Податкове право - Бандурка О.М. - 6.3. Напрямки реформування системи спрощеного оподаткування фізичних осіб

У прийнятому у 2010 році Податковому кодексі України було практично збережена спрощена податкова система для суб'єктів малого підприємства, що майже без змін діяла з 1998 року. Тому у травні 2011 року Урядом країни було розроблено законопроект щодо реформування спрощеної системи оподаткування, який передбачає радикальні зміни її базових положень на основі досягнутих компромісів суспільства і влади. Ці зміни повинні забезпечити сприятливі умови ведення бізнесу суб'єктами малого підприємства. Передусім це стосується запровадження диференціації платників податків - фізичних осіб на три категорії залежно від річного обсягу доходу, кількості найманих працівників і виду діяльності.

Так, для фізичних осіб 1-ої категорії ставки податку зменшуються з існуючих 20-200 грн до 10-100 грн, 2-ої категорії - залишаються незмінними (20 - 200 грн.), а для 3-ої категорії - 3 і 5 відсотків доходу залежно від сплати чи без сплати ПДВ.

Також скасовуються економічні обмеження щодо залучення найманих працівників та співпраці з фізичними особами - платниками єдиного податку.

Для фізичних осіб не передбачається існуюча норма щодо збільшення на 50 відсотків ставки податку додатково за кожну найману особу. Також скасовується обмеження щодо віднесення на витрати платника податку на прибуток витрат на придбання товарів (робіт, послуг) у фізичних осіб - платників єдиного податку. А останнім надається право реєструватися платниками ПДВ, якого сьогодні немає.

Передбачено також значне підвищення практичного обсягу, який визначається у розмірах мінімальної заробітної плати. Для фізичних осіб обсяг граничного доходу для переходу на спрощену систему збільшується з 500 тис. грн. до 2 млн. грн. Для фізичних осіб 3-ої категорії з обсягом доходу до 2 млн. грн. ставка єдиного податку, за умови сплати ПДВ, становитиме 3 відсотка. А ведення спрощеного обліку доходів та витрат передбачається лише фізичними особами, зареєстрованими платниками ПДВ; для інших платників передбачається ведення обліку лише доходів.

Також передбачено запровадження зниженої ставки податку на доходи фізичних осіб на перехідний період до 1 січня 2016 року для дрібних підприємців-спрощенців, які переходять на загальну систему оподаткування. У законопроекті також передбачені і спеціальні умови для платників єдиного податку. Це стосується:

- можливості використання короткотермінового свідоцтва (для фізичних осіб, що здійснюють несистематичний продаж товарів);

- надання прав не сплачувати єдиний податок протягом відпустки чи хвороби;

- звільнення від сплати єдиного соціального внеску платників, які є інвалідами та пенсіонерами;

- відміни штрафних санкцій за несплату соціального внеску протягом 2010 року.

Разом з тим законопроект запроваджує системні заходи щодо запобігання ухиленню від оподаткування через використання механізму спрощеного оподаткування шляхом:

- подання платниками податку на прибуток переліку доходів і витрат у розрізі контрагентів-платників єдиного податку;

- обмеження права фізичних осіб - платників податку за фіксованими ставками, надавати послуги виключно фізичним особам та платникам єдиного податку;

- встановлення фінансової відповідальності за порушення умов спрощеного оподаткування тощо.

Цей законопроект практично повністю враховує пропозиції представників бізнесу у частині реформування спрощеної системи оподаткування, обліку і звітності суб'єктів малого підприємства, у тому числі фізичних осіб.

Контрольні питання до теми 6

6.1. Які особи є платниками податку з доходів фізичних осіб?

6.2. Що є об'єктом оподаткування податком з доходів фізичних осіб?

6.3. Які виплати відносяться до загального оподатковуваного доходу?

6.4. Які виплати не відносяться до загального оподатковуваного доходу?

6.5. Які виплати платник податку має право включити до податкової книжки?

6.6. Що таке податкова соціальна пільга?

6.7. Ставки податку на доходи фізичних осіб.

6.8. Як оподатковуються доходи фізичних осіб - нерезидентів?

6.9. Особливості оподаткування фізичних осіб - підприємців.

6.10. Напрямки реформування системи спрощеного оподаткування фізичних осіб.

7. ПОДАТКИ, ЩО СПЛАЧУЮТЬ ЮРИДИЧНІ ТА ФІЗИЧНІ ОСОБИ
7.1. Плата за землю
7.2. Збір за першу реєстрацію транспортного засобу
8. МІСЦЕВІ ПОДАТКИ І ЗБОРИ
8.1. Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки
8.2. Збір за місця для паркування транспортних засобів
8.3. Збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності
8.4. Туристичний збір
9. ЕКОЛОГІЧНІ ТА РЕНТНІ ПОДАТКОВІ ПЛАТЕЖІ
9.1. Екологічний податок
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru