1. Кваліфікаційний іспит є атестуванням особи, яка пройшла спеціальну підготовку і виявила бажання бути рекомендованою для призначення на посаду судді.
2. Кваліфікаційний іспит полягає у виявленні належних теоретичних знань та рівня професійної підготовки кандидата на посаду судді, ступеня його готовності здійснювати правосуддя з питань юрисдикції відповідного суду, а також особистих і моральних якостей кандидата.
3. Кваліфікаційний іспит проводиться шляхом складення кандидатом на посаду судді письмового анонімного тестування та виконання практичного завдання з метою виявлення рівня практичних навичок та умінь у застосуванні закону.
4. Письмове анонімне тестування проводиться Вищою кваліфікаційною комісією суддів України у спеціально відведеному для цього приміщенні, хід тестування фіксується за допомогою технічних засобів відео - та звукозапису.
5. Порядок складення кваліфікаційного іспиту, методика оцінювання визначаються положенням, що затверджується Вищою кваліфікаційною комісією суддів України.
6. Результати кваліфікаційного іспиту дійсні протягом трьох років.
7. Особа, яка не склала кваліфікаційний іспит, може бути допущена до складення такого іспиту повторно не раніш як через рік. Особа, яка не склала кваліфікаційний іспит повторно, може бути допущена до наступного іспиту не раніш як через два роки.
8. Вища кваліфікаційна комісія суддів України відповідно до кількості набраних кандидатами на посаду судді балів за результатами складення кваліфікаційного іспиту визначає рейтинг кандидатів та зараховує їх до резерву на заміщення вакантних посад суддів.
9. Інформація про результати кваліфікаційного іспиту та місце кандидата на посаду судді за рейтингом є загальнодоступною і розміщується на офіційному веб-порталі Вищої кваліфікаційної комісії суддів України. .
10. Результати кваліфікаційного іспиту можуть бути оскаржені до Вищої ради юстиції, яка може скасувати рішення Вищої кваліфікаційної комісії суддів України та зобов'язати її провести повторний кваліфікаційний іспит кандидата на посаду судді, який подав скаргу.
Кваліфікаційний іспит це атестування особи, яка пройшла спеціальну підготовку відповідно до статті 69 цього Закону та виявила бажання бути рекомендованою для призначення на посаду судді вперше. Воно полягає у виявленні належних теоретичних знань та рівня професійної підготовки кандидата, ступеня його готовності здійснювати правосуддя з питань юрисдикції відповідного суду, а також особистих і моральних якостей кандидата.
Після проходження кандидатом письмового тестування та виконання практичного завдання Вища кваліфікаційна комісія відповідно до кількості набраних балів за результатами складення кандидатами кваліфікаційного іспиту визначає рейтинг кандидатів та зараховує їх до резерву на заміщення вакантних посад суддів, що дає останнім право брати участь у конкурсі на зайняття вакантної посади судді, що проводиться ВККСУ відповідно до статті 71 цього Закону.
Хід складання кваліфікаційного іспиту повинен протоколюватися і фіксуватися за допомогою технічних засобів відео - та звукозапису, а всі матеріали іспиту підлягають зберіганню в архіві як офіційні документи. Результати складеного кваліфікаційного іспиту дійсні протягом трьох років.
Освіченість і професійність суддів є найкращою гарантією незалежності суддів. Щоб забезпечити таку гарантію, застосовується система конкурсного підбору кадрів. В разі, якщо особа не склала кваліфікаційний іспит, вона може бути допущена до його складання повторно не раніш як через рік. А особа, яка не склала кваліфікаційний іспит повторно, може бути допущена до наступного іспиту не раніш як через два роки.
Як визначено у частині восьмій коментованої статті, всі особи, які успішно слали кваліфікаційний іспит, зараховуються Вищою кваліфікаційною комісією суддів до резерву на заміщення вакантних посад суддів.
Відповідно до Положення про формування кадрового резерву на посади суддів місцевих та апеляційних судів, затвердженого Наказом Державної судової адміністрації України від 4 серпня 2006 року № 9, кадровий резерв на посади суддів загальних і спеціалізованих місцевих та загальних і спеціалізованих апеляційних судів (далі - кадровий резерв) створюється для заміщення посад суддів місцевих та апеляційних судів.
Формування кадрового резерву повинно забезпечити усунення недоліків при доборі кандидатів на посади суддів місцевих загальних, місцевих спеціалізованих, апеляційних загальних та апеляційних спеціалізованих судів, яке буде сприяти підвищенню ефективності роботи суддівського корпусу, здатного кваліфіковано, сумлінно та неупереджено здійснювати правосуддя на професійній основі.
