Загальна психологія - Скрипченко О.В. - Екстравертований тип характеру

Люди цього типу зосереджені на власному суб'єктивному досвіді. Предмети та явища зовнішнього світу мають для них другорядне значення. Вони важко адаптуються до реальності, мають тенденцію захищатися від зовнішніх дій, утримуються від затрат енергії. Вступають у взаємодію із середовищем з метою відстояти себе, завше готові до включення механізму психологічного захисту. Уразливі й чутливі до впливів середовища, вони найбільше турбуються про своє майбутнє, їм притаманні відповідальність, любов до самоти, низька навіюваність і водночас обережність, особливо у висловленні своєї думки, підозрілість, страх перед сильним впливом об'єкта.

Інтроверти розумового типу вирізняються дисциплінованим, суворо організованим інтелектом та зосередженням на власному світі. Вони непрактичні, схильні до абстракцій, до самостійності та непохитні в думках. Це особистості безкорисливі, рішучі, принципові, вимогливі до себе та інших людей.

Інтроверти емоційного типу близько контактують з реальністю, але мало цікавляться нею, тому що зосереджені на собі, на своїх переживаннях. Вони глибоко, але спокійно переживають почуття. Це м'які, художні натури.

Інтроверти сенсорного типу вирізняються суб'єктивним та неглибоким сприйняттям навколишнього світу. Не розкривають причин подій, які сприймають, можуть створювати оригінальні художні образи.

Інтроверти інтуїтивного типу більш суб'єктивні у сприйнятті навколишнього світу. Основний зміст їхнього внутрішнього світу становлять ідеї, які виникли спонтанно, та досвід, пов'язаний головно із подоланням перешкод у самовираженні.

Приховані суперечності визначають моральну спрямованість їхнього духовного життя. Серед представників цього типу трапляються некорисливі люди, містичні мрійники, фанатичні артисти й такі індивіди, що збагачують культуру своїми оригінальними ідеями та продуктами діяльності.

Екстравертований тип характеру

Люди цього типу легко адаптуються до середовища, вміло використовують усі можливості для особистого пристосування до життя, звернені до світу зовнішніх предметів, впевнені в собі, впливові, не занурені в "особисті" проблеми, їхня поведінка зумовлена безпосередніми обставинами.

Екстраверти розумового типу вирізняються стійкістю у спілкуванні, розвиненим поняттєвим мисленням, схильністю до абстрактного морального та естетичного оцінювання. У їхній адаптації до середовища активну роль відіграє інтелект.

Екстраверти емоційного типу добре адаптуються до середовища за логікою почуттів, можуть бути віднесені до вразливих натур з переважанням почуттів над розумом, схильні до гострої критики, яка межує з безтактністю.

Екстраверти сенсорного типу схильні до ентузіазму та особистої ініціативи, до висловлення нечітких ідей, до інтуїтивного пізнання дійсності, до протиставлення своєї думки загальній, вирізняються вмінням адекватно оцінювати ситуацію та використовувати її у своїх цілях. Це старанні та вольові натури і разом з тим непостійні та вередливі.

Класифікація типів акцентуації характеру є досить складною і не збігається за номенклатурою у різних авторів (К. Леонгард, О. Лічко). Проте опис акцентуйованих рис значною мірою виявляється ідентичним.

Завдяки правильно організованій виховній роботі можливе блокування проявів акцентуації характеру. Педагоги і батьки, знаючи "місця найменшого опору" в характері дитини чи підлітка, намагаються не допустити, щоб стресогенні ситуації болісно вражали згадані місця його характеру. Так, наприклад, сенситивні підлітки досить гостро реагують на підозри в поганих вчинках, звинувачення, які суперечать їхній самооцінці, яка здебільшого не є завищеною і загалом об'єктивна. Разом з тим доцільними є виховні впливи, які б вели до компенсування несміливості сенситивних підлітків: залучення їх до суспільної праці, обрання до активу класу, де в спільній діяльності їм легше подолати сором'язливість і образливість. Такі адекватні засоби виховних та корекційних впливів можна, відповідно, застосовувати і до підлітків з іншими типами акцентуацій.

15.4. Природа та вияви характеру
15.5. Вчинок і формування характеру
15.6. Формування характеру в дитинстві
16. Здібності
16.1. Поняття про здібності
16.2. Якісна і кількісна характеристика здібностей
16.3. Види здібностей
16.4. Здібності, обдарованість, талант
17. Вольова активність особистості
17.1. Поняття про волю. Функції волі
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru