План
14.1. Форми, типи і методи організації виробництва.
14.2. Потоковий метод організації виробництва.
14.3. Партіонний та індивідуальний методи організації виробництва.
14.4. Організація виробництва в допоміжних і обслуговувальних підрозділах підприємства.
14.5. Характеристика та основні групи показників якості продукції.
14.1. Форми, типи і методи організації виробництва
Організація виробництва є системою заходів, спрямованих на раціональне поєднання праці з речовинними елементами виробництва, знаряддями і предметами праці. Ця система заходів, крім того, спрямована на оптимальне поєднання виробничих процесів між собою в просторі й часі і на цій основі - на підвищення ефективності виробництва. Розрізняють форми організації суспільного виробництва, типи організації виробництва та методи організації виробничих процесів.
До форм організації виробництва в цілому належать концентрація, спеціалізація, кооперація і комбінування. Концентрація є процесом зосередження виготовлення продукції на обмеженій кількості підприємств і в їхніх виробничих підрозділах. Рівень концентрації залежить, передусім, від обсягу випуску продукції, величини одиничної потужності машин, агрегатів, апаратів, технологічних установок, кількості однотипного устаткування, розмірів і числа технологічно однорідних виробництв. Для вимірювання рівня концентрації використовуються показники обсягу продукції, чисельності працівників, а в окремих галузях - вартості основних фондів.
Під спеціалізацією розуміється зосередження на підприємстві і в його виробничих підрозділах випуску однорідної, однотипної продукції або виконання окремих стадій технологічного процесу. Розрізняють технологічну, предметну та подетальну спеціалізацію. Технологічна спеціалізація - відособлення підприємств, цехів і ділянок з метою виконання певних операцій або стадій виробничого процесу (наприклад, прядильні, ткацькі і обробні фабрики в текстильній промисловості). Предметна спеціалізація передбачає концентрацію виробництва на підприємстві (в цеху) повністю готових видів продукції (наприклад, мотоциклів, велосипедів, хлібопродуктів тощо). Подетальна спеціалізація є різновидом предметної, заснована на виробництві окремих деталей і частин готової продукції (моторів, підшипників тощо).
У практиці діяльності підприємств часто поєднуються всі форми спеціалізації: заготівельні цехи і дільниці побудовані за технологічною ознакою, обробні - за детальною, складальні - за предметною. Для вимірювання рівня спеціалізації підприємств і його підрозділів використовуються такі показники: частка основної (профільної) продукції в загальному обсязі виробництва; кількість груп, видів і типів виробів, які випускаються підприємством; частка спеціалізованого устаткування в загальному його парку; кількість найменувань деталей, які обробляються на одиниці устаткування; кількість операцій, що виконуються з розрахунку на одиницю устаткування, тощо.
Передумовами підвищення рівня спеціалізації є стандартизація, уніфікація і типізація процесів. Стандартизація встановлює суворі норми якості, форми та розміри деталей, вузлів, готової продукції. Вона створює передумови для обмеження номенклатури продукції, яка випускається, та збільшення масштабів її виробництва. Уніфікація припускає скорочення існуючого різноманіття в типах конструкцій, формах, розмірах деталей, заготовок, вузлів, матеріалів і вибір з них найбільш технологічно та економічно доцільних. Типізація процесів полягає в обмеженні різноманітності виробничих операцій, розробленні типових процесів для груп технологічно однорідних деталей. Проте слід мати на увазі, що реалізація розглянутих передумов спеціалізації не повинна погіршувати споживчих властивостей готової продукції, зменшувати попиту на неї.
В умовах конкуренції в ряді випадків привабливішою для підприємства є диверсифікація виробництва, яка допускає різноманітність сфер діяльності за рахунок розширення номенклатури продукції. Спеціалізація на випуску обмеженого асортименту продукції, орієнтованого на задоволення чітко визначених потреб ринку, властива відносно невеликим за розмірами підприємствам.
