Такими ознаками публічної влади первіснообщинного ладу є:
1) соціальна однорідність общини, відсутність антагоністичних суперечностей слугують підставою формування публічної влади (общинного самоврядування);
2) наявність публічної влади (общинного самоврядування), яка безпосередньо збігається з общиною, виражає і захищає інтереси всіх її членів;
3) поширення публічної влади общини лише на кровних родичів внаслідок кровнородинного поділу населення;
4) відсутність у публічної влади общини апарату примусу, на який вона офіційно могла б спиратися;
5) здійснення публічної влади без поділу на функції;
6) відсутність матеріальної основи публічної влади - збору данини (податків) з населення;
7) регулювання відносин за допомогою неписаних правил поведінки (соціальних норм) - звичаїв (які з часом стали правовими), ритуалів, традицій тощо.
Для публічної влади держави характерні:
1) соціальна неоднорідність, класова розшарованість суспільства, наявність антагоністичних суперечностей. Вони слугують підставою формування публічної політичної влади, яким є державний апарат управління;
2) відокремленість публічної політичної влади (державного апарату управління) від суспільства, вона виражає і захищає інтереси найбільш економічно забезпеченої частини (класу) суспільства;
3) поширення публічної влади держави на всю територію у зв'язку з територіальним поділом населення (ззовні - державні кордони, усередині - адміністративно-територіальні одиниці);
4) опора апарату управління держави на апарат примусу (придушення) - загони озброєних людей у вигляді війська, дружини (пізніше - армії, поліції); наявність в'язниць;
5) розподіл функцій публічної влади держави - монарха, намісника, казначейства, органів контролю тощо (пізніше - законодавчих, виконавчих, судових органів);
6) наявність матеріальної основи функціонування влади держави - офіційної системи обкладання даниною, податками - спочатку натуральними, потім - грошовими;
7) наявність у суспільстві писаних загальнообов'язкових правил поведінки - правових норм, які становлять офіційну нормативну основу діяльності державної влади, підтримання правопорядку.
6. Відмінності норм права від норм-звичаїв первісного суспільства
Розрізняють такі відмінності між соціальним регулюванням у первісному суспільстві (нормами-звичаями) і правовим регулюванням у державі (нормами права):
Норми-звичаї первісного суспільства:
o за способом виникнення - виникають поступово у процесі спільного життя людей внаслідок багаторазового повторення суспільних відносин; суб'єктом їх утворення є вся община, первісне суспільство;
o за вольовою спрямованістю норм - виражають волю (інтерес) всієї общини, роду або племені; нормують працю їх членів на суспільні потреби; регулюють відносини у процесі загального виробництва та розподілу продуктів тощо;
o за формою зовнішнього вираження - існують в усній, формі у свідомості людей, передаються з покоління в покоління;
o за часам набрання сили - виникають і відмирають поступово, без суворо встановленого порядку;
o за засобами регулювання - не знають поділу на права і обов'язки; спочатку використовують заборони (табу), згодом - зобов'язання і загальні дозволи як засоби соціального нормативного регулювання;
o за способом забезпечення виконання - здійснюються відповідно до звички, традицій, внутрішнього переконання, громадського осуду; у разі їх порушення примус виходить від роду або іншої соціальної спільності (вигнання з общини, тілесні покарання, страта).
Норми права в державі
o за способом виникнення - формуються в суспільстві, організованому в державу, внаслідок постійного повторювання однотипних відносин та формулюються (установлюються, деталізуються, санкціонуються) уповноваженими державними органами (в тому числі судовими);
o за вольовою спрямованістю норм - виражають волю (інтерес) соціальної групи (класу, стану, касти), що перебуває при владі; закріплюють економічну та соціальну нерівність; певною мірою регулюють загально-соціальні відносини (залежно від типу держави: рабовласницька, феодальна, буржуазна тощо);
o за формою зовнішнього вираження - є письмовими документами різноманітних правових форм: нормативно-правових актів, нормативно-правових договорів, правових прецедентів, правових доктрин, релігійно-правових текстів;
o за часом набрання сили - набирають сили чи припиняють дію офіційним шляхом, у суворо встановленому порядку (нормативно-правові акти, нормативно-правові договори тощо), а також у результаті індивідуального або колективного волевиявлення (індивідуальні і корпоративні договори та ін.);
o за засобами регулювання - передбачають поділ на суб'єктивні права і суб'єктивні юридичні обов'язки; установлюють правові загальні дозволи, зобов'язання і заборони як засоби правового нормативного регулювання;
o за способом забезпечення виконання - забезпечуються всіма засобами суспільного і державного впливу (переконання, заохочення і рекомендація, керівництво, контроль, особистий приклад), включаючи застосування державного примусу - у разі, якщо владні розпорядження не виконуються добровільно.
Норми права в державі
7. Загальні закономірності виникнення права і держави
8. Особливості виникнення держави у різних народів світу
9. Особливості виникнення права у різних народів світу
10. Взаємозв'язок права і держави
Частина друга. Людина, суспільство, право, держава
Розділ 3. Людина, її правовий статус
1. Людина, особа, громадянин: співвідношення понять
2. Правовий статус людини, його ознаки і структура