Головним засобом спілкування в людській спільноті є мовлення. Однак поряд з ним широко використовуються й немовні (невербальні) засоби (міміка, пантоміміка, жести та ін.). Останні є другорядними і використовуються як допоміжні до мовних засобів.
Мовленнєве спілкування дає можливість отримувати різнобічну й узагальнену інформацію про зовнішній світ, про суб'єктивні стани індивіда, його думки, почуття, бажання, мрії та ідеали.
Більшість дослідників розділяють думку про те, що словесний канал використовується для передачі інформації, на той час як невербальний застосовується для "обговорення" міжособистісних стосунків, а в деяких випадках використовується замість словесних повідомлень.
Вивчаючи процес спілкування, соціальний психолог Г. Андрєєва визначила три провідні його сторони (функції):
Рис. 3.4.3. Функції спілкування
Комунікативна - функція обміну інформацією між суб'єктами спілкування. Останні виступають як комунікатор
Альберт Майербіан встановив, що передача інформації відбувається за рахунок вербальних засобів (лише слів) на 7 %, за рахунок звукових засобів (тон голосу, інтонація тощо) на 38% і за рахунок невербальних засобів на 55 %
(той, що передає інформацію) та реципієнт (той, хто отримує інформацію), періодично обмінюючись ролями.
В процесі спілкування ефективному здійсненню цієї функції можуть заважати комунікативні бар'єри, Ось найбільш типові з них:
- лінгвістичний (немає спільної мови для обговорення),
- семантичний (неузгодженість змісту слів, їх різне значення для співрозмовників),
- термінологічний (використання комунікатором термінів, незрозумілих для реципієнта),
- установчий (реципієнт має негативну установку щодо сприймання інформації).
В процесі розгортання комунікативної функції виявляються такі її аспекти:
- нерефлексивне слухання (умовно-пасивне, невтручання у мовлення комунікатора),
- рефлексивне слухання (із зворотним зв'язком підтвердження від реципієнта),
- з'ясування (уточнення правильності розуміння сказаного),
- перефразування (власне формулювання почутої інформації реципієнтом),
- резюмування (підведення підсумків реципієнтом).
Перцептивна функція спілкування розгортається як сприймання співрозмовника із подальшим формуванням першого враження чи ставлення до співрозмовника.
У формуванні першого враження можливі вияви типових перцептивних бар'єрів (стосовно нашого особистого досвіду):
- стереотип статусу (чим вищий статус співрозмовника, тим кращі особистісні якості ми йому приписуємо),
- стереотип схожості (якщо співрозмовник схожий на нашого попереднього знайомого, ми приписуємо йому ідентичні якості цього знайомого),
- стереотип зовнішності (про співрозмовника судимо за виробленими діагностичними канонами типу "блондинки - нерозумні").
Формування першого враження про співрозмовника визначається взаємною дією трьох факторів:
- самоподача людини,
- наш особистий досвід,
- специфіка ситуації знайомства
Поєднання цих аспектів визначає психологічний комфорт учасників спілкування, а відтак і визначає його успішність
В перцептивній стороні спілкування виявляються й такі її аспекти:
- візуальний контакт (погляд може бути публічним (лінія очей чи зона обличчя) та інтимним (рухи очей вздовж тіла співрозмовника),
- комунікативний простір (інтимний - до одного метра, неформальний - до трьох метрів, соціальний - більше трьох метрів), - експресивні реакції (міміка, жести, пантоміміка, інтонація голосу, паузи).
Інтерактивна функція спілкування проявляється через обмін діями, речами впродовж взаємодії. Успішність її реалізації суттєво визначається тими завданнями, які поставили суб'єкти спілкування щодо нього, та узгодженістю цих завдань.
Люди, взаємодіючи між собою, прагнуть здійснити вплив одне на одного, отримати від партнера бажаної відповіді, виконати прохання тощо. Форми впливу партнерів по спілкуванню можуть бути найрізноманітнішими.
Прямою формою впливу є примус, висловлений у формі наказу, розпорядження, вимоги, погрози покарання, якщо вони не будуть виконаними.
Між тим існує багато більш ефективних способів впливу, ніж прямий примус. Часто використовується вплив у формі переконання, під впливом якого в індивіда формується аргументована установка здійснювати певні дії та вчинки як найбільш доцільні для досягнення поставленої мети.
Іноді для впливу на особистість використовують такий спосіб як навіювання, за допомогою якого намагаються викликати або змінити у партнера по спілкуванню бажані для того, хто навіює, погляди, переконання, вірування, установки. Можливим є і такий вплив як зараження, коли стан однієї особистості передається іншій, що і спонукає її наслідувати діям цієї особистості.
Форма використання взаємовпливу залежить у багатьох випадках від дистанції між тими, хто спілкується, від тих офіційних та міжособистісних стосунків, які існують між ними
3.5. Темперамент
Поняття про темперамент. Критерії темпераменту
Історія розвитку вчення про темперамент
Тип вищої нервової діяльності та темперамент
Психологічна характеристика типів темпераменту
3.6. Характер
Поняття про характер. Історія його вивчення
Фізіологічні основи характеру
Структура рис характеру та його виразні ознаки