Введемо наступні позначення: ТН ЗЕД - Товарна Номенклатура Зовнішньоекономічної діяльності; УКТЗЕД - Український класифікатор товарів зовнішньоекономічної діяльності.
У всьому світі виробляється дуже великий асортимент продукції, який може стати об'єктами експорту або імпорту. Для однозначно застосовування мір тарифного й нетарифного регулювання до тих або інших товарів у різних країнах Всесвітньою Митною Організацією (ВМО) була розроблена Гармонізована система кодування й класифікації товарів (Брюссель, 14 червня 1983 року). Гармонізована Система включає опис всіх фізичних товарів (крім послуг, прав використання тощо), вона постійно змінюється й доповнюється (перше видання Гармонізованої системи було опубліковано в 1988 році, друге в 1992, третє в 1996 році). На базі Гармонізованої системи кодування й класифікації товарів створені національні Номенклатури більшості країн. В Україні така система називається УКТЗЕД - Український класифікатор товарів зовнішньоекономічної діяльності, який був створений на базі ТН ЗЕД, що діяла до 2004 року.
В УКТЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів.
Для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, дев'ятий та десятий знаки цифрового коду.
Структура десятизнакового цифрового кодового позначення товарів в УКТЗЕД включає код групи (перші два знаки), товарної позиції (перші чотири знаки), товарної підпозиції (перші шість знаків), товарної категорії (перші вісім знаків), товарної підкатегорії (десять знаків).
Митні органи класифікують товари, тобто відносять товари до класифікаційних групувань, зазначених в УКТЗЕД. Рішення митних органів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов'язковими для підприємств і громадян.
4.6. Порядок митного оформлення товарів
Митне оформлення - виконання митних формальностей, необхідних для випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення
Відповідно до ст. 246 Митного Кодексу України (МЕСУ) Метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів. Митне оформлення здійснюється посадовими особами митного органу.
Операції митного оформлення, порядок їх здійснення, а також форми митних декларацій та інших документів, що застосовуються під час митного оформлення товарів і транспортних засобів, визначаються Кабінетом Міністрів України.
Митне оформлення здійснюється:
- в місцях розташування відповідних підрозділів митних органів протягом робочого часу, встановленого для цих органів;
- в будь-якому митному органі з пред'явленням їх цьому орган (ст.. 247 МКУ);
- митним органом, як правило, протягом чотирьох робочих годин з часу пред'явлення товарів і транспортних засобів, що підлягають митному оформленню, подання митної декларації та всіх необхідних документів і відомостей (ст. 255 МКУ);
- розпочинається з момент у подання митному органу декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання митним органом від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію (ст. 248 МКУ).
Митне оформлення у пунктах пропуску через державний кордон України здійснюється цілодобово. Встановлюється персональна відповідальність посадової особи митниці за неправомірні затримки митного оформлення. (ст. 94 МКУ)
Порядок митного оформлення товарів працівниками митних органів такий:
1. Перевіряється наявність усіх документів, необхідних для митного оформлення товарів.
2. Перевіряється відповідність заповнення декларації вимогам, передбаченим у чинних нормативних актах, що регулюють порядок заповнення вантажної митної декларації.
3. Перевіряється правильність нарахування і сплати митних платежів і податків.
4. При перевірці правильності заповнення декларації використовуються відомості, що містяться в супровідних, транспортних, комерційних та інших документах, а також результати митного огляду.
5. По закінченні митного оформлення митний орган реєструє декларацію та додаткові аркуші і присвоює їй відповідний номер, який проставляється в декларації.
6. За результатами митного оформлення працівник митного органу проставляє штамп у декларації і засвідчує її особистою номерною печаткою.
Митне оформлення відбувається після декларування товарів і майна та їх пред'явлення декларантом або транспортною організацією до митного оформлення. Декларування товарів підприємствами здійснюється самостійно або на договірній основі через організації, визнані митницями як декларанти.
Спеціальні спрощення митного оформлення.
Митний Кодекс у редакції 2012 року вводить поняття - "Уповноважений економічний оператор" (гл.2 МКУ) - підприємство, створене відповідно до законодавства України, яке здійснює зовнішньоекономічну діяльність протягом не менше трьох років; не має невиконаних зобов'язань із сплати митних платежів та пені, заборгованості відповідно до податкового законодавства; не містить в історії своєї діяльності факти притягнення посадових осіб до адміністративної відповідальності за порушення митних правил за статтями 472, 482-485 Митного Кодексу; використовує таку систему обліку товарів, яка дає змогу порівнювати документи і відомості, що надаються митним органам при здійсненні митного контролю та митного оформлення, з документами і відомостями про провадження господарської діяльності тощо (ст.14 МКУ). Зазначене підприємство має право користуватися спеціальними спрощеннями:
- за сертифікатом щодо надійності і безпеки: зменшений обсяг відомостей, які необхідно надати митному органу до прибуття на митну територію України та/або вибуття за межі митної території України товарів, транспортних засобів комерційного призначення; тимчасове зберігання товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що перебувають під митним контролем, у приміщеннях, на відкритих та критих майданчиках уповноваженого оператора економічної діяльності; зняття митного забезпечення без отримання дозволу митниці;
відправка товарів з приміщень, відкритих та критих майданчиків уповноваженого оператора економічної діяльності без пред'явлення їх митному органу відправлення.
- за сертифікатом на спрощення митних процедур: здійснення митного контролю в першочерговому порядку; розміщення товарів на складі тимчасового зберігання закритого типу без отримання дозволу митного органу; звільнення від надання гарантії при здійсненні внутрішнього митного транзиту товарів (крім підакцизних), якщо декларантом є уповноважений економічний оператор; митне оформлення товарів на об'єктах уповноваженого оператора економічної діяльності; подання однієї митної декларації, якщо протягом певного часу, погодженого з митним органом, товари неодноразово ввозяться на митну територію України або вивозяться за її межі однією особою за одним зовнішньоекономічним договором.
- за сертифікатом на спрощення митних процедур та щодо надійності і безпеки - усі спеціальні спрощення.
У Митному Кодексі визначено Умови отримання сертифіката уповноваженого економічного оператора (ст. 14 МКУ) та підстави його зупинення дії (ст.16 МКУ) або анулювання (ст. 17 МКУ).
4.8. Плата за митне оформлення товарів
4.9. Декларування товарів: форми та процедури
4.10. Митна вартість та методи її визначення
4.11. Мета і сфера застосування правил інтерпретації міжнародних торговельних термінів Incoterms (2000, 2010)
4.12 Мито як інструмент економічного регулювання
4.13. Митний тариф України
4.14. Види мита та митних ставок
Розділ 5. ЗАГАЛЬНОДЕРЖАВНІ ПОДАТКИ У СФЕРІ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
5.1. Види та функції податків у сфері зовнішньоекономічної діяльності