Логістика - Тридід О.М. - 7.5. Система постачань "Точно у термін" в заготівельній логістиці

Найбільш розповсюдженою у світі логістичною концепцією є концепція "Точно у термін" (just-in-time, JIT). З логістичних позицій концепція "Точно у термін" ґрунтується на організації постачання без будь-яких обмежень щодо вимоги мінімуму запасів, де потоки матеріальних ресурсів ретельно синхронізуються з потребою у них, яка задається виробничим розкладом випуску готової продукції. Подібна синхронізація досягається координацією двох логістичних сфер – постачання і виробництва.

Система постачання "Точно у термін" – це система організації постачання, яка ґрунтується на синхронізації процесів доставки матеріальних ресурсів у необхідній кількості й на той момент, коли ланки логістичної системи їх потребують, з метою мінімізації витрат, пов'язаних зі створенням запасів.

Упровадження і поширення концепції JIT привело до зміни традиційного підходу до постачання (табл. 7.5) . Крім того, воно має свої позитивні та негативні сторони. Її перевагами є:

– скорочення запасів на всіх стадіях логістичного циклу;

– скорочення складських площ;

Таблиця 7.5. Порівняльна характеристика традиційного постачання і постачання JIT*81

*81: {Пономарьова Ю.В. Логістика: Навч. посіб. — К.: ЦНЛ, 2003. — 189 с.}

Концепція JIT

Традиційний підхід

Запаси

Усі зусилля потрібно спрямовувати на їх усунення. Страхові запаси відсутні

Захищають виробництво від помилок прогнозування і ненадійності постачальників. Більшість запасів — страхові

Обсяг закупівель матеріальних ресурсів

Розмір замовлення покриває тільки поточну потребу. Закупівля здійснюється дрібними партіями з частими постачаннями

Закупівля здійснюється великими партіями з нечастими постачаннями

Постачальники

Розглядаються як партнери. Відносини тільки 3 надійними постачальниками. Співробітництво має характер тривалого господарського зв'язку і будується на довгострокових контрактах. Невелика кількість постачальників

Як правило, велика кількість постачальників, між якими штучно підтримується конкуренція

Вибір способу транспортування

Основна мета — забезпечення надійності дотримання строків доставки. Графік доставки складає споживач

Основна мета — забезпечення низької ціни на транспортування. Графік доставки складає постачальник

Якість продукції

Мета — відсутність дефектів продукції. Процес приймального контролю якості у споживача скорочений або взагалі відсутній. Цю функцію бере на себе постачальник

Допускається невелика кількість дефектів (до 2 %). Контроль якості здійснюється продавцем, який несе за нього відповідальність

– висока пропускна здатність;

– активна участь і підвищена мотивація працівників;

– високий прибуток і продуктивність логістичної системи;

– висока якість обслуговування;

– висока гнучкість логістичної системи;

– своєчасна доставка.

До недоліків системи "Точно у термін" слід віднести:

– низькі запаси роблять будь-які збої в роботі логістичної системи критичними;

– введення системи може вимагати великих змін, яких важко досягнути на практиці.

Досвід показує, що стратегія JIT не є універсальною і застосовується не завжди, її реалізацію стримують такі важливі фактори, як незадовільна якість продукції, порушення термінів постачання й оплати за товар, помилки і збої в передачі інформації між замовником і постачальниками. Успіх у реалізації стратегії залежить також від кількості та територіальної дислокації постачальників, рівня їх відповідальності.

НАВЧАЛЬНИЙ ТРЕНІНГ

Короткі методичні рекомендації до вивчення теми

Основні терміни: заготівельна логістика, концепція "Точно у термін", оптимальний розмір замовлення, конкурсні торги, вільна оферта, тверда оферта.

Матеріал, який мають засвоїти студенти Як будь-яка економічна система, логістична система має свою структуру і зміст, що особливо яскраво виявляються на рівні мікрологістики. Незважаючи на комплексність та єдину цілісність множини різнорідних складових, логістична система, проте, може бути умовно розділена на певні функціональні області: заготівельну, виробничу, розподільчу, транспортну та інформаційну.

Заготівельна логістика – це управління матеріальними потоками у процесі забезпечення підприємства матеріальними ресурсами.

