6.1. Зміст і завдання аналізу виробничої діяльності підприємства
Продуктивна виробнича діяльність суб'єктів господарювання в умовах формування ринкового середовища визначається параметрами виробництва і продажу суспільно визнаних благ (продукції, робіт, послуг) з метою одержання прибутку. Завдання виробничої діяльності передбачають максимально можливий обсяг виробництва і продажу продукції заданого асортименту, потрібної якості у визначені терміни за найповнішого використання виробничого потенціалу, сприятливих умов зовнішнього економічного середовища, досягнень науки і техніки для стійкого насичення ринку конкурентоспроможною продукцією та досягнення високих фінансових результатів. Цей комплекс завдань ще називають виробничою програмою суб'єктів господарювання.
Складання виробничої програми підприємства при формуванні ринкового середовища має свої особливості, які визначаються такими обставинами:
• пріоритети у визначенні засад виробничої діяльності мають не виробники, а споживачі продукції. Саме вони встановлюють доцільний обсяг, асортимент, якість та інші характеристики продукції, яку виробляють на підприємстві. За параметрами ринку продукції .(місткості, насиченості, конкурентоспроможності тощо) визначається участь виробників у ринковому середовищі;
• виробнича діяльність пов'язана з ризиком вкладень у цю сферу, тому для його мінімізації виробнича програма орієнтується на укладені договори з виробництва і поставок продукції, що передбачає систему аналітичних досліджень стосовно формування "портфеля замовлень";
• державне регулювання виробничої діяльності, що виражається в обмеженні чи забороні окремих виробництв (зброї, тютюнових виробів, алкогольних напоїв та ін.), а також ліцензуванні чи квотуванні торговельного обороту. Через систему пільг стимулюється виробництво малоефективних, але життєво необхідних виробництв;
• налагодження системи партнерських відносин щодо створення необхідних умов виробництва, що передбачає аналітичні дослідження стосовно вибору та обґрунтування партнерів господарської діяльності;
• досягнення тісної інтеграції тактичних і стратегічних цілей у виробництві, що зумовлене синергійністю виробничої системи господарювання. Передбачене оперативне маневрування ресурсами і капіталом з метою максимального використання сприятливих умов зовнішнього економічного середовища та мінімізації можливих втрат;
• максимальне використання економічного потенціалу підприємства, досягнень науки і техніки, що лише за цих умов передбачає виробництво конкурентоспроможної продукції.
Загальна мета аналізу виробничої програми — визначити оптимальний обсяг, номенклатуру й асортимент продукції потрібної якості для укладення договорів з її виробництва та поставок за максимального використання економічного потенціалу підприємства і досягнення стійкої прибутковості його виробничої діяльності. Для досягнення цієї мети виокремлюють такі напрями дослідження:
• маркетинговий аналіз виробництва і продажу продукції;
• аналіз інтегрованості стратегічних і тактичних цілей виробництва;
• аналіз виробничого потенціалу та резервів виробництва і продажу;
• функціонально-вартісний аналіз виготовленої продукції.
Напрями дослідження формують комплекси і блоки аналітичних задач, які подано у загальній моделі аналітичних досліджень (рис. 6.1).
Отже, виокремлюють три комплекси аналітичних задач, які пов'язані:
1) з вибором найбільш економічно вигідної виробничої програми;
2) оцінкою результатів виконання виробничої програми;
3) оцінкою впливу виконання (невиконання) виробничої програми на кінцеві фінансово-економічні показники діяльності.
Найбільш повну методику аналізу результатів виробничої діяльності можна подати на прикладі роботи промислового підприємства.
Аналіз попиту на продукцію підприємства
Аналіз конкурентоспроможності продукції
Розрахунок критичного обсягу реалізації продукції
Аналітична оцінка прийняття додаткового замовлення за більш низькою ціною реалізації
Приклад
Аналіз варіантів договірної ціни реалізації продукції
Приклад
6.3. Аналіз ділового партнерства у виробничій діяльності
6.4. Аналіз ресурсозабезпечення і ресурсовикористання в операційній діяльності підприємства