4.4.1. Види забруднень від автотранспорту
Автотранспорт є вагомим джерелом забруднення навколишнього середовища. Найбільше забруднення атмосферного повітря надходить від енергетичних установок, що працюють на вуглеводному паливі (бензин, дизельне паливо, мазут, вугілля природний газ і інші). Кількість забруднення визначається обсягом палива, що спалюється, і організацією процесу згоряння. Основними джерелами забруднення атмосфери є транспортні засоби з двигунами внутрішнього згоряння (ДВЗ). Частка забруднення атмосфери від газотурбінних рухових установок (ГТРУ) і ракетних двигунів (РД) поки незначна, оскільки їхнє застосування в містах і промислових центрах обмежено. У місцях активного використання ГТРУ і РД (аеродроми, дослідні станції, стартові майданчики). Забруднення, що надходять в атмосферу від цих джерел, стоять на рівні з забрудненнями від ДВЗ і ТЕС, що обслуговують ці об'єкти.
Таблиця 4.1 Компоненти відпрацьованих газів
Основні компоненти, що викидаються в атмосферу при спалюванні різних видів палива в двигунах усіх видів, - нетоксичні діоксид вуглецю (С02) і водяна пара (Н20). Однак, крім них в атмосферу викидаються і шкідливі речовини, такі як оксид вуглецю, оксиди сірки, азоту, сполуки свинцю, сажа, вуглеводні, у тому числі канцерогенний бензопірен (С20Н12), незгорілі частки палива і т.п.
4.4.2 Наземний транспорт
Автотранспорт є джерелом забруднення атмосфери. Кількість автомашин невпинно росте, особливо у великих містах; а разом з цим росте валовий викид шкідливих продуктів в атмосферу.
Токсичними викидами ДВЗ є гази відпрацьовані і картерні гази, пари палива з карбюратора і паливного бака. Основна частка токсичних домішок надходить в атмосферу від ДВЗ з відпрацьованими газами. З картерними газами і парами палива в атмосферу надходить - 45% СпНп від їхнього загального викиду.
Дослідження сполуки відпрацьованих газів ДВЗ показують, що в них міститься кілька десятків компонентів, основні з яких наведені в таблиці 4.1.
Діоксид сірки (S02) утворюється у відпрацьованих газах, шо відпрацювали, у тому випадку, коли сірка міститься у вхідному паливі (дизельне паливо).
Аналіз даних, наведених у таблиці 4.1 показує, що найбільшою токсичністю володіють вихлопи карбюраторних ДВЗ за рахунок більшого викиду CO, N0X, CnHm і ін. Дизельні ДВЗ викидають у великих кількостях сажу, яка у чистому вигляді не токсична. Однак, частки сажі несуть на своїй поверхні токсичні речовини, у тому числі і канцерогенні. Сажа може тривалий час знаходитися в зваженому стані в повітрі, збільшуючи тим самим час впливу токсичних речовин на людину.
Кількість шкідливих речовин, що надходять в атмосферу в складі відпрацьованих газів, залежить від загального технічного стану автомобілів і особливо від двигуна-джерела найбільшого забруднення. Так, при порушенні регулювання карбюратора викиди CO збільшуються в 4 - 5 разів.
Застосування етильованого бензину, що вміщує сполуки свинцю, викликає забруднення атмосферного повітря дуже токсичними сполуками свинцю. Близько 70% свинцю, доданого до бензину з етиловою рідиною, потрапляє в атмосферу з відпрацьованими газами, з них 30% осідає на землі відразу, а 40% залишається в атмосфері. Один вантажний автомобіль середньої вантажопідйомності виділяє 2,5 - 3 кг. свинцю в рік. Концентрація свинцю в повітрі залежить від вмісту свинцю в бензині:
Вміст свинцю в бензині, г./л..................... 0,15 0,20 0,25 0,50.
Концентрація свинцю в повітрі, мкг./м3............. 0,40 0,50 0,55 1,00.
Виключити надходження високотоксичних сполук свинцю в атмосферу можна заміною етильованого бензину на неетильованого, що давно практикується у великих містах ряду країн Західної Європи.
Валові викиди шкідливих речовин автомобільним транспортом Росії (тоді ще СРСР) наведені в таблиці 4.2.
Таблиця 4.2 Валові викиди шкідливих речовин, млн. т./рік
Автомобілі: | 1960 р. | 1970 р. | 1980 р. | 1990 |
Вантажні | 9,05 | 18,99 | 30,63 | 41,82 |
Легкові | 0,82 | 1,3 | 4,23 | 12,91 |
Автобуси | 0,65 | 2,1 | 4,16 | 8,56 |
Усього: | 10,52 | 22,39 | 39,02 | 54,04 |
Світовим парком автомобілів із ДВЗ щорічно викидається, млн. т.:
оксиду вуглецю — 260;
летучих вуглеводнів — 40;
оксидів азоту — 20.
Частка участі автомобільного транспорту в забрудненні атмосферного повітря великих міст світу наведена нижче і складає, %:
Міста | Вуглеводні | Оксид вуглецю | Оксид азоту |
Москва Ст.-Петербург Токіо Нью-Йорк | 96,3 88,1 99,0 97,0 | 32,6 31,7 33,0 31,0 | 64,4 79,0 95,0 63,0 |
У деяких містах концентрація СО протягом коротких періодів досягає 200 мг./м3 і більше, при нормативних значеннях максимально припустимих разових концентрацій 40 мг./м1 (США) і 10 мг./м3 (Росія).
4.4.3. Авіація і ракетоносії
4.4.4. Негативні впливи автотранспорту на навколишнє середовище
4.4.4.1. Шумовий вплив
4.4.5. Міри по захисту від забруднень автотранспорту
4.4.5.1 Зниження викидів від автотранспорту
4.4.5.2. Захист від шуму
4.5. Проблема відходів
4.5.1. Класифікація відходів
4.5.1.1. Відходи споживання