1. Українська модель адміністративного судочинства.
2. Основні завдання і принципи адміністративного судочинства.
3. Розгляд адміністративної справи у судовому засіданні та право на апеляційне і касаційне оскарження.
1. Українська модель адміністративного судочинства
Структурування судової влади в Україні є наслідком структурування соціально-економічних інтересів суспільства (прикладом свого часу стало виділення господарської юстиції в окрему форму судочинства) та держави і виступає об'єктивним процесом порівняно зі зміною політичної системи, оскільки обумовлене розвитком саме базових соціальних інститутів, а не форм їх практичної реалізації. Іншими словами, судова система має за основу природні права людини, тоді як політична — похідні від них.
Запровадження адміністративного судочинства як окремої юрисдикційної діяльності спеціалізованих судів є не просто елементом вдосконалення судової системи України та способом розвантаження загальних і господарських судів. Вважаємо за потрібне наголосити, що функціонування адміністративного судочинства є реалізацією об'єктивної потреби в існуванні спеціального судового механізму розв'язання публічно-правових спорів.
Публічно-правові спори — це єдиний прийнятний узагальнений термін для справ адміністративної юрисдикції, який семантично коректно відображає зміст компетенції адміністративних судів, що, зокрема, втілено в п. 1 ст. З та ч. 2 ст. 4 Кодексу адміністративного судочинства України (далі — КАС).
Термін "публічно-правовий спір" вказує на дві основні ознаки справ адміністративної юрисдикції. По-перше, це характер справи — спір, що відмежовує адміністративну юрисдикцію від конституційної, кримінальної та провадження у справах про адміністративні правопорушення, які також належать до публічної юрисдикції. По-друге, це характер спору — публічний, який вказує на присутність публічного інтересу в спірних правовідносинах, що відрізняє адміністративну юрисдикцію від цивільної або господарської.
Адміністративну юстицію розглядають як спосіб захисту прав та інтересів приватних осіб (фізичних і юридичних) у відносинах з суб'єктами владних повноважень.
Нормативне регулювання здійснення адміністративного судочинства, а іншими словами — адміністративне процесуальне законодавство спирається на основний нормативно-правовий акт — Кодекс адміністративного судочинства України. Згідно з ч. 1 ст. 5 КАС України адміністративне судочинство здійснюється відповідно до Конституції України, цього Кодексу та міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
2. Основні завдання і принципи адміністративного судочинства
Основним завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно; 5) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку (cm. 2. Завдання адміністративного судочинства).
Згідно зі ст. 6 КАС "Право на судовий захист", кожному гарантується право на захист його прав, свобод та інтересів незалежним і неупередженим судом. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи в адміністративному суді, до підсудності якого вона віднесена КАС.
Кожен має право на участь у розгляді своєї справи в адміністративному суді будь-якої інстанції в порядку, передбаченому КАС. При цьому іноземці, особи без громадянства та іноземні юридичні особи користуються в Україні таким самим правом на судовий захист, що і громадяни та юридичні особи України.
Принципами здійснення правосуддя в адміністративних судах, як зазначається у ст. 7 КАС "Принципи адміністративного судочинства" є:
1) верховенство права;
2) законність;
3) рівність усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом;
4) змагальність сторін, диспозитивність та офіційне з'ясування всіх обставин у справі;
5) гласність і відкритість адміністративного процесу;
6) забезпечення апеляційного та касаційного оскарження рішень адміністративного суду;
7) обов'язковість судових рішень.
3. Розгляд адміністративної справи у судовому засіданні та право на апеляційне і касаційне оскарження
Тема 18. ЗАКОНОДАВСТВО УКРАЇНИ ПРО СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ
Соціальний захист
Соціальне забезпечення
Метод права соціального забезпечення
Основні функції права соціального забезпечення
Система права соціального забезпечення
Стабільність і гарантованість соціального забезпечення
Джерела права соціального забезпечення