Початок третього тисячоліття відкриває нову сторінку в розвиткові людського суспільства. Яким змістом буде заповнено нову сторінку - залежить від кожного з нас. Адже розпочалося тисячоліття невпинного зростання персональної відповідальності, індивідуального внеску в історію цивілізації. Основне, до чого має привести еволюція людину - зростання вагомості особистісного досягнення, внеску в розвиток історії, до актуалізації особистісного "Я".
Сучасна Україна все ще перебуває в стані пошуку свого шляху розвитку, налагоджує культурні, економічні, політичні, суспільні та ін. внутрішні і зовнішні зв'язки. Для прискорення цих процесів необхідно визначитися яких громадян і для якого суспільства ми повинні готувати, якими мають бути соціальні умови розвитку, щоб громадянин нашої держави був щасливим. Реформування суспільства характеризується неминучістю удосконалення форм та умов життєдіяльності людини, залучення усіх громадян у процес соціальної творчості. Незалежність та самостійність нашої молодої держави, що входить до загального потоку перетворень у економічній, політичній та духовній сферах, утверджується активними діями кожної окремої особистості. Успішність таких перетворень залежить від того, який напрямок ми оберемо для розвитку цих дій.
У переломні періоди історії, коли старі та відживші ідеологічні й психологічні стереотипи змінюються на нову систему поглядів і цінностей, відкривається реальна можливість гуманізації соціальної сфери, реалізації особистісного потенціалу кожного громадянина нашої держави. Саме тому Україна, як і більшість держав Європи та західного світу, переживає ряд реформ у різних сферах суспільного буття, поміж яких і система освіти держави.
З метою реформування та розвитку українського суспільства, розробляється сучасна філософська концепція освіти і науки.
Оскільки курс "філософія освіти" здебільшого слухають студенти п'ятого курсу педагогічних спеціальностей, актуалізується питання щодо їх особистісних та професійних якостей. Адже вони фактично підготовлені для початку професійної діяльності, яка передбачає вагомий вплив на розвиток і формування світогляду кожного учня - творця майбутнього.
Сучасний учитель повинен навчати своїх учнів бути відкритими, готовими долати труднощі, орієнтуватися у новому інформаційному суспільстві, постійно самовдосконалюватися та прагнути самореалізації. Які цінності мають слугувати орієнтиром для майбутніх поколінь? Адже цінності виконують функцію перспективних стратегічних життєвих цілей і виступають основним мотивом життєдіяльності. Цінності визначають моральні орієнтири та принципи поведінки, тому будь-яке суспільство зацікавлене у тому, щоб люди дотримувалися актуальних у сучасних реаліях правил поведінки. Саме тому, на початку свого розвитку, кожна дитина в цивілізованому суспільстві потрапляє під цілеспрямований вплив виховного процесу. Діяльність у сфері освіти, особливо безпосередня педагогічна діяльність, тісно переплетена з основами світогляду людини, навіть якщо вона його не усвідомлює. Педагогічний процес здебільшого виявляє і формує нові ціннісні орієнтації особистості, тому у педагогічній діяльності дуже важливо керуватися такими світоглядними принципами, котрі орієнтують людей на творчу самореалізацію, усвідомлення власної планетарно-космічної сутності.
Тож яким повинен бути сам учитель покоління нового тисячоліття? Відповідь на поставлене запитання може дати філософія, що завжди була провісницею та каталізатором реформ, які активно реалізуються у різних сферах сучасного суспільного буття в усьому світі, філософія, на ґрунті якої і виникла нова "філософія освіти".
"Філософія освіти", як обов'язковий для вивчення студентами спецкурс, забезпечує оволодіння знаннями і технологіями сучасної освітньої діяльності в умовах трансформації суспільства. Також в поле її функціонування входить обґрунтування аксіологічних та педагогічних передумов формування особистості, яка визначить своє місце в новому, динамічному, сучасному соціумі з метою самореалізації. Вивчення філософії освіти педагогами забезпечить:
o системне засвоєння матеріалу з усього кола філософських проблем, які виникають в освіті;
o цілісне осягнення генезису освіти як інституту в історичному контексті;
o визначення ролі та значення освіти в культурі суспільства;
o визначення образу-ідеалу нового типу особистості, аргументація його основних якостей.
Знання, отримані в процесі вивчення спецкурсу "Філософія освіти" зорієнтують студента-педагога на нові масштаби успішної педагогічної діяльності в закладах національної системи освіти та інших освітніх закладах.
ТЕМА ТИЧНИЙ ПЛАН
Модулі | Лекції (год.) | Практичні (год.) | Самостійне опрацювання (год.) |
Модуль І | |||
Тема 1 Філософія освіти: її роль та місце в системі філософського знання | 4 | 2 | 6 |
Тема 2 Філософське розуміння сутності освіти у історичному контексті | 4 | 2 | 6 |
Тема 3 Національні аспекти філософії освіти в Україні | 4 | 4 | 6 |
Модуль ІІ | |||
Тема 1 Науково-філософський спосіб сприйняття дійсності | 4 | 4 | 13 |
Тема 2 Духовні виміри людського буття. Загальнолюдські цінності | 4 | 4 | 14 |
Всього | 20 | 16 | 45 |
81 |
ТЕМА 1. Філософія освіти: її роль та місце в системі філософського знання
1. Актуальність "філософії освіти"
2. Поняття "філософія освіти", предмет і завдання
3. Основні методологічні концепції гуманітарного знання
4. Структура філософії освіти
ТЕМА 2. Філософське розуміння сутності освіти у історичному контексті
1. Виховання у Первісному суспільстві. Перші школи світової цивілізації
2. Феномен античної філософської школи
3. Філософсько-педагогічні погляди Сократа, Платона, Аристотеля та Демокріта