Слід усвідомити, що метою заготівельної логістики є адекватне і повне задоволення потреб виробництва у матеріалах із максимально можливою економічною ефективністю.

У сфері забезпечення виникають типові проблеми, розв'язати які потрібно у будь-якому виробництві, а саме:

– зробити чи купити?

– скільки купити та скільки зробити?

– де купити?

– коли купити?

Саме механізмом вирішення цих проблем і мають оволодіти студенти.

Слід знати, що для пошуку постачальників можуть бути використані такі методи:

– оголошення конкурсних торгів (тендера);

– вивчення рекламних матеріалів: фірмових каталогів, оголошень у засобах масової інформації й т. ін.;

– відвідування виставок і ярмарків;

– листування і особисті контакти з можливими постачальниками;

– письмові переговори між постачальником і споживачем.

Часто між різними групами логістичних витрат (транспортними, складськими, витратами на оформлення замовлення) виникає конфлікт цілей. Тому студент має вміти вирішувати цей конфлікт шляхом визначення розміру партії постачання. У заготівельній логістиці для цього використовують показник оптимального (економічного) розміру замовлення (economic order quantity – EOQ).

Особлива увага має бути приділена ознайомленню з найбільш розповсюдженою у світі логістичною концепцією – концепцією "Точно у термін" (just-in-time, JIT). Система постачання "Точно у термін" – це система організації постачання, яка ґрунтується на синхронізації процесів доставки матеріальних ресурсів у необхідній кількості й на той момент, коли ланки логістичної системи їх потребують, з метою мінімізації витрат, пов'язаних зі створенням запасів.

Семінарське заняття

Питання до семінарського заняття

1. Охарактеризуйте механізм функціонування закупівельної логістики.

2. Дайте характеристику вибору методу закупівель.

3. Назвіть основні вимоги до вибору постачальника.

4. Які правові основи закупівель вам відомі?

Тематика рефератів

1. Організація закупівлі матеріальних ресурсів в умовах функціонування "штовхаючої" системи.

2. Методи оцінки ефективності закупівлі матеріальних ресурсів з точки зору логістики.

Практичне заняття

Задачі

Методичні рекомендації до задач

Дієвим методом оцінки постачальників є рейтингова оцінка. Вона визначається як сума бальних оцінок за критеріями, помножених на вагу критерія. Найвигідніше працювати з постачальником, рейтингова оцінка якого найбільша. Критерієм вибору постачальників є показник середньозваженого темпу зростання цін на продукцію, що закуповується у цих постачальників. Для визначення цього показника слід здійснити такі заходи:

1) темпи зростання цін на види товарів, що постачаються (у нашому випадку – це товари А і В);

2) питома вага товару А та товару В у загальному обсязі постачань (обсяг постачань береться у вартісному виразі);

3) середньозважений темп зростання цін у цілому за постачальником (визначається як сума темпів зростання цін на товари А і В, зважених на їх частку в загальному обсязі постачань).

Для визначення оптимального розміру замовлення використовують формулу Вільсона (economic order quantity – EOQ) (формула (7.1)).

Задача 7.1

Визначити темп зростання частки товарів неналежної якості у загальному обсязі постачань.

Обсяг постачань, од./міс.

Кількість товарів неналежної якості, од./ міс.

квітень

травень

квітень

травень

5000

6000

100

150

Задача 7.2

Здійснити оцінку постачальників А, Б, В, Г за таким критеріями: ціна, якість, надійність. Вага цих критеріїв склала 0,4; 0,3 і 0,3 відповідно.

Результати оцінки постачальників за 10-бальною шкалою:

Критерій

Оцінка постачальників за критеріями

Постачальник А

Постачальник Б

Постачальник В

Постачальник Г

Ціна

9

5

9

3

Якість

5

6

2

5

Надійність

4

8

4

10

Задача 7.3

Визначити середньозважений темп зростання цін на продукцію, що закуповується у постачальників 1 і 2. Обрати для співробітництва найбільш вигідного постачальника.

Вихідні дані:

Постачальник

Місяць

Товар

Обсяг постачань, од./ міс.

Ціна за одиницю

1

квітень

А

200

10

квітень

В

300

5

2

квітень

А

900

9

квітень

В

500

4

1

травень

А

120

11

травень

В

120

6

2

травень

А

700

10

травень

В

800

5

Задача 7.4

Вартість подання одного замовлення складає 400 грн, річна потреба в комплектуючому виробі – 3000 шт., ціна одиниці комплектуючого виробу – 1060 грн, вартість зберігання комплектуючого виробу на складі дорівнює 15% його ціни.

