Соціологія як одна з гуманітарних дисциплін надає можливість студенту, молодому спеціалісту адекватно відповідати на виклики сучасності, оскільки допомагає виробити системний погляд на суспільство крізь призму діяльності людини. Вивчення соціології у вищому навчальному закладі — це не просто доповнення до формування спеціаліста, котрий буде використовувати її положення у своїй професії, а й ті загальні засади формування духовного світу особи, які завдяки усвідомленню людиною себе як особистості, завдяки виявленню сенсу свого буття, своєї ролі в життєдіяльності людської спільноти, відіграють свою значною мірою визначальну роль у становленні особи як спеціаліста.
Задум цього навчального посібника саме і полягає в тому, щоб розкрити сутність суспільства як соціальної системи, специфіку різноманітних галузей соціологічного знання, особливості діяльності людини у системі соціальних зв'язків, що постійно трансформуються. У навчальному посібнику у достатньому обсязі представлені основні теми з навчальної дисципліни "Соціологія".
Змістовне викладення матеріалу здійснюється у відповідності до вимог Міністерства освіти і науки України до навчально-методичної літератури. Форма постановки запитань і наведення відповідей дозволяє у стислій формі запропонувати логіку роздумів, напрямок ведення наукового пошуку, можливості використання певних аргументів, вибору варіантів розв'язування проблемних ситуацій. При викладенні концепцій автор свідомо намагалась уникати критичних, і взагалі оціночних суджень. Такий позанормативний характер викладення спрямований на досягнення максимальної наукової об'єктивності.
У першому розділі окреслюється проблемне поле соціології, її функції, особливості соціологічних методів дослідження, у другому — робиться історичний екскурс у розвиток соціологічної думки. Третій розділ присвячений розкриттю сутності системного підходу до аналізу суспільства. Четвертий розділ — транзитивна соціологія — це аналіз глобалізації як тенденції світового розвитку, де ключовим моментом трансформаційних процесів виступає модернізація. Виявляються основні риси пост модернізації суспільства, особливості соціального прогнозування, основні етапи та моделі інноваційного процесу.
У п'ятому розділі аналізується соціальна структура та соціальна стратифікація, соціокультурна система суспільства, управління як цілеспрямований вплив на суспільство. Особливості соціальних інститутів стали предметом розгляду у шостому розділі, де досліджуються соціологічні аспекти політики, економіки, освіти, сім'ї, релігії тощо.
Сьомий розділ присвячений аналізу особистості в системі соціальних зв'язків. Особливу увагу зосереджено на сутності, формах та механізмах здійснення влади, на соціальному контролі як способі саморегуляції соціальної системи, а також на таких соціальних феноменах, як керівництво і лідерство. Даються аргументовані відповіді стосовно форм діяльності і міжособистісних стосунків та причин і механізмів розв'язування соціальних конфліктів.
Що вивчає наука "соціологія"? Що є її предметом?
Що спільного і які відмінності між соціологією та іншими суспільними науками?
У чому полягає специфіка соціологічного підходу до аналізу суспільства?
У чому полягають особливості соціологічних методів дослідження?
Що таке "соціальний інститут"? Які функції виконують соціальні інститути?
Що таке "соціальна організація"?
Які виділяються рівні соціологічного знання?
Яку роль виконують соціологічні теорії?
Які функції виконує соціологія?