Кадровий резерв формується за заявами кандидатів:
1) на посади суддів місцевих загальних і місцевих спеціалізованих судів з: осіб, які успішно склали кваліфікаційний іспит, але не рекомендовані кандидатами у професійні судді за браком вакантних посад;
осіб, які успішно склали кваліфікаційний іспит, рекомендовані кандидатами у професійні судді, але не рекомендовані Вищою радою юстиції з причин, якщо за кандидата проголосувало менше половини від конституційного складу Вищої ради юстиції (після отримання рішення Вищої ради юстиції);
осіб, які раніше обіймали посаду судді, з часу звільнення яких з посади судді минуло менше встановленого законом строку, необхідного для складання кваліфікаційного іспиту;
суддів, які працюють на посаді судді та бажають перевестися на роботу до іншого суду;
2) на посади суддів апеляційних загальних та апеляційних спеціалізованих суддів з:
суддів місцевих судів, які досягай 30 років, мають вищу юридичну освіту, стаж роботи у галузі права не менше ніж п'ять років, у тому числі не менше ніж три роки на посаді судді;
суддів місцевих судів, які досягай 30 років, мають стаж роботи на посаді судді місцевого суду не менше ніж три роки та мають фахову підготовку з питань юрисдикції спеціалізованого суду (на заміщення посади судді апеляційного спеціалізованого суду);
осіб, які раніше уже обіймали посаду судді не менше трьох років, але на час подання заяви не займають посаду судді і з часу звільнення яких з посади судді минуло менше встановленого законом строку, необхідного для складання кваліфікаційного іспиту;
суддів, які працюють на посаді судді апеляційного суду та бажають перевестися на роботу до іншого апеляційного суду.
Кандидат на посаду судді, який зарахований до кадрового резерву на заміщення вакантної посади судді, перебуває у резерві три роки з моменту складення кваліфікаційного іспиту.
Перебування кандидата у кадровому резерві припиняється у разі:
припинення його громадянства;
набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього; визнання його безвісно відсутнім або оголошення померлим; подання ним заяви про відкликання своїх документів про перебування у кадровому резерві;
у зв'язку із закінченням трирічного терміну дії результатів кваліфікаційного іспиту;
досягнення ним 65 років.
Один і той же кандидат на посаду професійного судді може подати заяву про зарахування його до кадрового резерву на посаду судді одночасно до декількох судів України.
Облік осіб, зарахованих до кадрового резерву на посаду суддів, ведеться за датою його зарахування до кадрового резерву Вищою кваліфікаційною комісією суддів України. Для кандидатів на посаду судді вперше строк перебування в кадровому резерві не може перевищувати трьох років із дати складення кваліфікаційного іспиту.
Державна судова адміністрація України розробляє єдині форми списків і надсилає в територіальні управління для заповнення (оформлення). Територіальне управління державної судової адміністрації формує списки кадрового резерву кандидатів на заміщення вакантних посад суддів: загальний та на відповідний суд. Ці списки затверджуються один раз на півроку.
Інформація про зарахування кандидатів до кадрового резерву конкретного суду надсилається голові цього суду.
Контрольні списки кадрового резерву суддів публікуються територіальними управліннями державної судової адміністрації один раз на півроку в місцевих засобах масової інформації та розміщуються на веб-сайті Державної судової адміністрації України.
Поновлення списків кадрового резерву щодо зміни осіб, які перебувають у кадровому резерві, місця роботи, проживання, а також поновлення нових довідок про дієздатність, відсутність судимості проводиться державною судовою адміністрацією у грудні поточного року, але не пізніше 15 січня наступного року, при цьому кандидатами надаються довідки про психіатричний і наркологічний огляд та стан здоров'я.
З особами, зарахованими до відповідного кадрового резерву, проводиться робота згідно із затвердженими Головою Вищої кваліфікаційної комісії суддів та погодженими із Національною школою суддів чи її регіональними відділеннями річними планами, де передбачається:
систематичне навчання шляхом самоосвіти, підготовка та виконання особистого плану;
участь у роботі семінарів, нарад, конференцій з проблемних питань діяльності судової системи;
участь у підготовці проектів актів законодавства, інших нормативних документів; залучення до аналітичної роботи, підготовки матеріалів до виступів, доповідей для семінарів, нарад та виконання окремих доручень;
проходження практичних занять безпосередньо у судах.
У разі відкриття вакансії на посаду судді остаточне рішення щодо кандидатури, яка рекомендується на заміщення вакансії, приймається Вищою кваліфікаційною комісією суддів України у порядку, визначеному цим Законом.
Стаття 72. Призначення на посаду судді
Стаття 73. Переведення судді до іншого суду в межах п'ятирічного строку
Глава 3. Розгляд питання про обрання на посаду судді безстроково
Стаття 74. Порядок обрання на посаду судді безстроково
Стаття 75. Звернення кандидата на посаду судді безстроково до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України
Стаття 76. Порядок розгляду Вищою кваліфікаційною комісією судців України питання про обрання кандидата на посаду судді безстроково
Стаття 77. Прийняття рішення про рекомендування чи відмову у рекомендуванні кандидата для обрання на посаду судді безстроково
Стаття 78. Подання про обрання кандидата на посаду судці безстроково
Стаття 79. Розгляд питання та прийняття Верховною Радою України рішення про обрання кандидата на посаду судді безстроково