Визначити оптимальний розмір замовлення на комплектуючий виріб. Кількість замовлень, які слід здійснити за рік.

Задача 7.5

Визначити строк витрачання однієї партії. Вихідні дані: обіг складу рівномірний і становить 7200 одиниць товару за рік (360 днів). Витрати на одне постачання 600 грн. Річні витрати на зберігання одиниці товару – 40 грн. Постачання замовлень на склад здійснюється оптимальними за розміром партіями.

Завдання для самостійного виконання

Виконати тестові завдання.

1. На прийняття рішення "Зробити чи купити" впливають:

а) продуктивність праці;

б) рентабельність виробництва;

в) обсяг виробництва.

2. На прийняття рішення "Зробити чи купити" впливають:

а) продуктивність праці;

б) рентабельність виробництва;

в) постійні витрати.

3. На прийняття рішення "Зробити чи купити" впливають:

а) продуктивність праці;

б) рентабельність виробництва;

в) змінні витрати.

4. До методів пошуку постачальників належать такі методи:

а) оголошення конкурсних торгів (тендера);

б) вивчення рекламних матеріалів: фірмових каталогів, оголошень у засобах масової інформації;

в) мозковий штурм;

г) метод колективного блокнота;

д) морфологічний аналіз;

е) відвідування виставок і ярмарків;

є) листування і особисті контакти з можливими постачальниками;

ж) письмові переговори між постачальником і споживачем.

5. До методів пошуку постачальників не належать такі методи:

а) оголошення конкурсних торгів (тендера);

б) вивчення рекламних матеріалів: фірмових каталогів, оголошень у засобах масової інформації;

в) мозковий штурм;

г) метод колективного блокнота;

д) морфологічний аналіз;

е) відвідування виставок і ярмарків;

є) листування і особисті контакти з можливими постачальниками;

ж) письмові переговори між постачальником і споживачем.

6. До методів оцінки постачальників належать:

а) оголошення конкурсних торгів (тендера);

б) вивчення рекламних матеріалів: фірмових каталогів, оголошень у засобах масової інформації;

в) ABC-аналіз;

г) методика ранжування.

7. До методів оцінки постачальників не належать:

а) оголошення конкурсних торгів (тендера);

б) вивчення рекламних матеріалів: фірмових каталогів, оголошень у засобах масової інформації;

в) АВС-аналіз;

г) методика ранжування.

8. Підсистема закупівель організовує вихід матеріального потоку з логістичної системи:

а) так;

б) ні.

Вписати пропущені слова, закінчити речення.

1. Заготівельна логістика – це ________________________________________

_______________ в _______________________________________________________

_______________________________________________________________________.*82

*82: {Гаджинский А.М. Логистика: Учеб. для высших и средних спец. учеб. заведений. — 3-е изд., перераб. и доп. — М.: Информационно-внедренческий центр "Маркетинг", 2000. — 375 с.}

2. Тверда оферта направляється тільки ________________________________

__________________ з вказівкою _____________________________________оферти,

протягом якого продавець __________________________________________ змінити

свої ____________________________________________________________________.

3. Вільна оферта не ____________________ у собі _______________________

продавця стосовно _______________________________________________________.

4. А-постальчальники – ті, з якими підприємство здійснює _______________

_________________ –. _________%

5. У формулі Вільсона враховуються лише ___________________________ на __________________________________________ і __________________________

на _____________________________________________________________________.

6. Завдання заготівельної логістики: ________________________________.

7. Рішення на користь закупівель комплектуючих може бути прийняте, якщо:

1) _____________; 2) _____________; 3) _____________; 4) _____________.

8. Рішення проти закупівель і на користь власного виробництва приймається тоді, коли:

1) _____________; 2) _____________; 3) _____________; 4) _____________.

9. Проведення тендера включає такі етапи: __________________________.

10. До критеріїв оцінки і відбору постачальників належать _______________

_______________________________________________________________________.

11. Методика ранжування полягає в таких діях, як: _____________________

_______________________________________________________________________.

12. До недоліків системи "Точно у термін" слід віднести: _______________

_______________________________________________________________________.

13. Класифікація постачальників за ABC-методом здійснюється за такою схемою:

1) _____________; 2) _____________; 3) _____________; 4) _____________.

