій базі розподілу (див. Непрямі виробничі витрати).

Заключний бухгалтерський баланс - бухгалтерський баланс, який показує стан засобів підприємства і джерел їх утворення на 31 грудня. Заключний бухгалтерський баланс є однією із форм річного звіту підприємства.

Закриття рахунків - записи, після яких рахунки бухгалтерського обліку не мають сальдо. Наприклад, рахунок №39 "Витрати майбутніх періодів" закриється після списання всіх витрат за призначенням. Періодичне закриття деяких рахунків передбачається діючими положеннями з обліку.

Закупівельні ціни - ціни на продукцію, яка продається державі, встановлені на продукцію відповідних базових кондицій з врахуванням особливостей окремих зон і районів країни.

Залишкова вартість основних засобів - вартість основних засобів за вирахуванням їх зносу.

Запасні частини - предмети праці (матеріали), призначені для ремонту основних засобів і заміни зношених деталей машин. Обліковуються на рахунку №207 "Запасні частини".

Запис господарських операцій - відображення господарських операцій в облікових регістрах за допомогою подвійного запису.

Затрати на ліквідацію основних засобів - витрати підприємства, пов'язані з розробкою, демонтажем і іншими операціями з ліквідації об'єктів (див вибуття основних засобів, Виручка від ліквідації основних засобів).

Збірно-розподільні рахунки - рахунки бухгалтерського обліку, призначені для збирання певних виробничих витрат з метою подальшого їх розподілу на об'єкти калькуляції, види реалізованої продукції і т.д.

З битки - фінансовий результат, при якому повна собівартість вища реалізаційних цін.

Звіряльна відомість - документ, що відображає результати інвентаризації. З. в. заповняється на підставі інвентаризаційних описів і даних бухгалтерського обліку.

Звіт касира - звіт, що передається касиром підприємства (установи, організації) в бухгалтерію. Він є відривним листом касової книги з додатком прибуткових і видаткових касових документів.

Звітна калькуляція - калькуляція, яка складається в кінці звітного періоду (місяця, кварталу, року) з метою визначення фактичної собівартості продукції, виконаних робіт і послуг.

Звітність - сукупність показників обліку, відображені у формі певних таблиць і характеризують діяльність підприємства (установи, організації) за певний період.

Зведені документи - бухгалтерські документи, що складаються на основі декількох первинних документів.

Зведений облік витрат на виробництво - отримання узагальнених даних про витрати на виробництво в розрізі економічних елементів і калькуляційних статей, а також за окремими виробами, групами однорідних виробів, цехів і по підприємстві в цілому. Дані зведеного обліку використовуються для складання звітних калькуляцій собівартості продукції.

Зовнішній брак продукції - продукція, дефект якої виявлений у споживача в процесі її приймання або використання. З. б. п. може бути остаточним і поправним. Втрати від остаточного зовнішнього браку рівні його собівартості мінус сума збитку, що стягається з винуватців.

Знос основних засобів - зменшення первісної вартості основних засобів в результаті їх зношення в процесі виробництва або внаслідок технічного старіння обладнання і зниження вартості їх виробництва в умовах росту продуктивності праці (моральний знос). В бухгалтерському обліку знос основних засобів є накопиченням сум амортизації. Для обліку зносу основних засобів призначений рахунок №13 "Знос основних засобів".

І

Інвентаризаційні описи - документи, які складаються в момент проведення інвентаризації і підтверджуються фактичною наявністю товарно-матеріальних цінностей та інших інвентаризованих об'єктів на певну дату.

Інвентаризація - спосіб перевірки відповідного майна даним бухгалтерського обліку.

Інвентарні картки - облікові регістри типової форми, призначені для пооб'єктного обліку основних засобів.

Інвентарний номер - номер, який присвоюється інвентарному об'єкту.

Інвентарний об'єкт - закінчений пристрій, предмет або комплекс предметів зі всіма додатками.

Інкасатор - касир, який проводить прийом і видачу грошей головним чином поза підприємством (див. Інкасувати).

Інкасувати - (від. італ. - класти в коробку) - пред'являти документи до платежу і отримувати по них гроші (див. Інкассо)

Інкасо - (від. італ. ) - отримання грошей від боржника шляхом пред'явлення йому платіжних документів.

Інструкція - (від. лат. ) - прилад - настройка - нормативний акт, який видається міністерством або центральним органом і регламентує умови і порядок вирішення відповідних питань.

К

Калькуляційний рахунок - рахунок бухгалтерського обліку, який застосовується для отримання даних, необхідних при вирахуванні собівартості виготовленої продукції і виконаних робіт.

Калькуляція - (від лат calculation - обчислення) - спосіб групування витрат і визначення собівартості отриманих матеріальних цінностей, виготовленої продукції і виконаних робіт, оформляється у вигляді документа. в якому витрати показують за об'єктами і статтями калькуляції. В залежності від часу складання і призначення калькуляції бувають планові, нормативні і розрахункові.

Капітальне будівництво - процес створення і реконструкції основних засобів.

Капітальні інвестиції - витрати на придбання основних засобів.

Капітальний - основний, головний, вартий багато праці або більших матеріально-грошових витрат.

Капітальний ремонт основних засобів - найбільший за об'ємом, складністю і вартістю ремонту, при якому здійснюється повна розборка агрегату, заміна всіх зношених деталей і вузлів, а також заміна зношених конструкцій приміщень і споруд.

Картотека (від грець. theke - ящик) - сукупність карток, що є обліковими регістрами і, що зберігаються в спеціальних ящиках.

