§ 1. Поняття муніципального права України
Муніципальне право - це система норм та принципів, які регулюють та охороняють суспільні відносини у сфері існування та функціонування місцевого самоврядування та інші тісно пов'язані з ними суспільні відносини. Тому можна стверджувати, що муніципальне право стосується, насамперед, безпосередньої і представницької місцевої (локальної) влади, а отже, воно належить до групи публічних галузей права. Звідси, муніципальне право найбільш тісно пов'язане з конституційним, адміністративним, фінансовим та іншими галузями. Загалом, конституційне право є найбільш важливим підґрунтям для створення і функціонування муніципального права.
Відразу хотілося б зазначити, що термін "муніципальне право" не зовсім точно відображає предмет регулювання і охорони, оскільки, як уже зазначалося, норми цієї галузі спрямовані, насамперед, на місцеве самоврядування. Окрім цього, Конституція і законодавчі акти України не використовують термін "муніципалітет". Він є нетрадиційним для нашої юридичної науки і практики. Але приблизно аналогічні зауваження можуть бути висунуті й щодо термінів "комунальне право", "право місцевого самоврядування" тощо.
Разом із тим, у більшості національних правових систем світу використовується саме термін " муніципальне право", а тому він дедалі більше поширюється і в нашій правовій системі.
Отже, предметом муніципального права є суспільні відносини, пов'язані з організацією і функціонуванням місцевого самоврядування як самостійного та відносно відокремленого виду публічної локальної влади в системі народовладдя в межах певних адміністративно-територіальних одиниць.
Муніципальне право належить до групи публічних галузей права. Його норми регулюють і охороняють, насамперед, відносини влади, пріоритетними серед яких є зобов'язання. Отже, методом муніципального права є загальне зобов'язання, для якого характерна імперативність, тобто підпорядкованість однієї зі сторін правових відносин. Разом із тим, диспозитивний метод, під яким розуміють юридичну рівність сторін, може застосовуватися у відносинах суміжних або дуже близьких до чисто муніципальних, наприклад у договірних відносинах органів і посадових осіб місцевого самоврядування з іншими юридичними і фізичними особами.
Надзвичайно важливим методом у системі муніципального права е метод децентралізації (передачі) владних повноважень від держави до територіальної громади як інституту громадянського суспільства. Безперечно, що він використовується спільно з методами централізації, координації і субординації тощо.
Джерела муніципального права - це нормативно-правові акти, у яких викладаються норми та принципи, що спрямовані на врегулювання та охорону місцевого самоврядування. До них належать:
- Конституція України (основне джерело);
- Закони України: "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 р., "Про статус депутатів місцевих рад" від 11 липня 2002 р., "Про службу в органах місцевого самоврядування" від 7 червня 2001 р., "Про столицю України — місто-герой Київ" від 15 січня 1999 р. тощо;
- нормативно-правові акти суб'єктів системи місцевого самоврядування (акти місцевих референдумів, статути, регламенти відповідних рад);
- міжнародно-правові акти в галузі місцевого самоврядування, наприклад Європейська хартія місцевого самоврядування, прийнята Радою Європи 15 жовтня 1985 р.;
- нормативно-правові договори за участю суб'єктів системи місцевого самоврядування.
Систему муніципального права утворюють його норми, принципи та інститути. Муніципально-правові норми є первинними елементами системи муніципального права. Під ними розуміють загальнообов'язкові, формально-визначені правила поведінки органів, службових та посадових осіб місцевого самоврядування. їх класифікують залежно від різних якостей, наприклад за юридичною силою (конституційні, законодавчі, підзаконні, норми міжнародно-правових актів). Муніципально-правові принципи - це Найбільш загальні правила поведінки, що відображають його сутність і соціальне призначення. Муніципально-правові інститути розуміють як групи правових норм і принципів, що регулюють однорідні групи муніципальних відносин. Наприклад, інститут комунальної власності, органів самоорганізації населення тощо.
На підставі муніципально-правових норм і принципів виникають муніципально-правові відносини, під якими розуміють відносини між двома і більше суб'єктами, які наділяються взаємними правами й обов'язками щодо здійснення муніципальної влади.
Важливо також підкреслити, що муніципальне право розглядається не тільки як галузь права та законодавства, а й як юридична наука та навчальна дисципліна.
§ 3. Система, органи І посадові особи місцевого самоврядування
§ 4. Матеріально-фінансова основа місцевого самоврядуванні
§ 5. Організаційно-правова основа місцевого самоврядування
§ 6. Порядок формування, організація роботи органів і посадових осіб місцевого самоврядування
§7. Гарантії місцевого самоврядування
§ 8. Особливості здійснення місцевого самоврядування в місті Києві
§ 9. Особливості правового статусу місцевого самоврядування в Автономній Республіці Крим
Глава IX. Основи трудового права України
§ 1. Предмет і система трудового права