Соціологія - Гіденс Ентоні - ПЕРШІ МАС МЕДІА: ГАЗЕТИ

Основні поняття

• популярна культура • засоби масової інформації • комунікація • ідеологія

"Колись давно не було іграшок, тож усім було нудно. Потім з'явилося телебачення, але й воно невдовзі набридло. Всі хотіли контролювати ситуацію. Тому й винайшли відеоігри". Так описав історію людства Віктор, восьмирічний син Марші Кіндер, авторки книжки "Гра з владою" (1991), в якій досліджується вплив телебачення та відео-ігор на дітей. Віктор — чемпіон родини з гри "нінтендо" і, крім того, завзятий телеглядач.

Віктор — не один такий у своїх уподобаннях. Відеоігри, особливо "нінтендо", є масовою розвагою такого масштабу та сили, якого ще не бачила наша глобальна ера, і в ці ігри грають діти й підлітки майже у всьому світі. Хоча більшість таких ігор коштує дорого, вони продаються у великих кількостях навіть у деяких небагатих країнах світу; у багатших їх розпродують мільйонами копій.

Головною принадою "нінтендо" та інших систем-конкурентів, що швидко з'являються в продажу, є чистота зображення і звуку. Ігри стають такими "реальними", що постає серйозне питання: чи такі хлопці, як Віктор, не сприймають "нінтендо" як справжню реальність? І, можливо, це питання стосується кожного з нас. Адже чи не всі ми стали постійними споживачами популярної культури. Терміном "ПОПУЛЯРНА КУЛЬТУРА" означають розважальні заходи, що їх дивляться, читають і переживають сотні тисяч, ба мільйони людей. Зворушливі сюжети "мильних опер", на зразок "Істендери" (East Еп-ders), приваблюють мільйони людей щотижня, а деякі — взагалі щодня.

.У цьому розділі ми дослідимо вплив тих форм популярної куль-) тури, які часто називають ЗАСОБАМИ МАСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ. До засобів масової інформації (або мас медіа. — Прим, перекл.) належать не тільки відеоігри і телебачення, але й газети, фільми, журнали, рекламні оголошення, відео та CD (компакт-диски). Таке ж значення, як прикметник "популярний" у словосполученні "популярна культура", має і слово "масовий", оскільки мас медіа охоплюють величезні аудиторії. Іноді мас медіа називають також масовими комунікаціями.

Мас медіа часто асоціюються тільки з розвагами, на кшталт "нінтендо", і вважаються досить неістотним явищем у житті більшості людей. Проте такий погляд є обмеженим, оскільки масові комунікації присутні і в багатьох інших сферах соціальної діяльності. Мас медіа, на зразок газет або телебачення, мають величезний вплив на наш досвід та громадську думку. І не тільки тому, що це позначається на наших поглядах у своєрідний спосіб, а й через те, що мас медіа виступають засобами доступу до знань, від яких залежить багато видів суспільної діяльності. Наприклад, голосування під час виборчих кампаній було б неможливим, якби інформація про поточні політичні події, про кандидатів та партії не була загальнодоступною. Навіть люди, котрі зовсім не цікавляться політикою і мало що знають про відомі особистості, все-таки мають бодай приблизне уявлення про національні й міжнародні події. Лише справжній відлюдник може повністю відгородитися від "новин", що вихлюпуються на всіх нас, і ми цілком можемо уявити відлюдника двадцятого століття з радіоприймачем.

Почнімо дослідження мас медіа з одного з найперших різновидів — газет. Далі перейдемо до аналізу впливу телебачення. Ми проаналізуємо деякі основні теорії мас медіа і розглянемо причини процвітання таких медіа-підприємців, як Руперт Мердок. Нарешті, ми розглянемо нові електронні мас медіа: Інтернет та інформаційну супермагістраль.

ПЕРШІ МАС МЕДІА: ГАЗЕТИ

Газети у своєму сучасному вигляді беруть початок від памфлетів та інформаційних листків, що друкувалися й поширювались у 1700-х роках. Газети стали щоденними і здобули багато тисяч, навіть мільйонів читачів з кінця XIX століття і дотепер. Поява газети була надзвичайно важливою подією в історії сучасних засобів масової інформації, оскільки вона містила різні види інформації на площі невеликого і легко відтворюваного формату. Газети містили в одному випуску інформацію про поточні події, розважальні новини і рекламні оголошення. Новини й реклама виникли одночасно, і, дійсно, важко визначити різницю між новинами, рекламою та розважальними повідомленнями. Наприклад, звістку про відбуття чи прибуття пароплава в одному контексті можна розглядати як новину, в іншому — як рекламне оголошення, а ще в іншому, якщо це стосується конкретних пасажирів і надруковано під рубрикою "світські новини", її можна вважати розважальною інформацією.

Дешеву щоденну пресу було започатковано в Сполучених Штатах. Одноцентова щоденна газета спочатку була заснована в Нью-Йорку, а відтак і в інших великих містах на сході. На початку 1900-х років існували міські або регіональні газети, що охоплювали більшість американських штатів. (На відміну від невеликих країн Європи, національних газет тут не створювалося). У період масової імміграції в Сполучених Штатах публікувалося багато газет на іноземних мовах. Наприклад, 1892 року в містах середнього заходу та північного сходу країни виходило 97 щоденних газет німецькою мовою. Винахід дешевого способу публікації новин (на переробленому папері) став поштовхом до масового поширення газет, починаючи з кінця XIX століття і до нашого часу.

На початку нашого століття двома першими найпрестижнішими газетами були "New York Times" і "The Times", яка виходила в Лондоні. Вони правили за взірець для більшості впливових газет інших країн. Газети, що посіли панівне становище на ринку новин, перетворилися на вагому політичну силу і зберегли свої позиції до сьогодні.

Майже півстоліття газети були головним засобом передачі інформації у швидкий і зрозумілий спосіб до масової аудиторії. їхній вплив послабився з появою радіо, кінематографа і, найголовніше, телебачення. Ще 1960 року в Сполученому Королівстві щодня продавалося більше однієї газети на сім'ю (в середньому 112 газет на кожні 100 домогосподарств), проте відтоді цей показник істотно зменшився. Сьогодні на кожні 100 сімей продається менше як 90 газет. Особливо зменшився продаж газет молодим людям.

Публікація газет
Нові національні газети
ВПЛИВ ТЕЛЕБАЧЕННЯ
Державне телебачення
Вплив телебачення на поведінку
Телебачення і насильство
Соціологічні дослідження телевізійних новин
Телебачення і жанр
"Мильна опера"
ТЕОРІЇ ЗАСОБІВ МАСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru