8.1. Формування та розвиток аграрного ринку на Україні
Ситуація в аграрному секторі економіки, що склалася у різні за наслідками виробництва сільськогосподарської продукції 2002 і 2003 pp., виявила некомплектність ринкових перетворень у цій сфері. Реформування відносин власності, створення приватних господарських структур ринкового типу позитивно позначилися на стані галузі: починаючи з 2000 р. почало нарощуватися виробництво сільськогосподарської продукції, зросли продуктивність праці, кредитування та інвестування виробництва, сплата податків, суттєво скоротилася заборгованість з оплати праці, вдвічі підвищився її рівень.
Проте через відсутність організованого аграрного ринку ці позитивні зрушення мало вплинули на фінансовий стан галузі. Навіть у 2002 p., за достатньо високого врожаю зернових — основної прибуткової культури, фінансовий стан сільськогосподарських підприємств не тільки не поліпшився, а навпаки — погіршився. Якщо у 2000 р. рентабельність сільськогосподарського виробництва складала 9 %, у 2001 р. — 5 %, то у 2002 р. — 1,9 %. З'явилися негативні явища у сфері збуту продукції, підвищився рівень тінізації аграрного ринку, погіршилася структура продажу продукції, знизилися ціни.
Ще більшою мірою ускладнилася ситуація у 2003 p., коли через несприятливі погодні умови значно зменшився валовий збір зерна, зріс попит на нього, посилилися перекоси на ринку зерна і продуктів його переробки, деформувалися цінові пропорції, у т. ч. через некоректне адміністративне втручання.
У зв'язку з цим формування і забезпечення послідовного розвитку аграрного ринку стає одним з пріоритетних завдань уряду та Верховної Ради України, дальшої ринкової трансформації галузі. Організація прозорого аграрного ринку має розглядатися насамперед як один з інструментів оздоровлення фінансового стану сільського господарства, підвищення його інвестиційної привабливості, вирішення інших завдань економічного та соціального розвитку села.
Дефіцит продовольчої пшениці виникає в Україні ще рідше —раз на 20-25 років. Тим часом перевищення пропозиції зерна над попитом має місце кожні п'ять з шести років, а по пшениці — один рік з чотирьох.
Тому пріоритетним завданням в організації аграрного ринку є не стільки страхування від ризиків дефіциту зерна (яке не виключається), скільки розробка стратегії ефективного використання його надлишків, а саме переробки, використання на фураж, розширення внутрішнього ринку, пошуку стабільних зовнішніх ринків збуту. Стратегія розвитку і регулювання аграрного ринку має орієнтуватися як на страхування ризиків неврожаю, так і на активне просування зерна на ринки збуту.
Регулювання товаропотоків сільськогосподарської продукції, її пропозиції та попиту на ринку має включати проведення резервних, інтервенційних, заставних та регіональних закупівель і продаж продовольчих ресурсів з цих запасів. Вітчизняний досвід свідчить, що такі закупівлі є ефективними як у високоврожайні, так і в менш сприятливі роки. Зокрема, резервні закупівлі успішно використовувалися у 1998-1999 pp., регіональні — у 1999-2001 pp. У 2002 р. регіональні закупівлі зменшилися проти 2001 р. майже у 2 рази. Заставні та інтервенційні операції використовувалися поки що в малих обсягах, причому інтервенційні — тільки у 2003 р. В окремі роки спостерігалася шкідлива практика "проїдання" раніше накопичених державних резервів зерна без адекватного закладення його з нового врожаю. У 2000-2002 pp. було зарезервовано найменші обсяги зібраного продовольчого зерна, а у 2000 р. з резервів було використано у 6 разів більше від закладеного.
Таблиця 8.1
Динаміка державного резерву продовольчого зерна
Показники | 1998 р. | 1999 р. | 2000 р. | 2001 р. | 2002 р. |
Зібрано зерна, тис. т. | 16000 | 14500 | 11200 | 23100 | 22100 |
Закладено зерна в резерв, тис. т | 1013 | 1538 | 147 | 257 | 187 |
Закладено до зібраного, % | 6,3 | 10,6 | 1,3 | 1,1 | 0,8 |
Реалізовано зерна в резерву, тис. т. | 1578 | 1181 | 876 | 225 | 209 |
Реалізовано до закладеного, % | 155,8 | 76,8 | 594,2 | 87,5 | 112,2 |
Перед Міністерством аграрної політики України та органами виконавчої влади на місцях стоїть завдання забезпечити:
• вирівнювання обсягів продажу продукції на ринку, кон'юнктури пропозицій, попиту і цін;
• створення і підтримки здорового конкурентного середовища на аграрному і продовольчому ринках;
• щорічне складання звітних та прогнозних балансів по видах продукції та застосування різних способів корегування попиту і пропозиції, їхньої оптимізації та збалансування;
• оперативний контроль і аналіз поточних балансів надходження та використання продукції, їхньої відповідності прогнозним параметрам та здійснення заходів щодо регуляторного впливу на розходження і відхилення.
8.3. Міжнародна інтеграція вітчизняного аграрного ринку
8.4. Класифікація та асортимент хлібобулочних виробів
8.4.1. Хліб
8.4.2. Булочні вироби
8.4.3. Здобні хлібобулочні вироби
8.4.4. Бубличні вироби, хлібна соломка і хлібні палички
8.4.5. Сухарні вироби і хлібні хрусти
8.5. Показники якості, дефекти та хвороби хлібобулочних виробів
8.6. Пакування, транспортування, приймання, зберігання і реалізація хлібобулочних виробів