Картки - вид облікових регістрів, які є окремими листами (бланками). У К. звичайно ведуть аналітичний облік. При цьому необхідно організувати картотеки.

Касир - посадова особа, на яку покладено обов'язок обліку прийому, зберігання і видачі готівки з каси. К. дає письмове зобов'язання про матеріальну відповідальність. У своїй роботі він керується Положенням про ведення касових операцій.

Касова книга - обліковий регістр, призначений для обліку касових операцій касиром підприємства.

Касові ордери - документи, що засвідчують законність надходження грошей в касу підприємства і їх витрачання за цільовим призначенням.

Класифікація бухгалтерських документів - групування за певними ознаками бухгалтерських документів з метою їх вивчення і правильного використання.

Класифікація матеріалів - групування матеріалів за їх видами, яке використовується в плануванні, обліку і звітності. Матеріали групуються за наступними видами: сировина і основні матеріали, куповані напівфабрикати, допоміжні матеріали, паливо, запасні частини, тара, відходи виробництва, малоцінні і швидкозношувані предмети.

Класифікація основних засобів - групування основних засобів за певними ознаками, яке використовується в плануванні, обліку і звітності. Залежно від функціонального призначення основні засоби діляться на виробничі і невиробничі. До перших відносяться такі, які безпосередньо або опосередковано беруть участь в процесі виробництва, до других відносяться будівлі, споруди, устаткування, машини та інші предмети житлово-комунального і культурно-побутового призначення. Основні засоби групуються за галузями економіки: промисловості, будівництва, сільського господарства, транспорту, зв'язку і т.д.

Класифікація виробничих витрат - групування виробничих витрат в плануванні і обліку за певними ознаками. Економічне групування виробничих витрат здійснюється за калькуляційними статями і економічними елементами. Крім того, виробничі витрати діляться: за призначенням - на основні і накладні (витрати з управління і обслуговування виробництва); залежно від способу включення в собівартість продукції - на прямі і непрямі; за складом - на однорідні (одноелементні) і комплексні.

Код - система шифрів певної облікової номенклатури. Всі показники бухгалтерських документів замінюються цифровими позначеннями (шифрами).

Комбіновані документи - бухгалтерські документи, які поєднують в собі ознаки декількох видів документів.

Компенсація (від лат. compensare - врівноважувати, відшкодовувати) - відшкодування, винагорода за втрачене або невикористане (за невикористану чергову відпустку, знос інструменту, що належить працівнику і ін.).

Консервація (від лат. conservatio - збереження) - технічні заходи захисту від корозії основних засобів (машин, верстатів, інвентаря і т. і.) в період їх тривалої бездіяльності (зберігання). Об'єкти, що знаходиться на К., не беруть участь в процесі виробництва, на них амортизація не нараховується.

Контокорентний рахунок (від італ. conto corrente - поточний рахунок) - рахунок, що відкривається для обліку розрахунків. Звідси назва облікових регістрів: контокорентна картка, контокорентна книга (див. Картки).

Контрактивні рахунки - контрарні рахунки, призначені для регулювання показників активних рахунків. К. р. є рахунки №13 "Знос необоротних активів".

Контрарні рахунки (від лат. contra - проти) - рахунки бухгалтерського обліку, показники яких використовуються для регулювання оцінки об'єктів, відображених на інших рахунках. Це регулювання проводиться з метою визначення дійсної величини регульованого об'єкта обліку.

Контроль (від фр. controle) - перевірка з метою забезпечення правильності і законності певних дій.

Контрпасивні рахунки - контрарні рахунки, призначені для регулювання показників пасивних рахунків (наприклад, рахунок 46 "Неоплачений капітал").

Копіювальні записи - запис, виготовлений одночасно в декількох екземплярах через копіюючий папір. Прикладом такого запису може бути ведення касової книги.

Копія (від лат. copia - множина, запас) - точне відтворення оригіналу, наприклад документа. К. застосовують, коли потрібно мати певний документ і декількох екземплярах, наприклад рахунок, платіжна вимога, платіжне доручення і т. ін.

Коректура (від лат. correctio - поправка) - спосіб виправлення помилок в облікових записах. Суть його полягає в тому, що помилковий запис закреслюється, так щоб його можна було читати, а поряд з ним здійснюється потрібний запис. Виправлення помилки запевняється підписом особи, відповідальної за ведення даного облікового регістра. При цьому вказується, що виправленому такому-то вірити. К. спосіб не застосовується для виправлення помилок, які є в декількох місцях (облікових регістрах). У касових і банківських документах ніяких виправлень не допускається.

Кореспонденція рахунків - зв'язок між рахунками бухгалтерського обліку, обумовлений економічною суттю господарських операцій.

Коефіцієнт (від лат. со - спільно і efficient - що проводить) - постійний або відомий множник при змінній або невідомій величині.

Короткострокові кредити - кредити, що видаються на термін до 1 року. К. к. видаються переважно на тимчасове поповнення оборотних коштів підприємств.

Кошторис - документ розрахунку майбутніх витрат і доходів (прибутково-видаткова відомість, відомість витрат на виробництво і ін.).

Кредит - частина рахунку бухгалтерського обліку. У активних рахунках по К. записується зменшення, а в пасивних рахунках збільшення об'єкта обліку. Кредитове сальдо буває в пасивних рахунках.

Кредит (від лат. сreditum - позика, борг) - надання у борг грошей або товарів. К. є формою руху позикового капіталу, тобто капіталу, що приносить відсотки. Він має дві основні форми: комерційний К. (надання товарів з відстроченн

Список використаної літератури









© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru