Учасниками бюджетного процесу є органи та посадові особи, наділені бюджетними повноваженнями.
Бюджетними повноваженнями визнаються права й обов'язки учасників бюджетних правовідносин.
Можна виділити три групи органів, що беруть участь в бюджетному процесі.
Органи законодавчої та виконавчої влади. До цієї категорії відносять Верховну Раду України, яка є провідним органом в управлінні бюджетом, ради депутатів, які виступають провідними органами в управлінні місцевими бюджетами, та органи виконавчої влади (Кабінет Міністрів України (КМУ), державні адміністрації, виконані органи місцевих рад), які забезпечують підготовку проекту відповідного бюджету і його виконання.
Січень | Затвердження розпису Державного бюджету України | |
Лютий | Визначення переліку статистичних показників, необхідних для обрахунку міжбюджетних трансфертів | |
Березень | Збір статистичної інформації для визначення коригуючих коефіцієнтів та розрахунку міжбюджетних трансфертів | |
Квітень | Розроблення пропозицій проекту | До 1.01 Національний банк України подає до Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України проект основних засад грошово-кредитної політики та проект кошторису |
Травень | Державного бюджету України | Не пізніше 1.01 - подання річного звіту про виконання закону про Державний бюджет України; розгляд Верховною Радою звіту про виконання закону про Державний бюджет України; розгляд основних макропоказників економічного і соціального розвитку України; аналіз виконання бюджету у поточному бюджетному періоді; оцінка обсягу фінансування бюджету; складання пропозицій проекту державного бюджету України; не пізніше, ніж за чотири дні до початку проведення парламентських слухань з питань бюджетної політики Кабінет Міністрів України подає до Верховної Ради України проект "Основних напрямків бюджетної політики на наступний бюджетний період" |
Червень | Визначення основних напрямів бюджетної політики | пізніше 1.01 - парламентські слухання з питань бюджетної полі гаки (з доповіддю про основні напрямки бюджетної політики на назтупний бюджетний період виступає Прем'єр-міністр України або за його дорученням Міністр фінансів України); схвалення основних напрямків бюджетної політики на наступний бюджетний період |
Продовження табл. 2.2
Липень | Складання проекту Державного бюджету України | Інструкції щодо підготовки бюджетних запитів; розроблення бюджетних запитів, аналіз бюджетних запитів, включення бюджетного запиту до пропозиції проекту Державного бюджету України |
Серпень | Подання проекту закону про Державний бюджет України Кабінету Міністрів України; обґрунтування особливостей міжбюджетних взаємовідносин; не пізніше 15 - оприлюднення законів, які впливають на формування дохідної та видаткової частини бюджетів | |
Вересень | Розгляд проекту Державного бюджету КМУ | Схвалення проекту закону Кабінетом Міністрів України; не пізніше 15.09 - подання проекту закону з відповідними матеріалами Верховній Раді України; не пізніше 20.09 - представлення проекту закону на пленарному засіданні Веховної Ради України; не пізніше 22 числа - опублікування проекту закону в газеті "Урядовий кур'єр" |
Жовтень | Розгляд та прийняття Державного бюджету України Верховною Радою України | Не пізніше 1.10 - розгляд проекту закону в комітетах, депутатських фракціях та групах Верховної Ради України та подання пропозицій до Комітету з питань бюджету; не пізніше 15.10 - розгляд Комітетом з питань бюджету спільно з уповноваженими представниками Кабінету Міністрів пропозицій до проекту закону та підготовка висновків і пропозицій до нього; розгляд проекту закону про Державний бюджет України в першому читанні; не пізніше 20.10 - прийняття проекту закону в першому читанні; підготовка проекту закону до другого читання |
Органи нефінансового профілю
Державне казначейство України
Державна контрольно-ревізійна служба України
Розпорядники бюджетних коштів
Розділ 3. Бюджетне планування
3.1. Сутність бюджетного планування
3.2. Організація бюджетного планування
Розділ 4. Виконання бюджету
4.1. Поняття та принципи виконання бюджету