Кооперація передбачає виробничі зв'язки підприємств, цехів, ділянок, які спільно беруть участь у виробництві продукції. В її основі лежить подетальна і технологічна форми спеціалізації. Внутрішньозаводська кооперація виявляється в передачі напівфабрикатів з одних цехів в інші, в обслуговуванні основних підрозділів допоміжними. Вона сприяє повному завантаженню виробничих потужностей і ліквідації "вузьких місць", забезпечує поліпшення результатів діяльності підприємств у цілому. До основних показників, що характеризують рівень кооперації, належать: частка деталей і напівфабрикатів, отриманих по кооперованих постачаннях, у загальному обсязі продукції, яка випускається; кількість підприємств, що кооперуються з даним підприємством; частка деталей і напівфабрикатів, які поставляються на сторону, тощо.
Комбінування - це з'єднання на одному підприємстві виробництв, іноді різногалузевих, але тісно пов'язаних між собою. Комбінування може мати місце:
o на базі поєднання послідовних стадій виготовлення продукції (текстильні, металургійні й інші комбінати);
o на основі комплексного використання сировини (підприємства нафтопереробної, хімічної промисловості);
o при виділенні на підприємстві підрозділів з перероблення відходів (підприємства лісової, шкіряної й інших галузей промисловості).
Показниками, які характеризують рівень комбінування, є кількість і вартість продуктів, які одержуються з вихідної сировини, що переробляється на комбінаті; частка сировини і напівфабрикатів, які переробляються в подальший продукт на місці їх отримання (наприклад, чавуну в сталь, сталі в прокат); частка побічної продукції в загальному обсязі продукції комбінату тощо.
Організація виробництва на підприємстві - форма одиничного розподілу праці. Розрізняють такі рівні організації виробництва на підприємстві:
1) організація виробництва на робочому місці - оптимальне поєднання засобів праці, предметів праці, робочої сили;
2) внутрішньо цехова організація праці - пов'язана з організацією праці на дільницях та організацією праці між дільницями;
3) міжцехова організація виробництва - організація виробничих процесів, які виконуються цехами, спрямована на функціонування їх як єдиного цілого.
Виділяють три види організації виробництва:
o по елементний - усі елементи виробничого процесу повинні відповідати один одному, що є вихідним моментом його організації;
o просторовий - пов'язаний з певним рівнем організації цехів і ділянок та відповідним рівнем виробничої структури підприємства;
o часовий розріз організації виробництва - оптимальне поєднання в часі початку і закінчення окремих виробничих процесів, пов'язаних між собою.
Ступінь спеціалізації і масштаб випуску продукції визначають тип організації виробництва, а ступінь дотримання основних принципів раціональної організації виробничого процесу характеризує метод організації виробництва. Розрізняють такі методи організації виробничого процесу:
o потоковий;
o партіонний;
o індивідуальний.
Крім методів організації виробничого процесу потрібно розрізняти тип організації виробництва, до яких належать:
o масове;
o серійне;
o одиничне виробництво.
Між методами організації виробничого процесу і типом організації виробництва існує взаємозв'язок:
o масовому типу організації виробництва відповідає потоковий метод;
o в умовах широкої номенклатури продукції, яка випускається, використовується серійний тип організації виробництва, якому відповідає партіонний метод. Серійний тип має три градації: велико-серійне, середньо серійне і дрібносерійне виробництво;
o одиничному типу організації виробництва відповідає індивідуальний метод.
Найбільш економічний - масовий тип з потоковим методом організації виробництва. Найпоширеніший - серійний тип і партіонний метод організації виробництва.
14.3. Партіонний та індивідуальний методи організації виробництва
14.4. Організація виробництва в допоміжних і обслуговувальних підрозділах підприємства
14.5. Характеристика та основні групи показників якості продукції
Функціональні показники
Ресурсозберігальні показники
Природоохоронні показники
ТЕМА 15. ВИТРАТИ НА ВИРОБНИЦТВО ТА РЕАЛІЗАЦІЮ ПРОДУКЦІЇ
15.1. Поняття про витрати і класифікація витрат підприємства
Поняття про витрати