Процедура будь-якого спостереження передбачає відповіді на запитання:
Що спостерігати?
Як спостерігати?
Як вести записи?
МЕТОД СПОСТЕРЕЖЕННЯ | ||
Переваги | Особливості застосування | Недоліки |
o Оперативність отримання інформації. o Відносна дешевизна, не потрібен складний інструментарій. o Можливість використання в пошукових дослідженнях. | o Подія та спостереження за нею здійснюються водночас. o Безпосередній контакт соціолога з об'єктом дослідження. o Цілісність сприйняття, єдність раціонального та емоційного в процесі спостереження. o Спостереження може бути складовою частиною інших методів. | o Локальність спостережуваних явищ. o Зазвичай, неможливі повторні спостереження подій, що досліджуються. o Інформація переважно про дії людей, а про цілі, мотиви, цінності її майже немає. o Перекручування даних через спостережуване "зараження" стереотипами групи, що спостерігається. |
Експеримент - це загальнонауковий метод одержання в контрольованих та керованих умовах нового знання.
Розрізняють:
За завданнями, що вирішуються | науково-дослідні | орієнтовані на поповнення нових знань; |
практичні | орієнтовані на розв'язання соціальних проблем. |
За характером логічної структури доведення гіпотез | послідовні (лінійні) | аналізується одна і та сама група, яка є і контрольною (початковий стан) і експериментальною (її стан після зміни однієї чи кількох характеристик). Їхній склад повинен бути ідентичним за контрольними та іншими важливими характеристиками; |
паралельні | одночасно беруть участь дві групи: контрольна та експериментальна. |
За характером експериментальної ситуації | польові | в природних умовах; |
лабораторні | ситуація та часто й самі експериментальні групи формуються штучно; |
За реальністю досліджуваних об'єктів | натурний | лабораторний, польовий; |
уявний | Модельований. |
МЕТОД СОЦІАЛЬНОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ | ||
Переваги | Особливості застосування | Недоліки |
o Забезпечує отримання інформації завдяки впливу на об'єкт дослідження чинників, які управляються та контролюються. o Дозволяє створювати сконструйовану модель соціального процесу й перевіряти її раціональність. o Надає можливість використовувати сучасну оргтехніку та дослідницькі технології. | o Натуральний експеримент передбачає безпосереднє втручання соціолога в реальний хід подій та явищ. o Визначення найдоцільніших, таких, що управляються та контролюються, чинників впливу на об'єкт. o Можливість змін та удосконалення відносин між елементами об'єкта дослідження та поведінки об'єкта в процесі експерименту. | o Неможливість повної аналогії соціального експерименту з соціальною реальністю. o Відносно великі витрати коштів та часу на проведення експерименту. o Не завжди можлива реалізація результатів експерименту в соціальній практиці. |
Соціометричний метод застосовується для вимірювання не особистісних, а групових властивостей.
Термін "соціометрія" пов'язується з іменем Дж. Морено, який розробив соціопсихологічну теорію, згідно з якою зміна психологічних відносин в малій соціальній групі є основною умовою зміни соціальних відносин у суспільстві загалом. Дж. Морено запропонував емпіричну процедуру для вивчення групових характеристик.
Соціометричний тест покликаний діагностувати емоційні зв'язки (симпатії, антипатії...) між членами групи.
Призначення соціометрії:
o Вимірювання рівня згуртованості - роз'єднаності в групі.
o Виявлення "соціометричних позицій", тобто співвідносного авторитету членів групи за ознаками симпатії - антипатії, де на протилежних полюсах виявляються "лідер" та "аутсайдер".
o Знаходження внутрішньо групових підсистем - згуртованих утворень, які можуть очолювати неформальні лідери*324.
*324: {Ядов В. А. Стратегия социологического исследования. Описание, объяснение, понимание социальной реальности. - М., 1998. - С. 311-317.}
Під час проведення соціометричного тесту використовується питальник, в якому кожен член групи повинен зафіксувати своє ставлення до кожного із членів групи за різними критеріями. (Наприклад, щодо проведення дозвілля, ставлення до навчання, участі в спільній діяльності).
Питання може звучати так: "З ким би Ви хотіли працювати разом? (назвіть прізвища)" та "З ким би Ви не хотіли працювати разом? (назвіть прізвища)".
СОЦІОМЕТРИЧНИЙ МЕТОД | ||
Переваги | Особливості застосування | Недоліки |
o Дозволяє з'ясувати особисті переваги, мотиви діяльності, ціннісні орієнтації членів групи. o Забезпечує виявлення формальних та неформальних лідерів, передбачає можливі конфлікти. o Комп'ютерні варіанти методики дозволяють дуже оперативно (1-2 години) отримати дані про структуру. | o Використовується для отримання інформації про структуру малих груп, про характер міжособисті-сних стосунків у групі. o Поєднує елементи опитування та експерименту. o Безпосередній контакт соціолога з об'єктом, дані подаються безпосередніми учасниками події, явища. o Процедура дослідження відпрацьована до рівня соціальної технології. | o Призначений лише для дослідження групи з 15 - 20 осіб. o Неприйнятний для дослідження випадкових або тимчасових спільностей, а тільки тих груп, де склалися стійкі зв'язки. o Респонденти не пояснюють причин свого вибору, тому важко оцінити стійкість переваг поведінки людей у різних ситуаціях. o Можливі не щиросердні відповіді та помилки через невірне розуміння питань. |
ВИКОРИСТАНА ТА РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА:
1. Білоус В. С. Соціологія у визначеннях, поясненнях, схемах, таблицях: Навч. посіб. - К., 2002.
2. Бутенко И. А. Организация прикладного социологического исследования. - М., 1998.
3. Городяненко В. Г. Социологический практикум: учеб.-метод. по-соб. - К., 1999.
4. Захарченко М. В., Погорілий О. І. Історія соціології (від античності до початку ХХ ст.). - К., 1993.
5. Как провести социологическое исследование: В помощь идеологическому активу / Под ред. М. К. Горшкова, Ф. Э. Шереги. - М., 1990.
6. Панина Н. В. Технология социологического исследования. - К., 1998.
7. Рабочая книга социолога. - М., 1983.
8. Сикевич З. В. Социологическое исследование: Практ. руков. - СПб., 2005.
9. Соціологія: Підруч. для студ. вищих навч. закл. / За ред. Городяненка В. Г. - К., 1999.
10. Соціологія: Підручник для студентів вищих навчальних закладів. - К., 1999
11. Ядов В. А. Стратегия социологического исследования. Описание, объяснение, понимание социальной реальности. - М., 1998.
12. Ядов В. А. Социологические исследования: методология, программа, методы. - М., 1987.
ПЕРЕДМОВА
Розділ 1. СОЦІОЛОГІЯ ЯК СУСПІЛЬНА ТА ГУМАНІТАРНА НАУКА
§ 1. Становлення предмета соціології
Що вивчає соціологія
Протосоціологія
Виникнення соціології
§ 2. Загальна панорама сучасної соціології
Рівні дослідження: макро- та мікросоціологія
Функціоналістський та конфліктологічний підходи