1. Поняття та значення принципів правосуддя
Слово "принцип" походить від латинського - основа, основні засади, основні положення.
Принципи - це основні засади, які закріплені в законі і виражають суть правосуддя.
Найважливіша властивість принципів є їх правовий характер. Вони закріплені в Конституції України; Законі "Про судоустрій і статус суддів"; міжнародних договорах, угодах, конвенціях, ратифікованих ВРУ, КПК, ЦПК, ГПК, КАС.
Принципи виражають найбільш суттєві властивості правосуддя, основні його положення.
Значення принципів:
а) вони забезпечують однакове розуміння і застосування законів всіма учасниками правосуддя;
б) слугують орієнтиром для юристів в їх практичній діяльності.
Знаючи основні засади, легше відшукати конкретну норму, вирішувати справу. Успішна робота неможлива без дотримання принципів правосуддя.
Французький філософ П'єр Прудон зазначав, що принципи взагалі є душею науки. "Будь-який предмет має свою ідею, свій принцип і свій закон. Будь-яке явище відповідає якійсь ідеї, ніщо не відбувається в світі, не виражаючи якоїсь ідеї - все це є аксіома науки... На принципах ґрунтується все життя народів і все моральне значення їхнього побуту. В ім'я принципів здійснюються державні перевороти, в їх ім'я вмирають і відроджуються спільноти" (П. Прудон "Війна і мир: дослідження про принципи і зміст міжнародного права:, М.: 1964 р.).
2. Здійснення правосуддя виключно судами
Лише суд, а не будь-який правоохоронний чи інший орган, може після дотриманої встановленої законом судової процедури, дослідження і оцінки доказів, визнати особу винною у вчиненні злочину і призначити їй кримінальне покарання або визнати її невинною. Прийняті судові рішення після набрання ними законної сили є обов'язковими до виконання всіма, кого вони стосуються. Змінити або відмінити судові рішення вправі лише суди вищої інстанції, причому - з дотриманням законом встановлених процесуальних правил і гарантій.
Принцип здійснення правосуддя лише судом був закріплений в ході реалізації судово-правової реформи на початку 60-х років. Підставою для цього стало викриття масових репресій, які мали місце до 50-х років нашого століття. В основному репресивні заходи кримінального характеру застосовувались не в судовому порядку з дотриманням процесуального порядку і гарантій, а позасудовими органами: ЧК ("чрезвычайная комиссия"), "особыми совещаниями", "тройками", ГПУ ("государственное политическое управление").
3. Участь народу у здійсненні правосуддя
Багатий і різноманітний життєвий і професійний досвід народних засідателів, представників підприємств, установ і організацій, свіжість сприйняття, активна участь у судовому розгляді сприяють: повному всебічному й об'єктивному дослідженню обставин справи; прийняттю законних, обґрунтованих і справедливих рішень суду; охороні прав і законних інтересів громадян та організацій; виявленню та вжиттю заходів до усунення причин та умов вчинення злочину; розширенню гласності, підвищенню авторитету суду і виховного впливу судових процесів. Бажано було б, щоб суди, які постановили вирок чи ухвалу, повідомляли народним засідателям про скасування чи зміну судового рішення, постановленого за їх участю, інформували колективи трудящих і органи, які обрали засідателів, про виконання ними своїх обов'язків у суді (більш детально див. М.М.Михеєнко, В.Т.Нор, В.П.Шибіко. Кримінальний процес України. - К., 1992. - 431 с.).
4. Незалежність і недоторканність суддів, їх підкорення лише закону
Закон передбачає кримінальну відповідальність за вчинення тиску на суд у будь-якій формі з метою перешкодити всебічному, повному і об'єктивному розгляду конкретної справи. Передбачено також адміністративну відповідальність за прояв неповаги до суду, перешкоду явці до суду народному засідателю, незастосування заходів з окремої ухвали.
Скасовуючи вирок і направляючи справу на новий судовий розгляд, суд вищої інстанції не має права вирішувати наперед питання про оцінку доказів і висновки суду; незалежний суд і від висновків органів досудового слідства і прокуратури, а також від висновків і поглядів учасників судового засідання. Незалежність усередині самої судової колегії, зокрема народних засідателів від суддів, суддів, які входять до складу суду від головуючого, тобто можливість кожного із суддів і народних засідателів брати участь в дослідженні доказів, в обговоренні прийнятті рішень за своїм внутрішнім переконанням. Незалежність суддів і народних засідателів усередині колегії забезпечується тим, що всі вони мають рівні права; головуючий голосує останнім, і суддя, який залишився у меншості, має право висловити письмово свою окрему думку.
6. Законність.
7. Рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом
8. Забезпечення доведеності вини
9. Змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості ст. 129
10. Підтримання державного обвинувачення в суді прокурором
11. Забезмечення обвинуваченому права на захист
12. Гласність судового процесу та його повне фіксування технічними засобами ст. 129
13. Забезпечення апеляційного та касаційного оскарження рішень суду
14. Обов'язковість рішень суду