Схема 1. Елементи екологічного менеджменту
Принцип перший: Зобов’язання і політика
Організація повинна визначити свою екологічну політику і забезпечити виконання зобов’язань по відношенню до функціонування EMS.
Принцип другий: Планування
Організація повинна розробити план (програму) досягнення цілей і виконання завдань екологічної політики.
Принцип третій: Реалізація
Для ефективної реалізації екологічної програми організація повинна визначити і вишукати можливості і механізми, необхідні для досягнення цілей і виконання завдань екологічної політики.
Принцип четвертий: Оцінка і вимір
Організація повинна забезпечити необхідну оцінку, моніторинг і вимір екологічних показників своєї діяльності.
У цьому сенсі систему екологічного менеджменту варто розглядати як організуючу структуру, що повинна знаходитися під постійним спостереженням.
Принцип п’ятий: Перевірка і поліпшення
Організація повинна перевіряти і постійно поліпшувати свою систему екологічного менеджменту.
6.3. Стан екологічного менеджменту в Україні
Кожна держава піклується про збереження й ощадливе використання і відтворення природних ресурсів, працює над вирішенням протиріччя між потребами суспільства і можливостями природи, займається екологічною освітою і вихованням своїх громадян. Уряди країн виступають як представники народу чи агенти по управлінню охороною природного середовища. В Україні питаннями управління охороною природного середовища займаються державні, законодавчі, виконавчі і судові гілки влади. Конституцією України законодавчі функції з питань охорони природи покладені на Парламент, що здійснює право власності на землю і її надра, ліси, води, рослинний і тваринний світ і інші природні ресурси, розробляє й вдосконалює моніторинг окремих частин біосфери, визначає державну екологічну політику і міжнародне співробітництво в сфері використання ресурсів і охорони навколишнього середовища, здійснює контроль за виконанням природоохоронного законодавства.
Прийняті такі закони і кодекси з основних питань природокористування, збереження і відтворення, а також охорони природи.
Так, у 1995 р. - Закон про охорону атмосферного повітря (Додаток 11),
У 1990 р. - Земельний Кодекс,
У 1991 p. - Закон про земельну реформу,
У 1991 р. - Закон про охорону навколишнього природного середовища,
У 1992 р. - Закон про охорону здоров’я народу,
У 1992 р. - Кодекс про надра і переробку мінеральної сировини,
У 1993 р. - Лісовий, водний, кодекси і Закон про охорону, використання і відтворення тваринного світу.
Урядом покладені обов’язки з охорони окремих частин біосфери на міністерства і державні комітети.
Міністерство освіти і науки, Національна Академія Наук керують питаннями впровадження у виробництво передової техніки і технологій в галузі природокористування, збереження і відтворення, а також захисту природних ресурсів.
Міністерство екології і біоресурсів користується правом підвідомчого управління і контролю за діяльністю міністерств і відомств, підприємств і організацій в сфері охорони навколишнього середовища. Міністерство геологи й охорони надр відповідає за охорону мінерально-сировинних ресурсів, регулює використання й охорону підземних вод.
Комітет охорони здоров’я здійснює відомчий контроль за станом природного середовища з огляду охорони здоров’я громадян.
Міністерство сільського господарства здійснює відомчий контроль за дотриманням Земельного Кодексу, використанням хімічних засобів захисту рослин і мінеральних добрив.
Міністерство внутрішніх справ веде нагляд за дотриманням правил охорони атмосферного повітря і водних джерел транспортним засобами і землерийною технікою.
Комітет з водного господарства контролює дотримання вимог Водного Кодексу, відповідає за стан охорони водних ресурсів від забруднення, засмічення і виснаження.
Комітет з гідрометеорології забезпечує охорону атмосферного повітря від забруднення, проводить фізичне спостереження за станом повітря, водойм і поверхні ґрунту.
Вищий нагляд за точністю й однаковим, а також неухильним дотриманням природоохоронного законодавства всіма міністерствами, відомствами, підприємствами й організаціями, контролюючими органами, посадовими особами і громадинами покладений на Генерального прокурора України і підлеглих йому територіальних і природоохоронних прокурорів.
Закон про навколишнє природне середовище встановлює дисциплінарну, матеріальну, адміністративну її кримінальну відповідальність за порушення природоохоронного законодавства, заподіяння шкоди навколишньому середовищу або створення реальної загрози від його заподіяння.
Залучення до відповідальності не звільняє винних від відшкодування заподіяної шкоди навколишньому середовищу.
6.4. Міжнародний підхід до екологічного менеджменту
РОЗДІЛ 7. СИСТЕМА ЕКОЛОГІЧНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
7.1. Історичні корені і хронологія розвитку Поняття ISO та EMAS
7.2. Визначення екологічного менеджменту з позицій міжнародних стандартів
7.3. Перспективи розвитку екологічного менеджменту в Україні
РОЗДІЛ 8. МЕТОДОЛОГІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ЕКОЛОГІЧНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ
8.1. Мета і завдання екологічного менеджменту як наукової дисципліни, її зв’язок з іншими дисциплінами
8.2. Системний підхід у дослідженні екологічного менеджменту
8.3. Поняття сталого розвитку. Критерії та принципи. Екологічна домінанта сталого розвитку