Не пізніше ніж через п'ять днів після подання Кабінетом Міністрів проект закону про Державний бюджет України до Верховної Ради міністр фінансів України представляє його на пленарному засіданні Верховної Ради України. За результатами обговорення проекту закону Верховна Рада може відхилити його в разі невідповідності Бюджетному кодексу та Основним напрямам бюджетної політики на наступний рік.
Проект закону про Державний бюджет України може пройти три читання. Після прийняття до розгляду представленого проекту закону про Державний бюджет України не пізніше 1 жовтня розглядається народними депутатами України, а також у комітетах, депутатських фракціях і групах Верховної Ради України. Комітети Верховної Ради України формують свої пропозиції до проекту закону про Державний бюджет і передають їх до Комітету Верховної Ради України з питань бюджету та призначають представників для участі в роботі даного бюджету.
Не пізніше 15 жовтня Комітет Верховної Ради України з питань бюджету спільно з уповноваженими представниками Кабінету Міністрів України розглядає пропозиції до проекту закону і готує висновки та пропозиції. Верховна Рада України приймає проект закону про Державний бюджет у першому читанні не пізніше 20 жовтня року, що передує плановому.
Після прийняття проекту закону про Державний бюджет України у першому читанні Кабінет міністрів у двотижневий термін готує і подає не пізніше 3 листопада доопрацьований відповідно до Бюджетних висновків Верховної Ради проект бюджету України.
При розгляді проекту закону про Державний бюджет у другому читанні пропозиції народних депутатів України, комітетів Верховної Ради, депутатських груп і фракцій щодо його змін не розглядаються, крім висновків Комітету Верховної Ради України з питань бюджету щодо розгляду проекту закону про Державний бюджет. Друге читання проекту закону про Державний бюджет України завершується не пізніше 20 листопада року, що передує плановому. При цьому загальний обсяг дефіциту (профіциту), доходів і видатків державного бюджету України на наступний бюджетний період, обсяг між бюджетних трансфертів та інші положення, необхідні для формування місцевих бюджетів, повинні бути прийняті у другому читанні в обов'язковому порядку і не підлягають розгляду у третьому читанні.
У третьому читанні Верховна Рада України проводить голосування за пропозиціями Комітету Верховної Ради України з питань бюджету щодо статей проекту закону про Державний бюджет України, які не були прийняті у другому читанні, та за проектом в цілому. Закон про Державний бюджет України приймається Верховною Радою України до 1 грудня року, що передує плановому.
Якщо до початку нового бюджетного періоду закон про Державний бюджет України не набрав чинності, Кабінет Міністрів має право здійснювати витрати державного бюджету з такими обмеженнями:
- витрати державного бюджету можуть здійснюватися лише на цілі, які визначені в законі про Державний бюджет України на попередній бюджетний період і одночасно передбачені в проекті закону про Державний бюджет на наступний бюджетний період;
- щомісячні видатки Державного бюджету України не можуть перевищувати 1/12 обсягу видатків попереднього державного бюджету;
- до прийняття закову про Державний бюджет на поточний бюджетний період проводити капітальні видатки забороняється, крім випадків, пов'язаних з уведенням воєнного чи надзвичайного стану, оголошенням окремих місцевостей зонами надзвичайної екологічної ситуації.
Виконання бюджету полягає у мобілізації запланованих доходів і фінансуванні передбачених видатків. Організація виконання бюджету покладається на Кабінет Міністрів, оперативна робота ведеться Міністерством фінансів і Державним казначейством. Бюджетний період (бюджетний рік) в Україні збігається з календарним роком, тобто розпочинається 1 січня і закінчується 1 грудня.
Касове виконання державного бюджету в Україні здійснюється Державним казначейством, яке підпорядковане Міністерству фінансів України. Казначейство має Єдиний казначейський рахунок (ЄКР) у Національному банку України та його регіональних управліннях і через них провадить усі операції розпорядників коштів державного бюджету, забезпечує чіткий контроль за надходженням коштів до бюджету та їх використанням. У разі, коли в ході виконання бюджету рівень дефіциту бюджету перевищує встановлений або виникає значне зниження надходжень від дохідних джерел, Верховна Рада України за пропозицією Кабінету Міністрів України приймає рішення про запровадження пропорційного скорочення бюджетних видатків (на 5, 10, 15 %), що затверджені, щомісячно за всіма статтями бюджету до кінця бюджетного року. Цей механізм називається секвестром бюджету.
Складання, розгляд і затвердження звіту про виконання бюджету є завершальною ланкою бюджетного процесу. Доповідь за звітом про виконання державного бюджету робиться на засіданні Верховної Ради міністром фінансів. Щодо звіту приймається постанова про його затвердження (до 1 травня наступного за бюджетним року), після чого він публікується в засобах масової інформації у двотижневий строк.
Завдання для практичних занять та самостійної роботи студента
Розділ 7. Доходи і видатки державного бюджету
7.1. Державний бюджет України. Бюджетна класифікація
7.2. Склад і структура доходів Державного бюджету України
7.3. Склад і структура видатків Державного бюджету України
7.4. Регулювання бюджетних відносин
Завдання для практичних занять та самостійної роботи студента
Розділ 8 Податки і податкова система
8.1. Історія розвитку податків