Зовнішньоекономічна діяльність підприємства - Шкурупій О.В. - 2.6. Теорема вирівнювання цін факторів виробництва (the factor price equalization theorem)

Теорія Хекшера - Оліна - це вчення, згідно з яким країна обирає спрямування експортного виробництва, заснованого на використанні насиченого ресурсу, а спрямуванням для імпорту є виробництво, яке передбачає використання рідкісного ресурсу.

Е. Хекшер (Е. Htckscher) і Б. Олін (В. Ohlin) запропонували двофа-кторну модель зовнішньої торгівлі, включивши до її складу, крім праці, дію ще одного фактора виробництва - капіталу, розвинувши таким чином теорію порівняльних переваг Д. Рікардо.

Теорія Е. Хекшера та Б. Оліна при обґрунтуванні можливості країн щодо участі у міжнародному обміні спирається на науковий прийом, застосований Д. Рікардо, - порівняння відносних цін. Але якщо Д. Рікардо в основу дослідження було покладено відносні ціни товарів, то Е. Хекшером та Б. Оліним - відносні ціни ресурсів. За теорією Хекшера - Оліна, фактори виробництва розподілені між країнами нерівномірно, вони є диференційованими за ознаками кількості та якості. Відносні ціни ресурсів залежать від їх насиченості та рідкісності. Насичений ресурс дешевший, рідкісний - відносно дорогий.

Із цього витікає визначення критеріїв вибору спрямувань зовнішньої торгівлі залежно від наявності ресурсів, а саме: 1) експорту має підлягати товар, який містить насичений ресурс, а імпортуватися той, при виробництві якого використовується рідкісний ресурс; 2) спеціалізація всередині країни має будуватися на використанні більш дешевого ресурсу - якщо капітал є дешевим, то орієнтуватися треба на капіталомістку продукцію, якщо праця є дешевою - то на трудомістку.

Сучасна структура зовнішньої торгівлі різних країн у цілому підтверджує правильність теорії Хекшера - Оліна, згідно з якою модель міжнародної торгівлі пов'язана зі структурою економіки країн, які вступають у зовнішньоторговельні відносини, а також із внутрішнім розподілом прибутків. Однак за сучасних умов не можна ігнорувати процеси, які відбуваються у міжнародному переміщенні факторів виробництва і зумовлюють послаблення значимості індивідуальних відмінностей країн, заснованих на ресурсному потенціалі. Міжнародний рух капіталу змінює зовнішню торгівлю, приводить до однакової забезпеченості факторами виробництва у різних країнах і ліквідує різницю у нормах прибутку.

2.6. Теорема вирівнювання цін факторів виробництва (the factor price equalization theorem)

Ситуація на внутрішньому ринку ресурсів окремих країн і експорт товарів взаємопов'язані. Якщо припустити, що має місце надлишок капіталу, то це зумовлює спеціалізацію на виробництві капіталомістких товарів і перелив надлишкового фактора виробництва в експортні галузі, що супроводжується зростанням цін на капітал. Аналогічно за надлишку праці виробляється більше трудомістких товарів, при цьому за рахунок збільшення попиту на працю береться зростання заробітної плати (ціна праці). Відповідні зміни відбуватимуться в іншій країні (країна-партнер) з тією лише різницею, що дефіцитний, у першій країні, фактор виробництва є надлишковим, і навпаки. Отже, у процесі міжнародної торгівлі відбувається вирівнювання цін факторів виробництва.

Вагомий внесок у розвиток і уточнення моделі Хекшера - Оліна здійснив П. Семюелсон (P. Samuelson). Зроблений ним економічний синтез можна подати у вигляді теореми: у разі однорідності факторів виробництва, ідентичності техніки, досконалої конкуренції та повної мобільності товарів міжнародний обмін вирівнює ціну факторів виробництва між країнами. Теорема вирівнювання цін факторів виробництва відома також під назвою теорема HOS - теорема Хекшера - Оліна - Семюелсона.

Дослідження П. Семюелсона доводять, що в умовах сучасних економічних відносин виникає не поглиблення розбіжності національних цін на ресурси, а наближення до певного міжнародного рівня (тобто відбувається вирівнювання цін).

2.7. Теорема Столпера-Семюелсона (Stolper - Samuelson theorem)
2.8. Парадокс Леонтьєва (Leontief paradox)
2.9. Модель альтернативних витрат Г. Хаберлера (G Habrler)
2.10. Теорія технологічного розриву (theory of technological gap)
2.11. Теорія життєвого циклу товару (product cycle theory)
2.12. Теорія конкурентних переваг М. Портера (Porter's competitive advantage theory)
2.13. Теорія внутрішньогалузевої торгівлі (intra-industry trade theory)
2.14. Сучасна теорія ефекту масштабу
2.15. Теорія перехресного попиту С. Ліндера (overlapping demand theory)
2.16. Теорема Рибчинського (Rybczynski theorem)
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru