Міські (міст Києва і Севастополя, міст республіканського підпорядкування Автономної Республіки Крим та міст обласного підпорядкування) та районні ради можуть передбачати у відповідних бюджетах дотації вирівнювання бюджетам районів у містах, бюджетам сіл, селищ, міст районного підпорядкування та їх об'єднань, а також кошти, що передаються з цих бюджетів.
Верховна Рада Автономної Республіки Крим та відповідні ради можуть передбачати у відповідних бюджетах такі види міжбюджетних трансфертів:
субвенції на утримання об'єктів спільного користування чи ліквідацію негативних наслідків діяльності об'єктів спільного користування;
субвенції на виконання власних повноважень територіальних громад сіл, селищ, міст та їх об'єднань;
субвенції на виконання інвестиційних проектів;
інші субвенції.
Субвенції з Державного бюджету України на виконання інвестиційних проектів. Субвенції з Державного бюджету України на виконання інвестиційних проектів надаються з Державного бюджету України бюджету Автономної Республіки Крим, обласним бюджетам, бюджетам міст Києва та Севастополя з їх подальшим перерозподілом для бюджетів місцевого самоврядування.
Субвенції на виконання інвестиційних проектів надаються на засадах конкурентності між бюджетами місцевого самоврядування та передбачають фінансову участь бюджету отримувача субвенції у здійсненні програми чи проекту. Органи місцевого самоврядування, у яких середньорічний фактичний обсяг видатків на утримання бюджетних установ за три останні бюджетні періоди менший за обсяг, визначений згідно з фінансовими нормативами бюджетної забезпеченості, мають пріоритетне право на отримання субвенції на виконання інвестиційних проектів.
Основні засади надання субвенцій визначаються окремим законом, порядок та умови їх надання визначаються Кабінетом Міністрів України, а обсяг субвенцій на наступний бюджетний період визначається Законом про Державний бюджет України.
Порядок надання міжбюджетних трансфертів.
Дотація вирівнювання та субвенції з Державного бюджету України місцевим бюджетам перераховуються з рахунків Державного бюджету України органами Державного казначейства України бюджету Автономної Республіки Крим, обласним бюджетам, бюджетам міст Києва і Севастополя, міст республіканського підпорядкування Автономної Республіки Крим та міст обласного підпорядкування і районним бюджетам. Перерахування коштів, що передаються до Державного бюджету України з бюджету Автономної Республіки Крим, бюджетів міст Києва і Севастополя, бюджетів міст республіканського підпорядкування Автономної Республіки Крим та міст обласного підпорядкування, районних і обласних бюджетів, забезпечується відповідними органами Державного казначейства України.
Порядок перерахування дотації вирівнювання та субвенцій з Державного бюджету України місцевим бюджетам, коштів, що передаються до Державного бюджету України з місцевих бюджетів, а також порядок перерахування міжбюджетних
трансфертів між місцевими бюджетами визначаються Кабінетом Міністрів України і мають забезпечувати своєчасність, рівномірність, гарантованість та повноту перерахування трансфертів.
Висновки
1. Від ефективності бюджетного планування значною мірою залежить економічний і соціальний розвиток держави.
2. Чітке дотримання завдань, принципів і методів бюджетного планування — запорука ефективності бюджетних процесів.
3. Для підвищення ефективності бюджетних процесів в Україні доцільно започаткувати 3—5-річне бюджетне планування.
4. Механізм міжбюджетних трансфертів має:
¾ сприяти гармонійному соціально-економічному розвитку регіонів;
¾ враховувати заінтересованість місцевих органів влади;
¾ базуватись не лише на нинішньому економічному стані регіонів, а й враховувати потенційні можливості.
¾
Контрольні запитання і завдання
1. Дайте визначення терміна "бюджетне планування
2. У чому сутність основних юридичних актів, які регламентують бюджетне планування?
3. Назвіть основні програми економічного і соціального розвитку.
4. Охарактеризуйте завдання, принципи і методи бюджетного планування.
5. У чому сутність бюджетного прогнозування?
6. Назвіть види бюджетної класифікації, їх основні складові.
7. У чому сутність загального і спеціального фондів бюджетів?
8. Розкажіть про сутність та основні види міжбюджетних трансфертів.
Розділ 14. БЮДЖЕТНИЙ ПРОЦЕС ТА ЙОГО УЧАСНИКИ
14.1. Сутність бюджетного процесу
14.2. Учасники бюджетного процесу
14.3. Стадії бюджетного процесу на загальнодержавному рівні
І. Складання проекту бюджету
II. Розгляд та прийняття Закону про Державний бюджет
III. Виконання бюджету
IV. Підготовка та розгляд звіту про виконання бюджету
14.4. Стадії бюджетного процесу на місцевому рівні