14. Доповнити таблицю.

Таблиця 7.6. Фактори, які впливають на прийняття рішення про власне виробництво або постачання зі сторони*83

*83: {Пономарьова Ю.В. Логістика: Навч. посіб. — К.: ЦНЛ, 2003. — 189 с.}

Функціональна сфера

Фактори впливу

?

Асортиментна політика. Кон'юнктура ринку. Конкуренція. Дотримання термінів постачань. Зміна ринкової ситуації

?

"Ноу-хау". Збереження робочих місць. Рівень потужностей. Кваліфікація персоналу. Вузькі місця у виробництві. Інвестиційні ризики. Законодавчі обмеження. Якість продукції. Залежність від зміни розмірів заробітної плати. Гнучкість

15. Доповнити таблицю.

Таблиця 7.7. Порівняльна характеристика традиційного постачання і постачання JIT*84

*84: {Пономарьова Ю.В. Логістика: Навч. посіб. — К.: ЦНЛ, 2003. — 189 с.}

Концепція JIT

Традиційний підхід

Запаси

Усі зусилля потрібно спрямовувати на їх усунення. Страхові запаси відсутні

?

Обсяг закупівель матеріальних ресурсів

?

Закупівля здійснюється великими партіями з нечастими постачаннями

?

Розглядаються як партнери. Відносини тільки з надійними постачальниками. Співробітництво носить характер тривалого господарського зв'язку і будується на довгострокових контрактах. Невелика кількість постачальників

Як правило, велика кількість постачальників, між якими штучно підтримується конкуренція

Вибір способу транспортування

?

Основна мета — забезпечення низької ціни на транспортування. Графік доставки складає постачальник

Якість продукції

Мета — відсутність дефектів продукції. Процес приймального контролю якості у споживача скорочений або взагалі відсутній. Цю функцію бере на себе постачальник

?

Підібрати відповідні терміни (позначені літерами) до кожного з наведених нижче положень (позначених цифрами).

A. Закупівельна логістика.

Б. Система постачання "Точно у термін".

B. Метод ABC.

Г. Тверда оферта.

Д. Вільна оферта.

1. Система організації постачання, яка ґрунтується на синхронізації процесів доставки матеріальних ресурсів у необхідних кількостях і в той час, коли ланки логістичної системи їх потребують, з метою мінімізації витрат, пов'язаних зі створенням запасів.

2. Управління матеріальними потоками в процесі забезпечення підприємства матеріальними ресурсами.

3. Спосіб нормування і контролю за станом запасів, який полягає в розбитті номенклатури N, реалізованих товарно-матеріальних цінностей на три нерівнопотужних підмножини А, В і С на основі деякого формального алгоритму.

4. Письмове звернення, що направляється тільки одному покупцеві з вказівкою терміну дії пропозиції, протягом якого продавець не може змінити свої умови.

5. Письмове звернення, що не містить ніяких зобов'язань продавця стосовно покупця.

Знайти правильні твердження.

1. Підсистема закупівель організовує вихід матеріального потоку з логістичної системи.

2. Метою закупівельної логістики є адекватне і повне задоволення потреб виробництва в матеріалах із максимально можливою економічною ефективністю.

3. Розрахунок потреби у закупівлі здійснюється у прямому до виробничого процесу напрямку.

4. Постачання здійснює прямий вплив на якість продукції, а також на формування асортименту.

5. Однією із основних проблем в управлінні закупівлями матеріальних ресурсів є вибір покупця.

6. Підприємство визначає для себе найбільш значимі критерії вибору постачальника не залежно від специфіки своєї діяльності.

7. В основі визначення партії постачання в заготівельній логістиці використовують показник оптимального (економічного) розміру замовлення.

Питання для самоконтролю

1. Які функціональні сфери логістики ви знаєте?

2. Дайте визначення поняттям "заготівельна логістика", "купівельна логістика".

3. У чому полягає головна мета та завдання заготівельної логістики?

4. Охарактеризуйте методи вибору постачальників, переваги та недоліки.

5. Перелічіть основні критерії вибору постачальників.

