Зовнішньоекономічна діяльність підприємства - Шкурупій О.В. - 8.9. Методика і показники аналізу ефективності експортних операцій підприємства

Для того щоб експорт був ефективним, необхідним є забезпечення двох визначальних умов зовнішньоторговельної діяльності, яку здійснює підприємство. По-перше, потрібно, щоб експортний дохід перевищував експортні витрати Дешг . По-друге, необхідно, щоб експортний прибуток перевищував внутрішній прибуток підприємства від продажу цього товару всередині країни (Пе > Певн ). При цьому експортний прибуток дорівнює експортному доходу Д езаг за відрахуванням експортних ви-

де Езаг - економічний ефект від експорту (експортний прибуток); Дзаг. - експорту; Везаг - експортні витрат; Bее - виробничі витрати; Вепе - позавиробничі витрати.

Крім зазначених показників при здійсненні аналізу ефективності експорту використовуються також такі:

o частка експорту у загальному обсязі реалізації підприємства - показує рівень експортної орієнтації суб'єкта господарювання;

o динаміка поставок товарів на експорт;

o дохідність експортних операцій - відносний показник співвідношення прибутку від експортних операцій та обсягу закордонних поставок; при порівнянні дозволяє оцінити динаміку - небажаною є ситуація, коли фізичні обсяги експорту зростають, а вартісні скорочуються;

o стійкість позицій підприємства на зовнішньому ринку - характеризується групою показників: а) відношення реального обсягу експортних поставок продукції до числа покупців (дає можливість оцінити стійкість партнерських відносин, наявність великих партнерів по бізнесу); б) відношення числа отриманих замовлень до числа дійсних торгових партнерів (дає можливість оцінити привабливість умов пропозиції); в) відношення кількості рекламацій до кількості постійних торгових партнерів та ін.;

o динаміка поставок на експорт - відносні показники обсягу поставок обчислюються за певний інтервал часу і порівнюються між собою, що дозволяє при констатації динаміки з'ясовувати причини таких змін (вплив попиту, пропозиції, ціни, національних та міжнародних інститутів, політики тощо);

8.10. Методика і показники аналізу ефективності імпортних операцій підприємства, що здійснюються з метою перепродажу товарів на внутрішньому ринку

У випадку імпорту товарів для реалізації всередині країни підприємство сплачує вартість закупленого товару відповідно до його

ціни - Ц'шкуп , ЩО відповідає показнику витрат на одиницю продукції Б',,акуп . Крім того, підприємство несе транспортно-експедиційні Б'трзаг та інші витрати Б'ін . Доходом від імпорту ) у цьому випадку є виручка від реалізації товару на внутрішньому ринку країни. Імпорт є вигідним тоді, коли Д'заг > В'заг Крім того, якщо прибуток від імпорту

(ефект) перевищує внутрішній прибуток, то імпортувати товари вигідно. Методика порівняння прибутку від імпорту та внутрішнього прибутку така: ціни на імпортний товар та вітчизняний аналог приймаються як рівні, тоді дохід від імпорту Д' та внутрішній дохід Д'вн дорівнюють один одному, а внутрішньою вартістю Вар.т є оптова ціна на певний товар всередині країни.

Базовий коефіцієнт ефективності імпорту товарів, призначених для реалізації всередині країни визначається за формулою

де Вар.вн - вартість вітчизняного товару, аналогічного імпортному,

інакше витрати на придбання подібного товару на внутрішньому ринку, ті, які є альтернативними витратам, що пов'язані із закупівлею товару за кордоном В'шгальтер .

Імпорт ефективний, якщо К'а(реаліз.) > 1 .

8.11. Оцінка ефективності імпорту товарів, що здійснюється для власних виробничих потреб підприємства

Базовий коефіцієнт ефективності імпорту товарів, призначених для потреб власного виробничого споживання визначається за формулою:

Якщо товари, імпортовані для власних потреб представлені не обладнанням, а сировиною та комплектуючими деталями, для визначення витрат і доходу необхідно обчислити частки, що припадають на них у загальних витратах і доходах від виробництва продукції з використанням імпортованих товарів.

Надходження з-за кордону сировини, комплектуючих деталей тощо є ефективним, якщо базовий коефіцієнт ефективності імпорту товарів, призначених для власних виробничих потреб, більше одиниці.

Альтернативний коефіцієнт ефективності імпорту товарів, призначених для власного виробничого споживання, обчислюється так:

8.10. Методика і показники аналізу ефективності імпортних операцій підприємства, що здійснюються з метою перепродажу товарів на внутрішньому ринку
8.11. Оцінка ефективності імпорту товарів, що здійснюється для власних виробничих потреб підприємства
8.12. Методика і показники аналізу ефективності зовнішньоторговельної (експортно-імпортної) діяльності підприємства
8.13. Основні показники оцінки ефективності інвестиційних проектів у зовнішньоекономічній діяльності підприємства
8.14. Методика аналізу економічної ефективності створення та діяльності компанії з іноземними інвестиціями
8.15. Показники економічної ефективності створення та діяльності компанії з іноземними інвестиціями
Вступ
Розділ 1. Предмет, методологія і структура курсу "ЗЕД"
I. ЗЕД в системі категорій міжнародної економіки
П'ять значень ЗЕД України
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru