Критика змістовних теорій указує на необхідність сприйняття мотивації як процесу вірогідності. На користь цього доводу свідчить практика управління, де більшість рішень має характер вірогідності, що визначене перебігом життя як безперервного ланцюга взаємозв'язаних подій з певною вірогідністю.
Процесуальні теорії показують, яким чином людина розподіляє зусилля для досягнення поставлених цілей і, залежно від конкретних умов, вибирає певний тип поведінки.
Розглянемо основні процесуальні теорії мотивації: теорію очікувань та теорію справедливості.
Теорія очікувань ґрунтується на тезі про те, що людина, досягти певної мети, виробляє адекватний стиль поведінки, сподіваючись на отримання бажаного результату; наявність активної потреби не є єдиною умовою мотивації людини до ефективної діяльності.
Щодо аналізу мотивації до праці теорія сподівання розглядає певні взаємозв'язки.
1. Взаємозв'язок між витратами праці і результатами її. Наприклад, студент сподівається, що додаткові зусилля в навчанні дадуть йому змогу здобути нові знання; комерційний директор торгового підприємства прагне укласти більшу кількість договорів з постачальниками внаслідок більш активної діяльності. Наявність взаємозв'язку між витратами пращ і результатами її сприяє мотивації працівників.
2. Взаємозв'язок між результатами діяльності і винагородою за неї. Цей взаємозв'язок передбачає очікування певної винагороди за досягнуті результати. Так, студент за свої знання очікує високих екзаменаційних оцінок, комерційний директор — грошової премії. Відсутність взаємозв'язку між результатами і винагородою демотивує працівників.
3. Цінність винагороди — передбачення ступеня відносного задоволення, що відчуває працівник, який дістав певну винагороду. Оскільки потреби у людей різні, відрізняються і їхні побажання щодо винагород. Так, винагорода, яка цінна для одного працівника, може не мати ніякої цінності для іншого. Наприклад, для менеджера винагородою може бути просування по службі, а не грошова премія.
Співвідношення трьох чинників називається моделлю мотивації Вруму й записується у вигляді виразу:
де З — витрати праці;
Р — очікувані результати;
В — винагорода.
Відповідно до теорії Врума, зменшення значення хоча б одного співмножника в даному виразі веде до ослаблення мотивації і, відповідно, до низьких результатів. Керівник повинен сформулювати високий, але достатньо реалістичний рівень вимог до підлеглих і, в разі погреби, вселити їм, що вони можуть досягти поставлених цілей, якщо докладуть усіх зусиль. При правильній постановці така методика дає досить добрі результати, особливо якщо поєднується з розумною політикою відносно винагороди.
Теорія справедливості ґрунтується на тому, що люди суб'єктивно оцінюють співвідношення винагороди до затрачених зусиль і потім співвідносять його з винагородою інших людей, які виконують аналогічну роботу. Якщо порівняння свідчить про дисбаланс або несправедливість, тобто людина вважає, що її колега одержав за таку саму роботу більшу винагороду, то у неї виникає психологічне напруження, вона відчуває себе скривдженою. Це напруження необхідно зняти, тобто відновити справедливість.
Дійсно відновити баланс або справедливість можна, змінивши або рівень витрачених зусиль, або винагороду. Якщо працівник вважає, що йому недоплачують порівняно з колегою, він може або почати працювати менш інтенсивно, або прагне підвищити винагороду, вступаючи в переговори з керівником. Практика свідчить, що більш правдоподібною є перша альтернатива. Працівник може також вважати, що йому переплачують. У цьому разі він може або залишити на попередньому рівні свою інтенсивність праці, або, що менш імовірно, спробує збільшити її.
Основний висновок теорії справедливості полягає в тому, що поки людина не вважатиме, що одержує справедливу винагороду, вона не буде ефективно працювати. При цьому слід мати на увазі відносність оцінок. Працівник, який вважає, що його винагорода несправедлива, може помилятися. Для запобігання негативним наслідкам, що викликають відчуття неспораведпивості, керівники не повинні давати приводу для подібних оцінок. Критерії винагороди повинні бути чіткими і доводити їх слід до всіх працівників. Корисно також оцінювати індивідуальні результати кожного працівника.
22.1.3. види, фактори та методи мотивації праці
Виділяють два види мотивації: внутрішню і зовнішню. Внутрішня пов'язана з інтересом до діяльності, зі значимістю виконуваної роботи, зі свободою дій, можливістю реалізувати себе, а також розвивати свої вміння і здібності. Зовнішня мотивація формується під дією зовнішніх факторів, таких як умови оплати праці, соціальні гарантії, можливість просування по службі, похвала або покарання керівником і т. ін. Вони мають вплив, але не обов'язково на тривалий період. Більш ефективною є така система факторів, яка впливатиме як на зовнішню, так і на внутрішню мотивацію.
До факторів, які зумовлюють поведінку працівника і які треба враховувати в практиці мотивації його трудової діяльності, належать:
— фізичний тип особистості;
— рівень самосвідомості та освіченості;
— професійна підготовка;
— психологічний клімат у колективі;
— вплив зовнішнього середовища.
Формування активної дійової системи мотивації ґрунтується на постійному аналізі й удосконаленні відносин між:
— роботодавцями і найманими працівниками;
— керівниками та їхніми підлеглими;
— конкуруючими групами працівників;
— групами, що виконують споріднені функції.
На рівні підприємства система мотивації повинна ґрунтуватися на таких вимогах:
— надання однакових можливостей щодо зайнятості та посадового просування за критерієм результативності праці;
— узгодження рівня оплати праці з її результатами та визнання особистого внеску в загальний успіх;
— створення належних умов для захисту здоров'я, безпеки праці та добробуту всіх працівників;
— забезпечення можливостей для зростання професійної майстерності, реалізації здібностей працівників;
— підтримування в колективі атмосфери довіри й зацікавленості в реалізації загальної мети.
Методи мотивації підлягають такій класифікації:
1. Економічні (прямі):
— форми та системи оплати праці;
— премії;
— участь у прибутках;
— оплата навчання.
2. Економічні (непрямі):
— пільгове харчування;
доплата за стаж;
— пільгове користування житлом, транспортом, спортивними спорудами тощо.
3. Негроїдові:
— збагачення змісту та покращення умов праці;
— гнучкі робочі графіки;
— охорона праці;
— просування по службі;
— участь в управлінні;
— система атестацій і співбесід. Методи мотивації поділяються також на:
а) індивідуальні та групові;
б) внутрішні й зовнішні.
До внутрішніх відносять задоволення від виконаної роботи, відчуття власної компетентності та самоповаги. Зовнішні — це винагорода, що забезпечується керівником.
Зовнішня винагорода безпосередньо пов'язана із системою стимулювання, яка включає три рівні: визнання заслуг працівника керівництвом, матеріальні стимули залежно від величини трудового вкладу та можливість підвищення по службі.
22.2. Сутність, функції та принципи заробітної плати
22.3. Тарифна система оплати праці робітників
22.4. Форми і системи оплати праці
22.5. Оплата праці керівників, спеціалістів та службовців.
22.6. Планування фонду оплати праці
Питання для закріплення матеріалу і самостійної роботи
РОЗДІЛ V РЕЗУЛЬТАТИ І ЕФЕКТИВНІСТЬ ВИРОБНИЦТВА
ТЕМА 23. ВИРОБНИЦТВО, ЯКІСТЬ І КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ ПРОДУКЦІЇ (ПОСЛУГ)
23.1. Продукція, її класифікація і вимірники обсягу