Питання для теоретичної підготовки
21.1. Виробнича програма, її сутність та основні поняття.
21.2. Основні показники виробничої програми.
21.3. Планування виробничої програми.
21.4. Виробнича потужність, її місце і роль у виробничій програмі підприємства.
Ключові терміни і поняття
• Виробнича програма | • Оптимальна виробнича програма |
• Номенклатура | • Виробнича потужність одинично- |
• Централізована номенклатура | го або дрібносерійного виробництва |
• Децентралізована номенклатура | • Виробнича потужність серійного |
• Асортимент | виробництва |
• Показники виробничої програми | • Виробнича потужність масового |
• Натуральні показники | виробництва |
• Вартісні показники | • Вихідна потужність підприємства |
• Обсяг виробництва продукції | • Вхідна потужність підприємства |
• Незавершене виробництво | • Баланс виробничої потужності |
• Валовий оборот підприємства | • Товарна продукція |
• Державний контракт і державне | • Валова продукція |
замовлення | • Умовно-чиста продукція |
• Внутрішньозаводський оборот | • Нормативна вартість оброблення |
• Виробнича потужність | |
• Чиста продукція |
21.1. Виробнича програма, її сутність та основні поняття
Виробництво і реалізація продукції для забезпечення потреб населення є метою діяльності підприємства, за умови, що підприємство одержує прибуток. Тому планування виробництва і реалізації продукції є основним розділом тактичного плану, на основі якого складається виробнича програма підприємства.
Отже, виробнича програма — це система адресних завдань з виробництва і доставки продукції споживачам у розгорнутій номенклатурі, асортименті, відповідної якості і у встановлені терміни згідно з договорами поставок.
Основним завданням виробничої програми є максимальне задоволення потреб споживачів у високоякісній продукції, яка випускається підприємствами при найкращому використанні їх ресурсів та отриманні максимального прибутку. З метою вирішення цього завдання в процесі розробки виробничої програми на всіх рівнях потрібно дотримуватися таких вимог:
— правильного визначення потреби в продукції, що випускається, і обґрунтування обсягу її виробництва попитом споживача;
— повного ув'язування натуральних і вартісних показників обсягів виробництва і реалізації продукції;
— обґрунтування плану виробництва продукції ресурсами і, насамперед, виробничою потужністю.
Виробнича програма включає в себе:
— план виробництва продукції (за номенклатурою, асортиментом, кількістю та терміном постачань);
— план збуту продукції;
— розрахунок виробничої потужності.
В основу розробки виробничої програми має бути покладена реальна потреба в конкретній продукції. На рівні промислового підприємства конкретизація потреби в продукції забезпечується за допомогою попиту споживачів і господарських договорів за розгорнутою номенклатурою виробів.
Виробнича програма є основою для складання наступних розділів плану підприємства:
— технічного розвитку й організації виробництва;
— підвищення економічної ефективності виробництва;
— капітальних вкладень;
— капітального будівництва;
— матеріально-технічного забезпечення;
— праці та кадрах;
— собівартості, прибутку та рентабельності;
— фондів економічного стимулювання;
— соціального розвитку;
— заходів з охорони природи;
— фінансового.
Для обґрунтування і правильного формування виробничої програми підприємства у бізнес-плані необхідно надати таку інформацію:
— характеристика пропонованої продукції;
— оцінка можливих ринків збуту та конкурентів;
— стратегія маркетингу.
Формування виробничої програми підприємства базується на таких елементах:
— на основі вивчення, аналізу та перспективи розвитку ринкового попиту підприємством укладаються зі споживачами-покупцями (торговельними підприємствами, посередниками, біржами) угоди на постачання певних видів продукції;
— державні контракти є засобом забезпечення потреб споживачів, що фінансуються за рахунок Державного бюджету, та поновлення державного резерву (при цьому держава гарантує оплату поставок продукції та забезпечує її виробництво найважливішими ресурсами);
— державні замовлення є засобом стимулювання збільшення виробництва у пріоритетних галузях, впровадження нових технологій, випуску дефіцитних видів продукції, державної підтримки важливих наукових досліджень (держава може надавати пільги підприємствам-виробникам, але не забезпечує їх фінансовими ресурсами);
— портфель замовлень на продукцію інших споживачів формується на основі контрактів між підприємствами-виробниками і підприємствами-споживачами та відображає його постійні прямі господарські зв'язки (такі контракти періодично переглядаються та поновлюються);
— частина продукції підприємства може споживатися безпосередньо ним самим (у виробничій програмі повинні враховуватися потреби підприємства, які визначаються на основі балансів матеріальних ресурсів, що відображають потребу у них та джерела її покриття).
При розробці виробничої програми передбачається досягнення необхідних темпів зростання виробництва; освоєння нових видів продукції; раціональний розподіл продукції, що випускається, по календарних термінах. Основна увага приділяється підвищенню ефективності виробництва, досягненню беззбитковості по збитковій частині номенклатури. Передбачається відновлення фондів і впровадження нової техніки, підвищення використання виробничої потужності, зростання продуктивності праці.
21.3. Планування виробничої програми
21.4. Виробнича потужність, її місце і роль у виробничій програмі підприємства
Питання для закріплення матеріалу і самостійної роботи
ТЕМА 22. МОТИВАЦІЯ І ОПЛАТА ПРАЦІ
22.1. Мотивація праці
22.1.1. Змістовні концепції мотивації
22.1.2. Процесуальні концепції мотивації
22.1.3. види, фактори та методи мотивації праці
22.2. Сутність, функції та принципи заробітної плати