6. Поясніть сутність завдання "Зробити або купити". Які фактори необхідно враховувати під час його вирішення?

7. У чому полягає сутність ранжування?

8. Які найбільш розповсюджені методи пошуку постачальників?

9. Як може бути організована оцінка вже обраних постачальників?

10. Як ви розумієте процес розвитку постачальника?

11. Розкрийте сутність формули визначення економічного розміру замовлення. Які недоліки цієї формули?

12. Які зауваження необхідно враховувати під час використання моделі економічного розміру замовлення?

Кросворд

По горизонталі: 8. Вид логістики, що є управлінням матеріальними потоками в процесі забезпечення підприємства матеріальними ресурсами. 9. Інша назва заготівельної логістики. 10. Офіційна пропозиція на постачання товарів, що її одержує покупець від потенційного постачальника. 11. Вид оферти, що

не містить ніяких зобов'язань продавця стосовно покупця і може висилатися необмеженому числу потенційних споживачів. 12. Назва конкурсних торгів. 13. Вчений, з іменем якого пов'язують визначення економічного розміру замовлення. 14. Вид аналізу, що використовується для оцінки потенційних постачальників. 15. Назва логістичної концепції, що є повною протилежністю концепції JIT. 16. Один із методів оцінки потенційних постачальників. 17. Вчений, прізвищем якого названо формулу економічного розміру замовлення. 18. Синонімічна назва заготівельної логістики. 19. Вид логістики, що вивчає заготівельну діяльність конкретного підприємства. 35. Приміщення для зберігання матеріальних ресурсів. 36. Показники, за якими здійснюється ранжування. 37. Один із критеріїв ранжування. 38. Приміщення для перевалки вантажів. 39. Господарський процес підприємства, якому має передувати постачання. 40. Вид логістики, що опосередковує вибір постачальника в заготівельній логістиці. 41. Критерій ранжування. 42. Вид переговорів.

По вертикалі: 1. Один з етапів проведення конкурсних торгів. 2. Скорочена англомовна назва завдання "Зробити або купити". 3. Листування. 4. Метод пошуку постачальників, при використанні якого застосовують оферти. 5. Один із критеріїв ранжування. 6. Фактор впливу на прийняття рішення "Зробити або купити", пов'язаний з нововведеннями. 7. Один із ринкових факторів впливу на прийняття рішення "Зробити або купити". 20. Вид оферти, що направляється тільки одному покупцеві з вказівкою терміну дії, протягом якого продавець не може змінити свої умови. 21. Одна з додаткових обмежувальних умов, що має використовуватися при визначенні економічного розміру замовлення. 22. Плата за перевезення. 23. Назва документації, що використовується при проведенні конкурсних торгів. 24. Назва оцінки, що лежить в основі ранжування. 25. Синонімічна назва вільної оферти. 26. Вид переговорів. 27. Вид логістики, що вивчає сферу постачання на макрорівні. 28 _________ частка обігу, яка є критерієм для виділення однорідних груп постачальників згідно з АВС-аналізом. 29. Вони зберігаються на складі. 30. Вид витрат, що має додатково враховуватися при визначенні економічного розміру замовлення. 31. Яке з рішень "зробити" чи "купити" приймається, якщо потреба в комплектуючому виробі незначна. 32. Яке з рішень "зробити" чи "купити" приймається, якщо у підприємства є виробничі потужності для виготовлення необхідних комплектуючих. 33. Вид матеріальних ресурсів, що може постачатися на підприємство і зберігатися на складі. 34. Вид матеріальних ресурсів, що перебувають у рідкому стані.

НАВЧАЛЬНИЙ ТРЕНІНГ
Розділ 8. СУТНІСТЬ РОЗПОДІЛЬЧОЇ ЛОГІСТИКИ
8.1. Сутність і завдання розподільчої логістики
8.2. Управління каналами розподілу в логістиці
8.3. Розподільчі центри у логістичних ланцюгах
НАВЧАЛЬНИЙ ТРЕНІНГ
Розділ 9. ВНУТРІШНЬОВИРОБНИЧА ЛОГІСТИКА
9.1. Сутність виробничої логістики та концепцій її організації
9.2. "Штовхальний" і "тягнучий" підходи до управління матеріальними потоками у виробничій логістиці
9.3. Логістична концепція "MRP"
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru