За особливостями морфологічних форм займенники поділяються на дві групи.
До першої групи належать особові займенники першої й другої особи я, ти, зворотний займенник себе, які відмінюються за іменною відміною.
До д р у г о ї групи належать усі інші займенники, які відмінюються *а займенниковою відміною.
ІМЕННЕ ВІДМІНЮВАННЯ ЗАЙМЕННИКІВ:
ОСОБОВИХ і | ЗВОРОТ | 'НОГО СЕБЕ | |||
Одн и на | Множина | ||||
н. | я | ти | - | ми | ви |
р. | мене | тебе | себе | нас | вас |
д. | мені | тобі | собі | нам | вам |
3. | мене | тебе | себе | нас | вас |
о. | мною | тобою | собою | нами | вами |
м. | (на) мені | тобі | собі | (на) нас | вас |
ВІДМІНЮВАННЯ ОСОБОВО-ВКАЗІВНИХ ЗАЙМЕННИКІВ
Одн и на | Множина | ||
н. | він воно | вона | вони |
р. | його (нього) | її (неї) | їх (них) |
д. | йому | їй | їм |
3. | його (нього) | ЇЇ (неї) | їх (них) |
о. | ним | нею | ними |
м. | (на) ньому (нім) | (на) ній | (на) них |
ЗАЙМЕННИКОВЕ ВІДМІНЮВАННЯ
Відмінювання вказівного займенника цей (це, ця)
Відмінювання вказівного займенника той (те, та)
Відмінювання присвійного займенника мій (моє, моя)
Відмінювання означального займенника весь (все, вся)
Однина | М н ож и н а | |||||||||||
чоловічий рід середній рід | жіночий рід | для всіх родів | ||||||||||
н. | цей це | ця | ці | |||||||||
р. | цього | цієї | цих | |||||||||
д. | цьому | цій | цим | |||||||||
3. | Н. або Р це | цю | Н. або Р. | |||||||||
0. | цим | цією | цими | |||||||||
М. | (на) цьому (цім) | (на) цій | (на) цих | |||||||||
Одн и на | М н ожи н а | |||||||||||
чоловічий рід | середній рід жіночий рід для всіх родів | |||||||||||
Н. той | те та | ті | ||||||||||
Р. того | тієї (тої) | тих | ||||||||||
Д. тому | тій | тим | ||||||||||
3. Я або Р. | те ту | Н. або Р. | ||||||||||
0. тим | тією (тою) | тими | ||||||||||
М. (на) тому (тім) (на) тій | (на) тих | |||||||||||
Однина | М н ож и н а | |||||||||||
чоловічий рід середній рід | жіночий рід | для всіх родів | ||||||||||
Н. мій моє | моя | мої | ||||||||||
Р. мого | моєї | моїх | ||||||||||
Д. моєму | моїй | моїм | ||||||||||
3, Н. або Р. моє | мою | Н. або Р. | ||||||||||
О. моїм | моєю | моїми | ||||||||||
М. (на) моєму (моїм) | (на) моїй | (на) моїх | ||||||||||
Од н и н а | Множина | |||||||||||
чоловічий рід середній рід | жіночий рід | для всіх родів | ||||||||||
Н. весь (увесь, ввесь) все | вся (уся) | всі (усі) | ||||||||||
Р" всього | всієї | всіх | ||||||||||
Д- всьому | всій | всім | ||||||||||
3. Н. або Р. все | всю | Н. або Р | ||||||||||
0, всім | всією | всіма | ||||||||||
М. (на) всьому (на всім) | (на) всій | (на) всіх | ||||||||||
6. Перехід різних частин мови в займенники (прономіналізація)
Перехід різних частин мови в займенники називають и р о н о м і її а л і з а ц і г ю . (Прономіналізація - від. лат. займенник.)
Повністю переходить у займенники лише незначна кількість слів.
Числівники один, другий, їх прономіналізація найчастіше спостерігається в усталених зворотах: один одному, один другому та ін. Наприклад: Рік працювали на одному підприємстві і не зустрічали один одного,
Прономіналізація числівника один виявляється в пестливо-зменшувальних формах: ...одно-однісіньке під тином сидить собі в старій ряднині (Т. Шевченко). Тут одно-однісіньке означає саме-самісіньке; у поєднанні із заперечною підсилюючою часткою ні, шо виступає в значенні заперечних займенників ніхто, жоден, ніякий: ні один (ніхто) не відставав у поході.
З прикметників і дієприкметників у значенні займенників найчастіше виступають такі слова: окремий, відомий, цілий, повний, різний, даний, останній, різноманітний, перший-ліпший. Наприклад: У вихідний ми цілий день спілкувалися з природою.
Тут слово цілий в обох реченнях вжите в значенні весь.
Втратили своє лексичне значення і перейшли в розряд займенників деякі іменники: факт, річ, справа, діло, чоловік,людина. Наприклад: Давайте нам побільше тканини; колір - діло другорядне.
У функції особових займенників першої й другої особи однини та множини вживаються словосполучення наш брат, ваш брат, ваша сестра. Наприклад: Знаємо ми вашого брата.
7. Вибір слова
Грати роль. Відігравати роль. Грати роль - так кажуть про роботу актора. Відігравати роль - мати значення (В його житті книга відіграла неабияку роль).
їх обов'язки. їхні обов'язки. Займенник їх є родовим або знахідним відмінком множини від займенника вони (Керівник підприємства пояснює їх обов'язки). Цей займенник виступає й у функції присвійного займенника, тотожного до займенника їхній (їхня доброзичливість заспокоїла нас). Нині в художній літературі, в діловому мовленні перевага надається займеннику їхній.
Мотив. Мотивація. Мотив - підстава для певних дій (Релігійні мотиви у творчості і. Франка). Мотивація - сукупність мотивів, обгрунтування (Недостатня увага до мотивації поведінки учня).
Презентація. Репрезентація. Ці іншомовні слова часто вживаються у мові сучасних засобів масової інформації, книжних текстах, у розмові. Слово презентація набуло значення (урочисте представлення, свято, відкриття) і розширило свою сполучність з іменниковими назвами, позначаючи разом святкову подію, урочисте відкриття, представлення чого-небудь, напр., виставки, видання, книжки. Репрезентувати означає: виступати представником когось, чогось, відбивати виразні особливості чогось, виражати погляди когось.
Навчальний. Учбовий. Мовна практика не засвідчує словаче (учбовий). Закономірним в український мові є слово навчальний (той, що стосується навчання, пов'язаний з ним): навчальний підручник, навчальна програма, навчальний рік. навчальний корпус, навчальний автомобічь, навчачьна передача.
1. Правопис географічних назв у ділових паперах
2. Накладна
3. Правопис часток
ПРАВОПИС ЧАСТКИ НЕ
ПРАВОПИС ЧАСТКИ НІ
4. Вибір слова
ЗАНЯТТЯ ДВАДЦЯТЕ
1. Джерела української фразеології
2. Доповідь